Frenák Pál és Társulata sajtóbeszélgetést tart magyarországi mûködésének 5 éves évfordulója alkalmából.
Betekinthetnek a magyar-francia társulat elmúlt 5 évét átfogó munkásságába, az idei évadzáró új bemutató elõadásokba és a jövõ évad terveibe. Elbeszélgethetnek Frenák Pállal, valamint a társulat magyarországi és franciaországi táncmûvészeivel.
Vendégek: Alain Fourgeaux a Budapesti Franciaintézet igazgatóhelyettese, Szabó György a Trafó- Kortárs Mûvészetek Házának igazgatója, Török Jolán a Nemzeti Táncszínház igazgatója.
Moderátor: Halász Tamás
Idõpont: 2004. május 18. 10.30. óra
Helyszín: Café Eklektika, 1052. Budapest, Semmelweis u. 21.
Betekinthetnek a magyar-francia társulat elmúlt 5 évét átfogó munkásságába, az idei évadzáró új bemutató előadásokba és a jövő évad terveibe. Elbeszélgethetnek Frenák Pállal, valamint a társulat magyarországi és franciaországi táncművészeivel.
Vendégeink lesznek: Alain Fourgeaux a Budapesti Franciaintézet igazgatóhelyettese, Szabó György a Trafó- Kortárs Művészetek Házának igazgatója, Török Jolán a Nemzeti Táncszínház igazgatója.
Moderátor: Halász Tamás
Időpont: 2004. május 18. 10.30. óra
Helyszín: Café Eklektika, 1052. Budapest, Semmelweis u. 21.
Jelentkezését várjuk: Gálos Orsi (Trafó) e-mail: Tel:456-2046, és Nagy Orsolya (Nemzeti Táncszínház)
e-mail: , Tel:201-8202
A Frenák Pál által képviselt gondolkodás- és kifejezésmód, stílus a testtudat része: a jelnyelv alkalmazása a táncban. Ebben a test olyan belső erőkről mesél, melyek az expresszivitás talaján a tiszta formán, lendületen és letisztult mozgáson keresztül magukba foglalják a színház dimenzióit, aminek erős, egyedi karakterű előadóművészei tükröt tartanak a nézők elé.
Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, Cunningham, illetve Limon tánctechnikákat tanult és megismerte a különféle kortárs művészetek világát.
1989-ben megalapította társulatát, a Compagnie Pal Frenak-ot Párizsban, de nem fordított hátat a magyar táncművészetnek. 1990 óta rendszeresen hazajárt, az akkor Magyarországon még kevéssé ismert kortárs tánccal kurzusokon ismertette meg a magyar táncosokat. Ősbemutatóit Budapesten tartotta (1990-Titkos lelkek, 1991-Terre, 1993-Gördeszkák, 1996-Sainte Rita, 1998-Vadócok) és meghívta a fiatal tehetségeket, hogy Párizsban együttesével dolgozzanak.
A Compagnie Pal Frenak 1993 és 1998 között turnézott többek közt Franciaországban, Romániában, Oroszországban és Izraelben.
"Frenák Pál mindig lenyűgözi a közönségét, akit egy különleges, érzelemdús és káprázatos környezetbe varázsol, ahol a szónak minden értelmében csodálatos táncosok veszik körül," írta a Le Figaro a legolvasottabb francia napilap.
A siket-néma környezetben felnőtt Frenák Pál koreográfusi munkásságával párhuzamosan tanított a párizsi és lille-i Siket Színházban, és meghívott koreográfusa és tanára volt Chalons en Champagne-ban a Francia Artistaképző Főiskolának. 'Mozgásművészet a gyógyításban' címmel az Amiens-i Egyetemi kórházban táncrehabilitációs programot fejlesztett ki mozgássérült gyermekeknek.
Frenák Pál 1998-ban megnyerte a Kiotói Villa Kujoyama koreográfusi díját, amelynek köszönhetően több mint fél évet töltött Japánban, ahová ettől kezdve rendszeresen visszatér koreografálni. Tricks & Tracks című koreográfiájával 2000-ben elnyerte a Veszprémi Táncfesztivál fődíját, a következő évben a Soros Stúdiószínházi Napok fődíját, 2002-ben pedig a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának Harangozó Gyula díját vehette át.
A Le Monde-ban, a legelismertebb francia napilapban a következő kritika látott napvilágot: "A Tricks & Tracks a lét brutális erejét árasztja magából, az erőszakhoz közel álló emberi érzéseket érint - és mégis a tánc és kitartás üzenetét sugallja..."
1999-ben fiatal magyar táncosokból - a már tíz éve Franciaországban működő együttesel együttműködve - budapesti székhellyel magyar-francia társulat alakult. A csapat műhelymunkája során, a tanult klasszikus és modern tánctechnikákon túl egy karakteres társulati profilt, homogén táncnyelvet hozott létre.
Az együttes működésének az alkotói munkán kívüli célja még a kortárs tánc és a kortárs művészetek népszerűsítése, műhelymunkák és tánckurzusok vezetése, siketnémák és mozgássérültek művészeti és rehabilitációs foglalkoztatása.
A fővárosban tartott előadásokra a 2002-2003 évad folyamán együttesen több mint nyolcezer néző volt kíváncsi. A társulat a közönségsikerek mellett a hazai táncszakma számtalan pozitív reakciójával is találkozott: a bemutatókról valamennyi napilap és fontos szakmai kiadvány kritikákat közölt. A társulat korábbi célkitűzéseit erősítve és konkretizálva, az elmúlt év során intenzíven nyitott a külföld felé. A kortárs tánc mind intenzívebben van jelen a magyar kulturális életet reprezentáló, külföldi kulturális eseményeken, és lassan talán itthon is elfoglalja azt a helyet, amelyet Ausztriától Kanadáig immár évtizedek óta méltán és joggal betölt. A társulat 21 hazai fellépése mellett 16 alkalommal játszott külföldön, öt ország színpadain. A visszajelzések, a nemzetközi táncszakma kritikái nyomán állítható, előadásaival méltó módon képviselte a magyar táncművészetet.
A 2002-2003 évadban a hazai és nemzetközi közönség már kereste és várta a társulat előadásait. Az együttes öt produkcióját több mint 20 alkalommal Budapesten és 30 alkalommal külföldön játszotta repertoáron, 15 000 néző előtt.
A 2003-2004 évad elején, kísérletként, a Gördeszkák produkcióval - franciaországi tapasztalataikat átadva - kezdeményezték a beavató előadássorozatot, középiskolások számára a Trafó Kortárs Művészetek Házában. Ezek során, a délelőtti előadást követően, beszélgetni lehetett az alkotókkal, és a diákok az ő segítségükkel tekintettek be egy-egy előadás kulisszái mögé, kaphattak képet arról, hogyan születik egy darab. Vendégszerepeltek a repertoárjukon lévő Káosz, Lakoma, Tricks & Tracks és Gördeszkák produkciókkal Franciaországban, Svájcban és Németországban. Az évad második felében, egy trilógia részeiként 3 új előadás születik: FIÚK címmel Budapesten a Trafó - Kortárs Művészetek Házában márciusban, CSAJOK címmel a Nemzeti Táncszínházban májusban, majd a trilógia harmadik darabja Miskolcon az Operafesztiválon, júniusban kerül bemutatásra. A társulat a repertoárján lévő öt régebbi koreográfiáját játssza majd, 60 alkalommal Budapesten és Európa-szerte.