A Hűsítőről az utolsó pillanatban érkezünk a Széchenyi-téri Hejjgetőre, a Magyar Királyi Bábszínház előadására. A csángó, évkezdő nagy áldást felidéző szabadtéri játék ősi rítusok egész arzenálját villantja fel: a búza misztériumát, a farsangot, a határjárást. Úgy sejtem, a rítusokat a lehető leghűbben emelik be ebbe a felmutatásba, amely nem színészi játékot, hanem a mitikus szerepek megidézését, "felöltését" kívánja meg az előadóktól. Nem tudom, mennyiben lehetséges éppen ezt a fajta játékot úgy bemutatni, hogy ma is átüssön rajta szakrális ereje, de emlékszem egyikük arcára, a teljes önátadásra, befelé figyelő tekintetére - és ez mindenképp jó élmény.
A két éve alakult Artéria Társulat előadása Arabeszk címmel (alcíme: A férfibánatról) egy Mauriac-regényből (A szerelem sivataga) merítkezik. Ha jól érzékelem, Baráthy György, aki az adaptációt készítette, és az előadást rendezte, az előszeretettel moralizáló Mauriac regényének figuráit, helyzeteit helyenként ironikusan kezeli, másutt pedig egy-egy szituációt kibont, elmélyít. A fehér alapszőnyeg és fehér háttérvászon által megszabott játéktérben a szereplők néhány multifunkcionális kellékkel, és főként játékukkal rajzolják meg a helyszíneket, úgy, hogy időnként egyes jelenetek tere egymásra csúszik. Így például a templomi jelenetben éneklő család "megfagy" addig, míg a családapa kétes hírű páciensét látogatja. A játékstílt, amely a kijelölt térre korlátozódik (azon kívül néhány funkcionális, felvállalt kellékezés történik), és amely a kifutón tetszelgő modell-megjelenést és a majdnem pszichologizáló dialógusokat váltogatja, a színészek hűen, pontosan megtartják. Ennek ellenére kissé nehezemre esik az előadás súlyát és súlypontját megtalálnom. (Azaz: valóban komolyan vehető ez a színpadra felvitt erkölcsi rend és annak problémája? Akár iróniával, akár anélkül?)
Végül Mitsoura-koncert a Régi Zsinagógában.
Háromévnyi csend után született meg az együttes most hallható zenei anyaga, a régi cigánydalokat értőn és érzőn transzponáló hangzás, amelyre nem szeretném a divatos "világzene" címkét ragasztani, bár kétségkívül ezzel írható le a legkényelmesebb módon. Az apró termetű Juhász "Miczura" Mónika torkából bámulatos regiszterek buknak fel, miközben a zenekar többi tagja akusztikus és elektronikus hangszerkíséretével brillírozik - némelykor, szintén nagy örömünkre, szólózik. A tradíció megtartatik és újrateremtődik. Azt hiszem, amit a zenekar művel, a legjobb, amit a hagyománnyal kezdhet. Benne van. És lép is tovább.
Sebestyén Rita
fotók: Katkó Tamás
2004.07.18.