Szabadtér: a fõváros a nézõket, az igazgató a támogatást kevesli
Már megkezdődött a nyári évad, amikor az igazgatónő módosította üzleti tervét, mely eredetileg százmillió forintot is meghaladó közhasznú bevétellel számolt - ide csupán a jegybevétel és a helyszínek bérbeadásából származó összeg tartozik, és az is úgy, hogy mindössze 60%-os látogatottsággal számol. Az új üzleti terv - melyet még nem fogadott el a tulajdonos -, ugyanezeket a mutatókat jelentősen megnyirbálja: 30 százalékos jegyeladás mellett a tervezett felénél is kevesebb bevételre számít. Információink szerint így csődközeli állapotba juthatna a közhasznú társaság, melynek tulajdonosa a fővárosi önkormányzat, Bán Teodóra azonban cáfolja az adatok hitelességét. Szerinte a feltüntetett különbségek a nem megfelelő tételek szembeállításából következnek, ugyanis a költségek és a bevételek plusz kétmillió forintos eredményt mutatnak, úgy véli, a valós probléma az, hogy az éves üzemeltetési és fenntartási költség százmillió forint, míg a főváros erre csak hatvanmilliót szán. Hozzátette, nem csak a Szabad Tér Kht., de az összes budapesti színház is az eredeti üzleti tervének módosítására kényszerült idén, többek között az áfatörvény módosítása miatt. A kulturális bizottság elnöke a szabadtéri szezon lezárásáig nem kíván nyilatkozni, azt azonban elmondta Körmendy Ferenc, hogy a grémium szeptemberben mindenképpen tárgyalni fog a színház anyagi helyzetéről. Az mindenesetre tény, hogy az új igazgató hivatalba lépése után Budapest kasszájából kifizették a színházban hiányként fellépő összeget, melyet az előző direktor, Koltay Gábor előzetes kötelezettségvállalásai miatt kellett teljesíteni.
A Budapest kulturális életéért felelős főpolgármester-helyettes szerint a szezon alakulásában jelentős szerepet játszott az időjárás mellett az is, hogy Bán Teodóra januárban vette át a színház vezetését, és nem éppen gördülékeny módon tudta elkezdeni munkáját. "A megfelelő átadás-átvétel hiánya miatt az új vezetőnek rengeteg ideje elment azzal, hogy fel kellett mérnie a közhasznú társaság valódi helyzetét, így a szponzorok felkeresésére alig maradt lehetősége." Schiffer János lapunknak nyilatkozva elmondta azt is, hogy a fővárosnak nem szándéka Bán Teodórát eltávolítani, de azt sem tervezik, hogy jelentősen megemelik a színház támogatását. "Ahogyan a Budai Parkszínpad programja eltartja magát, ugyanez kivitelezhető a másik két játszóhelyen is. Ennek a színháznak üzleti alapon kell működnie - ide akkor kell sztárokat hozni, amikor tartalék formájában rendelkezésre áll a fedezet. Az Attila című opera bemutatása a koprodukciós szerződés ellenére is mínuszba vitte a társaság kasszáját, amivel el kell számolni."
Úgy tudjuk, a fővárosi politikusokat aggasztja, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon olykor kongó nézőtér előtt lépnek fel a művészek. Verdi Attila című operájának premierjén például a margitszigeti nézőtér hat szektorából mindössze egy telt meg. A bemutatón maximum hétszázan ültek a 3200 fős nézőtéren, de információink szerint a közönség egy nem elhanyagolható része az úgynevezett vattázásnak köszönhetően (a szervezők meghívására, ingyen) ült be a nagyszabású operaelőadásra, sokan pedig protokollvendégként, tiszteletjeggyel nézték Alföldi Róbert rendezését, melyet a kritika egyébiránt elfogadott és visszaigazolt. Sokak szerint nem a műsorral van tehát a baj, hiszen az igényes operaelőadás mellett a könnyedebb nyáresti vígjátékokig valóban sokfajta programból válogathattak a nézők. A fővároshoz közel álló egyik informátorunk szerint pedig nem pusztán azért volt szükség Bán Teodórára, hogy Koltay Gábort eltávolíthassák, hiszen komolyan gondolták, hogy a Budafest elnevezésű komolyzenei- és operafesztivált sikeresen szervező Bán tapasztalatai átültethetőek a Szabad Tér Színházra is.
A háttérben tudomásunk szerint egy hibás döntés áll: Bán Teodóra a szezon előtt exkluzív jogot biztosított egy, a Multimedia Concerthez közel álló jegyértékesítő cégnek, a TicketPro-nak, közvetlenül azután, hogy szóban megállapodott a Magyarországon már tíz éve tevékenykedő TicketExpress-szel. Az utóbbi cég egyik társtulajdonosa lapunknak elmondta, Bán Teodóra később megbánta, hogy elfordult attól a cégtől, melynek 200 értékesítési pontja van hazánkban és négy másik, szomszédos országban. Brády Márton szerint amikor az igazgatónő azt tapasztalta, hogy a programjaira alig fogynak a jegyek, visszament a TicketExpress-hez, és onnantól kezdve ők is árulták a Szabad Tér Színház jegyeit. "Ez azonban már a Verdi-opera premierje előtt nyolc-tíz nappal történt, ennyi idő alatt mi sem tudtunk csodát tenni" - mondja a TEX igazgatója, Szűcs Jácinta. Brády Mártont megkérdeztük arról is, hogy az idei nyár mostohán bánik-e a szabadtéri szervezőkkel, ám a szakember szerint éppen a 2004-es esztendő bizonyítja azt, hogy pozitív folyamatok indultak el, és az emberek már itthon is hajlandóak megfizetni egy-egy igényes programért akár a külföldi árak 80 százalékát is. "Megfelelő marketingtevékenységgel és értékesítési hálózattal ma a színházi előadásoknál lényegesen drágább produkciók esetén sem okozhat nehézséget teltházat produkálni" - tette hozzá Brády.
Bán Teodóra a negatív vélemények ellenére is büszkén vállalja a lassan végéhez érkező szabadtéri szezont. Egyetért Brády állításával, azonban úgy véli, tőke nélkül nem lehet megfelelő marketingtevékenységet folytatni, és így az értékesítés sem lehet eredményes. Lapunknak elmondta, az első év minden hasonló szituációban egy teszt, az új igazgatónak mindig fel kell mérnie, mi a közönség valós igénye. Szerinte a jelenlegi finanszírozás mellett szinte lehetetlen nagy produkciókat létrehozni és hatvan előadást teljesíteni, így ilyen körülmények között nem érdemes nagyobb látogatottságra számítani. Hozzátartozik mindehhez az is, hogy az épületek minősíthetetlen műszaki állapotban vannak, igazán nem vonzó hely a kht-hez tartozó három nyári színház. "Senki nem szeret rozsdás, ütött-kopott műanyag székeken ülni, a mosdóban elázni, és lehetne sorolni, hogy milyen átfogó felújításra lenne még szükség. Amíg nem lépi meg a tulajdonos ezeket a beruházásokat, nem lesz sikk a Margitszigetre színházba menni, és amíg a támogatás nem változik, nem tudunk garantálni sztárokat sem, akik esetleg feledtetnék az állapotokat." Nem állítja, hogy a jegyértékesítéssel kapcsolatban nem követett el hibát, de elsősorban a kiszámíthatatlan időjárást tartja felelősnek a nézők elmaradásáért. Mint mondja, nem lehetetlen dolog teltházat produkálni még a Margitszigeten sem, de reklámra, sztárokra fordítható pénz és megfelelő nyári időjárás nélkül esélytelen. "Mindenesetre felállítottunk egy repertoárjellegű programot, amely képes volt kiváltani a nyáron zárva tartó kőszínházakat." Hozzátette, hogy nem véletlenül telt meg a jó idő beálltával a Városmajori Színpad nézőtere, augusztusban a Valahol Európában című musicalből a három tervezett este mellé pótelőadást kellett kitűzni a nagy érdeklődés miatt. "Aki pedig a szegedi Dóm teret hozza fel ellenpéldának, annak nem csak azt kell látnia, hogy vidéken van ötezer néző egy este Verdi operájára, hanem azt is, hogy egy vidéki város nem hatvan, hanem hatszázhatvan milliót fordít a jóval kevesebb estéből álló kulturális programra."
A főváros hosszú távú terveiben szerepel a Margitszigeti Szabadtéri Színpad felújítása - a több százmilliós beruházáshoz azonban még nem találtak befektetőt. A főpolgármester-helyettes szerint a jövőben ki kell küszöbölni, hogy teljesen az időjárásnak van kiszolgáltatva a siker. "A Budai Parkszínpad átvételével kapcsolatban azonban sajnos kicsit megbicsaklott a XI. kerület" - tette hozzá Schiffer. A Szabad Tér Színház egyébként az elképzelések szerint egy, a Tavaszi és az Őszi Fesztiválhoz hasonló eseménysorozat fő bázisa lehet - elsősorban ebben számítanak Bán Teodóra tapasztalataira.
Koren Zsolt, Népszava
forrás: Observer Budapest Médiafigyelő Kft.