Társas táncok

- Dusa Gábor felvétele -

Bál, avagy a táncos mulatság

Tóth Ágnes Veronika





Hányféle módon lehet közelíteni a tánchoz? Mire valók a mozdulatok? A közelmúltban Bozsik Yvette három egymástól radikálisan eltérõ választ fogalmazott meg három darabjában. Sejthetjük persze, hogy a koreográfus - bár könnyedén felvillantja ezeket az új stílusjátékokat - egyik mellé sem teszi le kizárólagosan a voksát, hanem csupán könnyedén kísérletezik a kifejezési formákkal.

Bál, avagy a táncos mulatság

Tóth Ágnes Veronika





Hányféle módon lehet közelíteni a tánchoz? Mire valók a mozdulatok? A közelmúltban Bozsik Yvette három egymástól radikálisan eltérő választ fogalmazott meg három darabjában. Sejthetjük persze, hogy a koreográfus - bár könnyedén felvillantja ezeket az új stílusjátékokat - egyik mellé sem teszi le kizárólagosan a voksát, hanem csupán könnyedén kísérletezik a kifejezési formákkal.

Talán az önismeret fejlesztésére való a tánc, annak bemutatására, hogy milyenek vagyunk igazán a maszkjaink mögött? A társas kapcsolataink valódi természetének szimbolikus kifejezésére? A koreográfus a Csoportterápiát erre az önismereti, kommunikációs és csapatépítő tréningeket idéző felfogásra építette fel, bepillantást engedve a társulat táncosainak privát szférájába is: elvékonyítva a próba és az előadás, a magánember és az előadóművész közötti szigorú határvonalat.

A Táncterápia egészen más szemléletet sugall. Mintha a koreográfus a test lehetséges határait feszegetné. Mire képes az emberi test? Mennyire ügyes, erős, hajlékony? A skála egy artistától a testi fogyatékkal élő szereplőkig ível (a táncosoknak be kell érniük a valahol a skála közepén elfoglalt helyükkel). És hogy Bozsik Yvette vajon egyenrangú szereplőkként dolgozik-e a darabjaiban rendre felbukkanó civilekkel, vagy csupán használja a testüket a hatás kedvéért - ez egyelőre nyitott kérdés. Amennyiben ez utóbbiról lenne szó, akkor egyre inkább a "különös" testek kiállítása következik majd ezek után. De ha nem, akkor a sokféleség megmutatását célzó törekvések hozzájárulhatnak a táncszínpadokon (és nem csak ott) a testek demokráciájához, az önreprezentáció alanyi jogának felismertetéséhez.


{kozep}Jelenet az előadásból - Dusa Gábor felvétele{/kozep}

A Bál, avagy a táncos mulatság megint új koreográfusi nézőpontot tükröz, az alkotó a társastáncok standard formavilágát variálja szellemes, groteszk, egyéni megoldásokkal. Táncosai, akik a Csoportterápiában köznapi halandóként, a Táncterápiában ügyes testgépezetként tűntek fel, most elsősorban komikus színészek.

Bozsik változata - eltérően ihletőjétől, Ettore Scola azonos című filmjétől és az abból készült vígszínházi előadástól - nélkülöz bármiféle szubjektív történelemszemléletet. Ez azért meglepő, mert a koreográfus nem nevezhető éppen apolitikusnak, a Kabaré, az Állatfarm vagy a János vitéz éppen az ellenkezőjéről tanúskodnak. Most viszont végigutazunk ugyan a XX. századon, de inkább a slágerek, a divat, a népszerű tánclépések, mint a politika hullámhosszán. Bozsik Yvette számára ez esetben a filmbeli keret válik a legfontosabbá, nevezzük akár bálnak, bulinak, vagy ami talán a koreográfiához leginkább illik: groteszk tornatermi táncmulatságnak.

A koreográfus, mint azt már többször is bebizonyította, nagyon jó érzékkel nyúl a tömegkultúrához, szellemesen használja fel, és élvezettel építi be darabjaiba. Sőt, ez esetben a banalitás, a giccs, az egynapos trendek, az olcsó, mégis mindenki által dudorászott dallamok, a járványszerűen terjedő frizuraőrületek nem csupán atmoszféráját, hanem szerves részét alkotják a koreográfiának. A politikai szálat kihagyva ugyanis a "készen kapott" mozgásanyag, a társas táncok lépéskombinációi és a táncestek sajátosan avítt, mégis örök rituáléja kerül a középpontba.

A Táncterápiának az absztrakt tánc felé hajló eltolódása után ez a darab ismét hangsúlyosan teátrális jellegű, a társulat táncosai jól ismert, jellegzetes figurák bőrébe bújnak: van köztük balek és szívtipró, végzet asszonya és szürke kis veréb. A hangulat tánciskolát idéz: a díszlet egyszerű, csupán egy lépcsős emelvény a háttérben, és rengeteg színes, kék, sárga, zöld, piros szék. A nők és a férfiak külön kupacban érkeznek, élénk, harsány ruhák és kiegészítők kavarognak a hatvanas-hetvenes évekből, csillogó zöld ing és babydoll-szerű nejloncsoda, szőke és fekete tupírozott parókák, op-art és neccharisnya, hátsó zsebből ráadásként kikandikáló műanyag fésű.

Szellemes, ahogy az egyes mozdulatokat áthatják az egyéni manírok, ahogy egy-egy standard tánclépés jellegzetessé válik. Ugyanaz a mozgássor teljesen átlényegül, ha két különböző pár táncolja: a vastag keretes szemüveg mögé bújtatott esetlen stréber és kedvesen kacsázó hölgyeménye boldog révületben esik egymás nyakába, míg más, felkapottabb hímecskék és partnereik kegyetlen közönnyel zavarják le a számot. Jó társulatvezetőként Bozsik testhezálló, játékos szerepeket válogat táncosainak. A koreográfia rafinériája, könnyed bája onnan adódik, hogy rengeteg variáció, árnyalat társulhat egyazon formához, sőt, akár a civil mozgássorok (például cigarettázás) is tánccá szerveződhetnek.

A csiricsáré seregből ketten kilógnak, egy melankolikus, eltévedt primadonna és egy takarító külsejű, alacsony férfi. Ők azok, akik inkább régi, levitézlett gazdái, mintsem vendégei a táncteremnek. A divattal a múlt iránti nosztalgia, a banalitással a tragikum, az adott korszak jellegzetességeivel az időtlenség áll szemben. A férfi és a nő egy régi kor ott maradt őrzői, akik számára még minden tánclépés vérre és nem málnaszörpre megy.

A Bálban Bozsik Yvette nem vállal és nem teljesít többet, mint a nézők szórakoztatását, megnevettetését. Egy kellemes hangulatú este, ennyi, és nem több. Unalom, feszengés nélkül. Ha valaki kevesli, csinálja utána.



Bál, avagy a táncos mulatság (Nemzeti Táncszínház)



Díszlet, fény: Pető József.

Jelmez: Bozóki Mara.

Koreográfusasszisztens: Blaskó Borbála.

Társastánc-konzultáns: Cortes Sebastian.

Koreográfus: Bozsik Yvette.

Szereplők: Zarnóczay Gizella, Blaskó Borbála, Fülöp Tímea, Halász Anna, Krausz Aliz, Lisztóczki Hajnalka, Sándor Éva, Gantner István, Cortes Sebastian, Gombai Szabolcs, Kalmár Attila, Tokai Tibor, Vati Tamás, Vislóczky Szabolcs.

süti beállítások módosítása