szerzõ: MGP forrás:mgp.szinhaz.hu
Kapcsolódó fórum >>
Bertók Lajos az Asbóth utcai Shure játékterében leveszi cipőjét, lehúzza zokniját, lepattogzott mosdótálban lábat áztat. Nem meghökkentésül. Valóságigényből. Hasonló életképet korosabb nézők utoljára Sarkadi Imre szocreál színdarabjában láthattak. Száműzetett színapjainkról a lavórok kisrealizmusa.
A magát modernnek hívő színház roppant ívű összefoglalásokkal bajlódik. Kiss Csaba író-rendező újságnapihírből merített témát. Akár Büchner a Woyzeckhez. Vagy Füst Milán a Boldogtalanokhoz. Vak fiát kivezette apja a havas Mecsekbe. Levetkőzötten kitette a fagyhalálnak. A napihír színpadon színes életképből átfordul melodrámába. Biztonságos színpadismerettel elkészített, játszani valóval dúsan ellátott szerepekkel teli hatásos melodráma a Világtalanok. Az utolsó évtized drámái gyakran fordulnak a margóra szorultakhoz. Többnyire lemerült életük humorát működtetik. Kiss Csaba nem a gúny, de a tragikum felől közelít az élhető világukat elvesztettekhez.
Pinczés István rendezése érzékenyen feloldódik a színészekben. A jellemző köznapi viseletekből álló jelmezeket is a rendező tervezte, valamint a pöttöm teret kitágító változékony díszletet (Bajkó György szcenikai hozzájárulásával). Kitárul időnként a hátsó kapu. Kéjgáz árad ki szárazjégből: megjelenik a halott feleség álomképe (Szőlőskei Tímea színészi büntetéseként). A színpadi rémálmot kivéve helyén van minden. Érdeklődést keltően kiszámíthatatlan a cselekmény. Hiteles meglepetésektől feszült.
Stefanovics Angéla süldőlánya Szép Ernő-i tóthmanci: ártatlanul romlott, romlottan ártatlan. Az első részben valamennyi megnyikkanása nevetést vált ki a nézőkből. A való világból szól, nem színpadi hangon. Vadóc-naiva. Vitriolból-mézből, teljes bonyolultságában, fölényesen fogalmazó tömörséggel alakít életteli jellemet. Szabó Margaréta háromszorosan összetett szerepe csupa titok, átváltozási lehetőség. A fiatal színésznő három különféle arcot kelt életre: kihívóan cicomás libát, vonzó, tisztaarcú szerelmest és álnok nőstényt. Zámbori Soma brutális és önző magának való kapzsija a helyén van. Bertók Lajos (Apa) paroxikus, extatikus részeges önkínzója erős alakítás. Helyenként a rendező a drámai csúcspontokon (a többieknél is) visszafoghatott volna a hangerőből.
Az előadás két színészi meglepetése Andai Györgyi és Dolmány Attila. Andait (önhibámból) úgy 15 éve nem láttam színpadon. Dámává szépült. Letisztult eszközei a lényegre egyszerűsödtek a szociális gondozónő szerepében. Retorikai cirádák helyett középhangon, hangsúlyosan közöl. Emberként beszél, nem színésznéként. A vereshajú, loboncos lány jelentékeny színésszé lett. Dolmány Attila éli a vak fiú szerepét. Soha csillogóbb tekintetű vakot nem láttam még. Tétovasága, tapogatózó járása elkerüli a vakság színészi közhelyeit. (Suhajda István tanácsadó betanítói közreműködésének köszönhetően.) Van egy néma bravúrjelenete: tiszta ágyneműt húz föl pedánsan, szeme helyett ujjaival lát. Pedánsan teríti föl a lepedőt, dunyhahuzatba bujtatja takaróját. Egy frottírtörölközőt pontos körülményességgel katonai rendbe hajtogat össze. Született áldozatként hagyja földre lökni, falhoz csapni magát. Önsajnálat nélkül megy a halálba.
A Világtalanok érdeklődést keltően mutatja a mai életet. Erős érzelmi hatásaival biztonsággal áll a színpadon. Évente több közelítené a színházat a falain kívüli valósághoz.
szerző: MGP forrás:mgp.szinhaz.hu
Kapcsolódó fórum >>