Maeterlinckbõl a századvég lelke sugárzik. Nála a szimbolizmus nem csupán díszlet, hanem újfajta, mély életérzés. Alakjai csendesek, majdnem mozdulatlanok.
Végsőkig egyszerűsítve, színektől, ruháktól, külsőségektől megfosztva, a rajz egyszerű vonalaival lépnek elénk. Állandó társuk a halál, mely elveszti színpadi szörnyűségét, s jelentéktelenné törpül, amint földi kapcsolatba lép velünk, emberekkel, belép szobánkba, és leül valamelyik üres székre. Ez a halál szinte érzékelhető. Látjuk, halljuk, tapintjuk. Ősrégi ismerősünk, személyes ellenségünk. Ha van benne titokzatosság, csak annyi, hogy általa a láthatatlan láthatóvá, a túlvilági hétköznapivá lesz.
Pelléas és Melisande végzetes szerelemmel vergődnek egymás felé, fogalmuk sincs a titkos erőről, mely őket egymás karjaiba hajtja, hogy szerelmük sötét végzetként pecsételje meg sorsukat. Szépségben és önfeláldozásban forrnak össze a tudat mélyén megbúvó félelem különös misztériumában. Fátyol mögött mozognak, de ez a fátyol könnyű, áttetsző. Szenvednek, de mintegy mámorban. Az élet nagy szépségeit nem bírják el - meghalnak. Haláluk felmagasztosulás, apoteózis. Ballada, mese, opera...
(Balázs Zoltán- rendező)
Maurice Maeterlinck: PELLÉAS ÉS MÉLISANDE
fordította: Lackfi János
SZEREPLŐK
Arkël, Allemonde királya: Erdős István m.v. (bábszínész)
Genevieve, Pelléas és Golaud anyja: Varjú Olga
Pelléas: Kálid Artúr m.v.
Golaud: Seress Zoltán
Mélisande: Varga Gabriella/ Fátyol Kamilla
A kis Yniold, Golaud első házasságából való fia: Szikszai Rémusz
Orvos: Horváth Kristóf
Szolgálók: Hámori Szabolcs m.v. (basszus), Cseh Antal m.v. (basszus), Gábor Géza m.v. (basszus)
Ütőhangszerek: Mogyoró Kornél m.v.
MUNKATÁRSAK
Díszlet- és jelemeztervező: Gombár Judit
Zeneszerző: Faragó Béla
Zenei munkatárs: Dinyés Dániel
Dramaturg: Góczán Judit
Koreográfus: Vati Tamás
Asszisztens: Kiss Réka Judt
Ügyelő: Hajós Eszter
Rendező: Balász Zoltán