Egy elhanyagolt Hugo drámát néztünk tegnap este. Egy korai Hugo drámát. Angelo, Padova zsarnoka címmel. A Place de l'Horloge-on lévő Opéra-Théâtre-ban. Avignonban.
Victor Hugo
Az, hogy a darab átkerült a tizenkilencedikből a huszonegyedik századba, egy csöppet sem ártott neki. Különösen, ha azt nézzük, hogy ez nem is a mi huszonegyedik századunk, sokkal inkább egy elképzelt huszonegyedik század, ahol ugyanúgy érvényben van a tizenötödik századi Velence hierarchiája és szabályrendje. Mindehhez különösebb gond és fáradtság nélkül találja meg a formát a rendező. Így lesz a Tízek Tanácsa afféle maffiaszervezet, és a Victor Hugo-i világ szemérmes szerelmeseiből és tartózkodó viszonyaiból a földi örömöket sem megvetendőnek tartó párok.
Tényleg szörnyű, ahogyan körülveszi és kis híján megfojtja Katalint a férje környezete, akarata, a zsarnoki szó. Angelo bünteti a bűnt, amit ő maga elkövet, pedig százszor bűnösebb asszonyánál, akit csak érdekből vett el. Olcsó ripacs, méregzsák, férfiatlan és hiú, állítja kéz a kézben rendezés és színészi játék.
Katalin sokáig ragaszkodik az életéhez, nem kívánja, és nem is bírja elviselni a halál gondolatát. Más, mint Thisbe - a színésznő, a podesta szeretője, a hősnő - de ő is feláldozza magát a szerelméért. És ő lesz az is, aki az eredeti véggel ellentétben egyedül marad a darab végén a haldokló lánnyal. Rodolfó már messze jár. Nem tudta, nem tudhatta meg, hogy a szerelme él, és éppen az imént ébredt fel tetszhalott állapotából, épp csak az imént... amikor ő leszúrta azt a másikat. A Thisbét. A rendező úgy gondolta, én úgy gondolom, hogy nem létezik boldog egymásra találás az önfeláldozó nő legyilkolása után. Hogy az áldozat jutalmat érdemel, a konfliktusokat pedig meg kell oldani... A Victor Hugo dráma hosszú monológjait nagyrészt meghagyták, így egész mélységükben tárulnak elénk a halálfélelemmel viaskodó Katalin vagy a szerelemtől megrészegült Thisbe „áriái". És valóban áriák ezek, a romantikus érzület kiáradásai, annak minden súlyával, sűrűségével és árnyalataival.
Az előadás tempója elég hullámzó. Míg az elején a modernizálást leszámítva gyakorlatilag az Hugo szöveg szó szerinti megvalósítását látjuk, körülbelül a közepétől elkezdődik egy, a shakespeare-i dramaturgiában különösen gyakori, második, úgynevezett „pórias" szál szövése, amely később aztán a humor, a komédia legfőbb forrása lesz. És valóban: a közönség egyre többet nevet. Nagy csöndek után, hosszú, szenvedélyes monológok után jönnek a nagy nevetések. Eleinte mindez nagyon furcsa, valahogy olyan 'nem helyénvalónak' tűnik nekem. Aztán szép lassan megtorpedózza az előadás egész eddigi menetét, hangulatát, stílusát, és pillanatok alatt formálja át azt. Abból a kis hugoi ötletből, hogy a meggyilkolt Homodeire találó őrök félreértik annak halálhörgéseit, és rossz neveket jegyeznek meg (Pandolfót és Rodrigot Rodolfó helyett) kész cirkuszi szám, vagy commedia dell'artés félreértés-jelenet kerekedik az angolul hebegő őrökkel és az idegesen pattogó podestával (Angelo). Karakterek születnek, méghozzá a komédiához szükséges karakterek. A hangok (zene, vagy énekbetétek) és a fények is hasonlóan változatos palettát mutatnak az előadásban. Sőt, a világítás ezúttal nem marad meg a színpad terében, azon túlhaladva olykor kifejezetten a közönség megvilágítása, jelenetbe komponálása a cél, de mindez nagyon gyorsan, dinamikusan történik, a fények direkt módon, kapkodósan váltakoznak, akár egy képen belül is, ha Christoph Honoré éppen úgy akarja.
Christoph Honoré
fotó: Sébastien Dolidon
A rendező játszik, miért is ne? Csak a végén romlik el a játék. Illetve nem is a játék. A dráma véget ér, a vég pedig nyitva marad, megjelenik egy kivetítő, azon a barátságos Christie's felirat, de hamarosan ez is eltűnik. Nem értem, mit jelent, azt mondják, valami nem sikerült. Viszont sok más igen. Kíváncsi vagyok, hogy mi lett volna, de nem baj, hogy most akkor nincs teljesen lezárva. Még egy nyitott vég.
Vécsei Anna
Az Intenzív Projekt Avignon további írásai:
- Csillaghullás (Balassa Eszter)
- Az év arca (Solt Róbert)
- Avignonban a világ (Boronkay Soma)
- Első lépések a megismerkedés rögös útján (Marsalkó Eszter)
- Hegyezzük a szemünket Avignonra (Vécsei Anna)
- Intenzív Projekt - Beköszöntő (Jákfalvi magdolna)
Az Intenzív Projekt Avignon fotógalériái:
----
Az Intenzív Projekt Avignon 2009. támogatói: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Párizsi Magyar Intézet, Polgár Krisztina Emlékalap, Oktatási és Kulturális Minisztérium, NKA, Budapesti Francia Intézet, Magyar Közlöny- és Lapkiadó, Filmworks, valamint a litera.hu, a nol.hu és a szinhaz.hu weboldalak.