A Schulek Frigyes tervezte szegedi Fogadalmi templom elõtt Kálmán Imre- a miskolci Jenbach Béla és a bécsi Leo Stein Csárdáskirálynõjét 60 millió forint összköltségvetéssel mutatták be Alföldi Róbert rendezésében. Az égetett klinkertéglás épületekkel körülvett téren álló, dugig telt tribünön a fõpróba zajos siker.
Alföldi nem adja olcsón. Menczel Róbert és Selmeczi György lépcsőrendszerei, folyosói, fülkés rendszere hol orfeum, hol bécsi palota, hol tengeri fürdőtelep. Ravasz lámpák gyulladnak ki a színen. Hol mesebeli csillagrendszerek ragyogják körül a szereplőket. A látvány nélkülöz minden mézesbábos operetti közhelyet. Szikár inkább, semmint behízelgő.
![]() |
Látványossági nyitányként AN-2-es repülő száll el a nézőtér fölött és valószínűleg szegedi édes nemes paprikát puffant ki hátulján. A duplaszárnyú özönvíz előtti gépnél nagyobb attrakció azonban, hogy az előadás legelején tizenegy frakkos férfi sorakozik föl a szín elején feszült várakozással, a nézőtéri emelvény magasából alávonul a színház férfikórusa ugyancsak frakkban és hosszadalmas feszültségben várnak valamit. Primadonnát, hadirepülőt, világvégét, életmegváltó csudát.
![]() |
Szilvia: Rálik Szilvia operaénekesnő. Legutóbb Eötvös Balkonjának Carmenje, Verdi Attilájának szopránja, mindkettő Alföldi rendezésben. A múlt héten pedig Kesselyák Gergely rendezésében a Nabucco Abigélje. A rendező és az énekes-színésznő újítása, hogy első alkalommal szabadítják meg a szerepet hagyományos mézga-tömegétől, és mutatják meg annak, ami: farkas-mohóságú ordas orfeumi énekes alkalmazottnak, aki számos szerelmi kalandja közt kifog végre egy jó partit. Majdnem a Dóm magasából alávezető ménkű hosszú lépcsősor tetején megjelenő dísznőről hamarosan kiderül, hogy nyilvánosházi fehér neműket visel, kicsit mindig ordinárébb az ilendőnél. Elvet minden bájolgó, negédet. Éles, kemény karvalyként harcol zsákmányáért.
![]() |
Primadonna-bonviván a színpad elején letérdelnek, hálát adnak boldogságukért, a Dóm homlokzatán fényszóró megvilágítja a Magyarok Nagyasszonyának szobrát és a mellette lévő magyar szentek: István, László, Gellért, Kapisztrán szoboralakját. Egyszerre hittel teli és profán jelenet. A kétértelműség végigvonul az operett előadásán. Az orfeum lányai nemzetiszínűre öltöztetettek. A férfiak hajnal felé nekivetkőznek, mellényben, kioldott nyakkendőkel folytatják a murit. A kibonyolító utolsó kép valami fürdőhelyen játszódik, a bécsi négyes fogat (primadonna, bonviván, szubrett, táncos komikus a tánckarral) múlt század eleji fürdőruhákban beleugrik a feltöltött zenekari árok vizes medencéjébe, ott éneklik el a finálé ultimót.
![]() |
A librettó alapja a Gáspár Margit kieszelte Kellér-Békefi-átdolgozás. Tapintattal megkurtítva Vörös Róbert dramaturg kegyelmező piros ceruzájával.
A Szegedi Szimfonikus Zenekar hátul, a magasban fenn szól Silló István karmester, színházilag érzékeny vezényletével.
![]() |
A színész színészek (Hernádi Judit, Gregor József, Gálffi László, Bodrogi Gyula, Stohl András) szellemi légkört teremtenek. Komolyan veszik a jellemformálást. Komolyan veszik a drámát, a helyzeteket. Csak a világgal szemben ironikusak. Bartsch Kata (Stazi) szubrett-iparitanuló, Edvin Ronald von und zu Lippert-Weylersheim herceget Nyári Zoltán, a Budapesti Operett hegyi rabló külsejű bonvivánja alakítja. A legmeglepőbb Stohl Bóni gróf szerepében. Jól énekel, de tudja, a Csárdáskirálynő nem oratórium: fontosabb értelmesen előadni a számokat, semmint minden hangot értékén kiénekelni. Bónija nem lüke táncoskomikus, hanem hebrencs fiú, aki még kettősét és szerelmi elragadtatottsággal dadogva énekli végig. Az orfeumi "jányok," mint Orfeuszt a thrák asszonyok tömege valósággal széttépi hódolójukat: leszaggatják minden ruhadarabját. A Gyarmathy Ágnes jelmezeiben Hernádi Judit öreg hercegnéje okos, sokat élt, sokat tudó asszony.
![]() |
Gálffi előkelő idegen a világban Kerekes Ferkóként, de szorgosan szaladgál a színpad-széles díszletkanapén Király Attila mozgásterve előírása szerint. A tánckar is erős karikírozó gesztusokkal jellemez. Összefogott, egységes előadás.
![]() |
Komolyan veszi a szórakoztatást. Játszik a térrel, a helyszínnel, a várossal, ahol előadják az örökzöldet. Játszik a díszlettel. A műfajjal. A színházi hagyományokkal. Próbára teszi nézői ragaszkodását a régóta ismerttel, de nem csúfolja meg a nézői várakozásokat. Csak művészettel és értelemmel ruházza föl az unalomig nyűttet.
szerző: MGP