Az évad elsõ hangversenyét adta a Filharmóniai Társaság szeptember 26.-án az Operaházban. A mûsor igen imponáló volt, ezért gondoltam, hogy ellátogatok az Andrássy úti épületben. Ezt a hétfõi hangversenyt 27.-én újra láthatta és hallhatta a közönség. Az est érdekessége, hogy egy meghívott vendég is fellépett a zenekarral.
Műsor :
ROSSINI : Semiramis - nyitány
SCHUMANN : a-moll zongoraverseny op.54.
GRIEG : a-moll zongoraverseny op.16.
CSAJKOVSZKIJ : Rómeó és Júlia - nyitányfantázia
Budapesti Filharmóniai Társaság
Karmester : Rico Saccani
Zongorán közreműködött : Vanessa Wagner m.v.
2005.szeptember 26.
A Dohnányi bérlet első előadása volt, számítani lehetett a teltházra az Operaház falai között. Mivel Filharmóniai hangverseny volt számításaim beigazolódni látszottak, mikor helyet foglaltam. Tömeg, tömeg és tömeg. Sokan az utolsó pillanatokban érkeztek nagy robajjal. (Nem csalódtam a magyar közönségben.) A zenekar a Magyar Himnusszal kezdte meg hangversenyét, melyet Bartók Béla tiszteletére szólaltattak meg. Az amúgy csordultig telt ház még az érkezőknél is nagyobb robajjal kelt fel székeikből. Még a turisták is akik dúdolták himnuszunkat. Furcsa, jóleső érzés volt. Rico Saccani karmester szinte légiesen és semmi mozdulattal dirigálta himnuszunkat. (Talán nem is lett volna szükség karmesterre.)
Majd kezdetét vette az "igazi" műsor.
Én kifejezetten a Rossini nyitány és Schumann zongoraversenye miatt mentem el. Csalódást nem okozott. No, de haladjunk szép sorban.
Gioacchino Rossini |
Szerintem Rossini pont az a zeneszerző, aki nem szorul különösebb bemutatásra. Hisz ki ne ismerné mondjuk a Sevillai borbélyt, vagy a Hamupipőkét. A Semiramis c. operája viszont már nem ennyire ismert. Maga a nyitány viszont remekül megismerteti a hallgatóval azt, hogy mégis zeneileg milyen lehet az opera. Összefoglalja az operát! Lassú, gyors, lassú! Ezt érzékeli az ember. A Semiramis egy igen temperamentumos fantasztikus opera. A nyitány is ezt bizonyítja. Rossini a XIX.sz. legnagyobb olasz operakomponistája ezen kár is vitatkozni. 1815 - 1822 között 19 dalművet írt. Érdekesség képen megemlíteném, hogy az opera szövege Voltaire műve alapján nyugszik. Állítólag akkora sikert aratott anno, hogy a zeneszerzőt szinte szó szerint a tenyerükön hordozták. (Ami nehéz lett volna, mert nem volt épp egy vékony ember.) A zenekar csodálatosan hívta elő a zenét, amit Rossini megírt. Vibrált a levegő és igazi olasz hangulat uralkodott. A Semiramis nyitányában egyszerűen nem lehet nem odafigyelni a hegedűkre és arra csodálatos oboaszólóra. Azok a friss, csengő hangok. Egészen fantasztikus hangulatot biztosítanak már rögtön a zenemű elején. Igazán érdemes lenne színpadi előadásban is megvalósítani ezt az operát. Ha valaki ismeri Rossini zenéjét, messziről rávágja akár látatlanba is, hogy ez az ő műve. Egyediség felsőfokon. Semmivel nem összekeverhető.
Robert Schumann |
Edvard Grieg |
Vanessa Wagner zongoraművész |
Pjotr Iljics Csajkovszkij |
A hangverseny záró zeneműve Csajkovszkij : Rómeo és Júlia - nyitányfantáziája volt. Egy igen összetett zenekari mű, amit a zenekar egészen fantasztikusan szólaltatott meg. A zárókép a pergő dobokkal igen hatásos volt, szinte már félelmetes. 1869-ben keletkezett maga a mű. A zeneszerző azonban kétszer átdolgozta szerzeményét. A fantázia szó igen találó. Valóban fantáziaországba kalauzolja el a hallgatót. Szinte látható maga történet és visszarepít Shakespeare világába. Csajkovszkij zenéjén egyszerűen még idő "vasfoga" sem fog. Maga ez a fantázia nem követi a Shakespeare drámáját, hanem csak a lényegesebb fontosabb mozzanatok emeli ki és tárja a hallgató elé, igen erősen kifejezve. Vívódás, szerelem, cselszövés. Mind csodálatosan ábrázolva.
A Filharmóniai Társaság következő hangversenye 2005. október 17.-én 19:30-kor lesz szint én az Operaházban.
Megyeri Zoltán