November 22-én, kedden Alföldi Róbert és a Savaria Barokk Zenekar Versailles-ba utazik, ahol a XVII. és XVIII. századi francia zenekultúra egyik elsõszámú fellegvárában, a Barokk Zenei Központban megkezdõdnek Marc-Antoine Charpentier három részes, bibliai ihletésû kisoperájának, a Trois histoires sacrées-nak a színpadi próbái. Versailles-ban elsõ alkalommal mutatnak be operaprodukciót külföldi partnerrel, a magyar Armel Produkciós Irodával. A barokk kutatóközpont által nemrég felfedezett és rekonstruált zenemûvek, francia szólisták elõadásában, ( Cyril Auvity, Jean-Francois Novelli és Marc Labonette) a Savaria Barokk Zenekar (mûvészeti vezetõjük Németh Pál) közremûködésével 2005. december 6-án hangzanak fel, s a premiert a központ zeneigazgatója, Olivier Schneebeli dirigálja.
Charpentier szerzeményei egészen a közelmúltig nem tartoztak a közismert művek közé. Ennek legfőbb oka talán abban rejlik, hogy a zeneszerző sosem állt a francia királyi udvar szolgálatában, így alkotásai - néhány kivételtől eltekintve - kiadatlanok maradtak.
Érvényesülésének komoly gátat szabott kortársa, a kíméletlenül becsvágyó Lully is, s abban az időben az általa komponált, olaszos stílusú darabok sem örvendtek túl nagy népszerűségnek.
Charpentier volt az első francia zeneszerző, aki Itáliában tanult, és ott ismerkedett meg a szonáta, a kantáta és az oratórium műfajaival. Életművének jelentős részét egyházi zenék komponálásával töltötte, s ezek közé tartozik a Versailles-i kutatóközpont tudósai által most rekonstruált Trois histoires sacrées is. Az első, a latin és francia nyelven írt "Saul és Jonathan halála", ezt az "Angyalok és pásztorok" című karácsonyi pásztorjáték követi, végül pedig a művet "Az Aprószentek lemészárlása" elnevezésű rész zárja, mely a zeneszerző egyik legnagyobb hatású egyházi darabja.
A rendező személyének kiválasztása talán rendhagyónak tűnik, de Alföldi Róbert színész, rendező és festőművész, a komolyzene és az opera műfajának régóta elkötelezett híve. Tizenöt éven keresztül zongorázott és klasszikus zenei tanulmányokat is folytatott.
fotó: Gordon Eszter |
Operarendezőként 2003-ban, a Szegedi Nemzeti Színházban debütált Gounod Faust című operájával, amelynek felvétele a legrangosabb komolyzenei televíziós csatorna, a Mezzo műsorában is szerepelt. A Versailles-i barokk központ zeneigazgatója többek között a Faust televíziós közvetítésének meggyőző sikere miatt választotta Alföldit.
A művész azóta már három másik operát - köztük egy olyan különleges produkciót, mint Eötvös Péter Le Balconjának magyarországi bemutatója - is színpadra állított, s ezek mindegyike nagy tetszést aratott.
A december 6-i, Versailles-i ősbemutatón közreműködő, 1999-ben alapított Savaria Barokk Zenekart Németh Pál fuvolaművész-karmester vezeti. A nemzetközileg elismert együttes fő célja, hogy korhű hangszereken, korabeli dokumentumok alapján hitelesen mutassa be a barokk zeneszerzők műveit. Számos külföldi siker után a zenekar pályafutásának méltó megkoronázása a patinás Barokk Központ felkérése, amelyet örömmel fogadtak el.
Az Olivier Schneebeli vezetése alatt működő, négy részlegből álló intézmény 1987-ben jött létre. Eddig több mint 800 koncertet rendeztek a kastélyban és Versailles városában. A szakértők, zenetudósok munkájának köszönhetően közel 1200, eddig ismeretlen francia mű került elő, s ezeket az érdeklődők a legkiválóbb együttesek valamint a korabeli zene olyan neves előadóinak a tolmácsolásában hallgathatták meg, mint William Christie, Jordi Savall, Gustav Leonhardt vagy René Jacobs. A Chapelle Royale-ban felhangzó Charpentier-bemutató, a Barokk Zenei Központ és az Armel Produkció közel kétéves, komoly előkészítő munkájának, együttműködésnek köszönhetően két alkalommal, 2006. március 20-án és 21-én, Budapesten, a Thália Színházban is színre kerül. Az előadás a Tavaszi Fesztivál programjának egyik kuriózuma lesz.