Gobbi Hilda végakaratában az emlékezetes percek, pillanatok, szavak, mozdulatok fõszereplõi, az epizodisták számára alapította az Aase-díjat. Idén 16. alkalommal osztják ki a díjat, amelyet minden évben 4 színmûvész - 2 férfi, 2 nõ, akik közül az egyik vidéki, a másik budapesti - kaphat.
Gobbi Hilda a következőket írta az alapító okiratba: "Színész pályafutásom során számos kiemelkedő színészegyéniséget ismerhettem meg, egy-egy alakításukat ma is őrzöm, gazdagabb vagyok általuk. Sajátossága a színészi munkának, hogy a főszereplő több felvonáson keresztül vonja magára a figyelmet. Az epizodistának csak néhány perce, pillanata van; tömörít, mint az író, amikor epigrammát alkot."
A díj elnevezése Henrik Ibsen: Peer Gynt című drámai költeményéből született. Az alapító, Gobbi Hilda számos kiváló alakítása közül az egyik emlékezetes éppen Aase anyó felejthetetlen megformálása. Aase anyó a főszereplő, Peer Gynt édesanyja, aki mindig megértette álmodozó, sokszor kitaszított fiát. Rövid szerep, de felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget.
Az idei díjazottak:
Arányi Adrienn
Lakner Bácsi Gyermekszínházában majd a Rádió Gyermek- és Ifjúsági Színházában kezdett el megismerkedni a színjátszással, tudását Makay Margit Színiiskolájában, majd a Színház és Filmművészeti Főiskolán tökéletesítette. Az 50-es évek történelmi körülményeitől terhes időszakában kiteljesedő színészi pályája a Déryné Színházban telt el, majd 1962-ban az Operettszínház szerződtette. Szerepekben gazdag pályája során a zenés színházi irodalom számos előadásában mutatta meg tehetségét. Több mint négy évtizede a Budapesti Operettszínház hűséges tagja. Legutóbb "A kutya, akit Bozzi úrnak hívnak" és a "Sweet Charity" előadásokban.
Gosztonyi János
1949-ben a SzAk elvégzése után színészként a Nemzeti Színházhoz szerződött. 1960-ban a Déryné Színház dramaturgja, 1962-ben pedig a Thália Színház rendezője lett. 1776-1989 között a Radnóti Színpad főrendezője volt. 1950 óta tanít, egyetemei docens. Jelenleg az Új Színház Stúdiójának vezetője. Jászai Mari-díjas, érdemes művész. Sok más tevékenysége mellett kiváló karakterszínész, kitűnő versmondó és színészpedagógus. Fanyar humorával, bölcsességével, sokoldalú jellemformáló képességével a mai napig fontos a jelenléte a színpadon. Jelenleg az Új Színház Három nővér (Ferapont) és Szentivánéji álom (Théseus) előadásaiban is látható.
Sebők Klára
A Marosvásárhelyi Színművészeti Főiskola Szentgyörgyi István tagozatának befejezése után a Kolozsvári Állami Színház kiemelkedő tehetségű színésznőjeként számos főszerepet játszott, amelyet a közönség és a szakma elismerése és szeretet kísért. Sebők Klára zengő orgánumával, játékának drámai erejével, fejedelmi színpadi megjelenésével új színt hozott a magyarországi színjátszásba, mikor 1988-tól a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződött. Az utóbbi években gyakori vendége a debreceni Csokonai Színháznak. Legyen az főszerep vagy karakter-alakítás Sebők Klára mesterségbeli tudása, sugárzó tehetsége, szépsége érett művészként is beragyogja a színpadot. Jelenleg - többek között) a Csokonai Színház több produkciójában is látható, pl. Indul a bakterház (Anya) Szabó Magda: Kígyómarás (Kémery Klára).
Sata Árpád
A Marosvásárhelyi Színművészeti Főiskola Szentgyörgyi István tagozatának befejezése után a szatmári és a kolozsvári magyar színtársulatok tagja volt. 1993 óta az egri Gárdonyi Géza színház művésze. Kiemelkedő tehetségű komikus, sokoldalú kvalitásait számos dráma és komédia fő és mellékszerepében bizonyította és ajándékozta meg vele az egri közönséget. Sata Árpád az a színész, akinek elég akár egy kisebb szerep is arra, hogy nagyszerűt alakítson és pillanatok alatt megfogja és nevetésre ingerelje a színház egész közönségét. Láthatjuk többek között az Éjjeli menedékhely (Tatár) és Kornis: Halleluja (Miksa) előadásokban.
forrás: Kultura.hu