A Nyíregyházi Színház M, vagy mégsem c. elõadása utáni szakmai beszélgetésen Bodó Viktor rendezõt Bérczes László és a közönség kérdezte.
Az eleje meg a vége, és hogy nincs neki, vagy több is van: Az a cél, hogy valami meglepetést okozzunk. Unom a szabályokat, ne kelljen minden előadáson a színésznek ugyanazt csinálnia. Megfelelő nézői viselkedést sem akarunk meghatározni. Ma nehezebb volt elkezdeni az előadást a fesztivál megnyitóbeszédei után, de a színészeknek ez a feladatuk. Sokszor mondták nekem az iskolában, hogy ilyet nem lehet csinálni, de aztán láttam az Ember a Holdon c. Forman-filmet, és rájöttem, hogy lehet.
![]() |
Részlet az előadásból |
Bemutatókényszer nélkül: Tulajdonképpen ez az előadás már nincs is. Ide, a fesztiválra újítottuk fel. Ezek színészgyakorlatok. Úgy kezdtünk el próbálni Nyíregyházán, hogy nem volt kötöttség, nem volt kötelező, hogy megszülessen az előadás. Attól, hogy nem kellett dolgozni, elkezdtünk dolgozni.
![]() |
Részlet az előadásból |
Improvizáció: Sok improvizáció van az előadásban. Nem tudom, hogy mennyire látszik, hogy melyik az improvizációs rész. Éppen a rögtönzések miatt lehet nagyon változó az előadás színvonala. Sokszor ezért nem is tudom, hogy unalmas-e a nézőnek. Instruálni csak a színészek hozzáállását tudom. De a kötött jelenetek után nehéz az átváltás. A próbák során például sokat építettünk a lóállás nevű kung-fu pozícióra. Megmutatom... Ha hosszú ideig csinálod a gyakorlatot, átmos, máshogy kezdesz el koncentrálni. Ebből született például a kitartott, tablós jelenet.
![]() |
Részlet az előadásból |
Nem rendes darab: Rengeteg színészgyakorlattal készültem. Mindig a történet laza ívét, a karaktereket találom ki, erre kezdenek improvizálni a színészek.
Színészgyakorlat: Sztanyiszlavszkij A színész munkája című könyvében rengeteg gyakorlat van, amit továbbgondoltunk. Jó hobbi ezeket gyűjteni. Arra is vannak példák, hogy hogyan sírja el magát az ember.
Csapat: Fontos, különben nem jön létre előadás. Sértődés például nem történhet színházban. Tönkreteszi a munkát. Az ismeretlenséget is lehet használni.
![]() |
Részlet az előadásból |
Nem jó: Ritkán mondom azt a színészeknek, hogy valami nem jó. Általában akkor, ha nincs ötletem. Az sem igaz, hogy a hazug nem jó, mert néha több energiát szabadít fel. Már ha a hazugon a művit értjük.
Különbség a Bodó Viktor-előadások között: Sok az azonosság, ezért előtte mindig eszembe jut, hogy abba kéne hagyni.
![]() |
Részlet az előadásból |
Színészet: Nem gondolom, hogy jól sikerült ez a része az életemnek. A mai napig kiráz a hideg, ha a Kalózok c. filmre gondolok. Boldog vagyok, amióta nem játszom. Az egésznek annyi pozitívuma volt számomra, hogy megtanultam a kamerabeállításokat. Nagyon szeretnék filmet rendezni.
szerző: km
A Nyíregyházi Nagycirkusz
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kiváló társulat Nyíregyházán. A Móricz Zsigmond Színház a kilencvenes évek végén, illetve az ezredfordulón minimum három előadással (A vágy villamosa, Ványa bácsi, Krétakör - és akkor még nem beszéltem A Mandátumról vagy a Cselédekről) írta be magát a magyar színháztörténetbe. Olyan színészgárdával rendelkezett, melyet Szabó Márta, Csoma Judit, Varjú Olga, valamint Gazsó György, Egyed Attila és a fiatalon elhunyt Kerekes László neve fémjelzett. Az akkori csapat vezető színészeinek nagy része azóta elhagyta Nyíregyházát. Nosztalgiázásra mégsincs ok: az M, vagy mégsem éppen azt bizonyítja, hogy ismét születőben van egy jó kis társulat a szabolcsi megyeszékhelyen, ahol kilenc színész arra vállalkozott, hogy Bodó Viktor vezetésével improvizációkon alapuló előadást hozzon létre.
Az M, vagy mégsem felszámolja a színházi konvenciókat. Nincs "rendes" eleje és vége, mellőzi a lineáris történetvezetést (sőt, történetről sem nagyon beszélhetünk). Nincs hagyományos értelemben vett, a nézők és a színészek közti megnyugtató távolságot szavatoló színpad. A játék- és a nézőtér határai mindjárt az első jelenetben elmosódnak. Miközben az egyik színész (Petneházy Attila) a produkció felkonferálásába kezd(ene), a közönség sorai közt megszólal egy mobil, majd több felől köhögést hallani. Az egyik "néző" megelégelvén a hangzavart üvöltözni kezd a telefonáló férfival. Persze maguk a nézők közé vegyült színészek "csinálják a fesztivált", a bunkó és a "tisztelettudó" közönségtípust egyszerre modellálva. Az előadás igazi érdekességét véleményem szerint azonban nem ezek a határsértő eszközök adják (már csak azért sem, mert a gyakorlott színházlátogató már hozzá van szokva az ilyen megoldásokhoz), hanem a rögzített és az előadás adott pillanatában megszülető improvizációk. A cintányér hangjával felvezetett, nagy kedvvel előadott jelenetek mintha önálló műsorszámok, cirkuszi showelemek lennének - különösen igaz ez a színészek fizikai képességeire építő mutatványokra. A dominánsan repetitív mozgás-, beszéd- és énekgyakorlatok néha szándékosan túlhajszoltnak tűnnek, mintha az élvezhetőség határait próbálnák kitapogatni általuk a színészek. "A tűréshatárig és tovább" - fogalmazza meg az előadás jellegére reflektáló gondolatot Fábián Gábor a beleéléses alakításokat és Sztanyiszlavszkij módszerét parodizáló magánszámában, amikor is a hitelességnek mindent alárendelő színész megcsonkítja ujjait és fogsorát. Komoly színházelméleti kérdés játékos köntösben - nem az első és nem is az utolsó az előadás folyamán. A jelenetfüzér legemlékezetesebb eleme mégis a zsonglőrmutatványokkal kísért ebédelés volt számomra, melyben a felszabadultan, ám koncentráltan játszó színészek tányérokkal és evőeszközökkel bűvészkedtek.
Az M, vagy mégsem a befejezésében sem hazudtolja meg önmagát. Az előadás véget ér, illetve csak azt hisszük. A nézői ovációt követően ugyanis a színészek, mintha visszatapsolták volna őket, egy Miles Davis számot szólaltatnak meg hangszereiken. A közönség álmélkodva nézi, hogy az előadók milyen remekül tudnak zenélni - ám amikor leteszik a zeneszerszámokat, a muzsika megszakítás nélkül szól tovább. Sorry, csak playback volt! Ez a fiatalos "pofátlanság", vagányság végig jellemzi ezt az emlékezetes előadást, melynek talán maguk a színészek a legnagyobb haszonélvezői, mert Bodó Viktor segítségével sikeresen visszataláltak a színjátszás egyik fundamentumához, a játék öröméhez.
Darvasi Ferenc