A balett múltját és jelenét, klasszikus és modern ötvözetét viszik színpadra március 4-én, 10-én és 12-én este a Magyar Nemzeti Balett sztárjai az Operaházban. A "Múlt és Jelen" címû balettesten egyrészt XIX. és XX. századi orosz balettek részleteibõl láthat részleteket a közönség - mellettük a neoklasszikus Csajkovszkij-pas de deux—t, - másrészt pedig nyugati és hazai, modern és neoklasszikus stílusú koncertszámokat.
A gála vendége lesz az Angol Nemzeti Balett művészeti vezetője, Wayne Eagling. A nemzetközileg ismert darabok mellett ifjú magyar koreográfusok is bemutatkoznak: Delbó Balázs, Góbi Rita és Lukács András állítják színpadra kompozícióikat.
Fjodor Lopuhov, Vaszilij Vajnonen, Nyina Anyiszimova, egy-egy műve képviseli az elmúlt két évszázad orosz balettjét az esten. A sok különleges részlet között kiemelkedik a zárt koncertszám a Csajkovszkij-pas de deux. Ezt a koreográfiát "az amerikai balett atyja", George Balanchine a saját ízlése szerint, de a szovjet klasszikus kettősöket idéző módon alkotta meg. Csajkovszkij a zenét az 1877-es A hattyúk tava 3. felvonásához Odile és a herceg pas de deux-jéhez szánta, de végül nem használta. Mivel nem jelent meg a partitúrában, ismeretlen maradt a két koreográfus, Mariusz Petipa és Lev Ivanov számára, amikor színpadra állították a darabot Szentpétervárott 1895-ben. A zene észrevétlenül feküdt Klinben, a Csajkovszkij Múzeumban, mígnem a new york-i Csajkovszkij Alapítvány rátalált és felfedezte. Világpremierjére ezek után New York-ban került sor 1960. március 29-én. Azóta a világ nagy balettszínpadainak koncertszáma és a legrangosabb balettversenyek versenyszáma lett.
A "Múlt és Jelen" című balettesten a hazai modern balettet és stilizált báli táncot olyan nagyszerű koreográfusok művei képviselik majd, mint Egerházi Attila Harangozó-díjas művész Zárt függönyök című pas de deux-je, és Brada Dezső Palotása Erkel Frenc Hunyadi László című operából. Különleges vendége lesz a gálának Wayne Eagling, az Angol Nemzeti Balett művészeti vezetője. Az itt előadott Duet című koreográfiáját 1995-ben mutatták be Lisszabonban. Az újromantikus pas de deux Richard Wagner: Trisztán és Izolda című operájából Izolda szerelmi halálának zenéjére készült. A bonyolult emelésekkel teletűzdelt koreográfia kivételesen magas technikai felkészültséget igényel a táncosoktól.
Az ismert darabok mellett három fiatal tehetség egy-egy koreográfiával mutatkozik be ezeken a márciusi estéken az Operaház színpadán. Lukács András Harangozó-díjas művész Örvény című kettősét egyértelműen Philip Glass gyönyörű műve ihlette, amely része az Órák című film zenéjének. Ebben a filmben a három főszereplő nő életét Virginia Woolf, a tragikus sorsú angol írónő Mrs. Dalloway című regényének cselekménye köti össze.
Góbi Rita Triptichonja három nő története arról, hogyan látjuk önmagunkat, és hogyan látnak minket mások. Az eredetileg Pécsett bemutatott koreográfia az alkotó szerint az Operaházban "még színesebb lesz", mivel "mindenki hozzáad valamit saját egyéniségéből".
Delbó Balázs a Magyar Nemzeti Balett, majd 2005-től a bécsi Staatsoper tagja, kitűnő klasszikus művész. Hagyományos és modern szerepei mellett - elkalandozva a modern balett és a dzsessz világába - saját koreográfiákat is készít kollégái és önmaga számára. Éjfél után című művének egy részletét a 2004-es TÁNCPALETTA Gálán mutatta be először az Operaház színpadán. Művében állandó partnere Lázár György, a Magyar Nemzeti Balett vezető korrepetitora.
A háromórás est 12 darabjában gyakorlatilag a Magyar Nemzeti Balett valamennyi táncos sztárja szerepet vállal: Popova Aleszja, ifj. Nagy Zoltán, Tsygankova Anna, Apáti Bence, Bajári Levente, Bacskai Ildikó, Szegő András, Castillo Dolores, Végh Krisztina, Keveházi Krisztina, Boros Ildikó, Radina Dace és Cserta József. Szakály György, Keveházi Gábor és Sterbinszky László pedig balettmesterként vesznek részt a produkciókban.
Wayne Eagling a Duet-ről: "Ezt a pas de deux-t eredetileg egy lisszaboni turnéra koreografáltam 1995 augusztusában, ahol nagy sikert aratott a közönség körében. A Duet-nek most más értelmezést ad az új szereposztás. Érdekes és izgalmas látni, hogyan változik egy darab, ha más emberek táncolják. Bár ez egy rövid darab, mégis nagyon élvezetes volt dolgozni vele. A művet a zene ihletése inspirálta, és remélem, hogy a közönség is megelégedéssel nézi majd."
Lukács András az Örvényről: "Virginia Woolf kövekkel a zsebében a folyóba ölte magát. Az ő elszántságát, a mélybe húzó örvénnyel való harcát, végül annak feladását szerettem volna érzékeltetni ebben a pas de deux-ben. De azok számára, akik ezen előzmények ismerete nélkül, először találkoznak a művel, egy drámai hangulatú végtelen örvénylést, küzdelmet, lemondást és belenyugvást szeretnék közvetíteni."
Góbi Rita a Triptichonról: "Belső indíttatásból kezdtem koreografálni még a főiskolás éveim alatt, és a Triptichon volt az első nagyobb munkám. A darab - melyet 2005 márciusában a Pécsi Balett táncművészeinek készítettem - három nő történetén keresztül mutatja be, hogy hogyan látjuk önmagunkat, és hogyan látnak minket mások. Pécsett a darabot kifejezetten az ottani művészekre komponáltam, ezért a koreográfia nagyon személyes, miközben saját belső énemet is tükrözi. Kollégáim, az együttes táncosai inspiráltak, s ezért az alkotói munka folyamán egymást is jobban megismertük.
Megtisztelő számomra, hogy a márciusi gálán a Magyar Állami Operaház kitűnő művészeivel is együtt dolgozhatok. Lényegesen nem változtattam a meglévő koreográfiámon, ezért az operaházi táncosoknak bele kell illeszkedniük az adott karakterekbe. Mindhárman hozzáadnak valamit a saját egyéniségükből, így remélhetőleg még izgalmasabb és színesebb lesz a mű.
Szeretnék köszönetet mondani Keveházi Gábornak, aki - korábban a Pécsi Balett, jelenleg pedig a Magyar Nemzeti Balett igazgatójaként - lehetővé tette számomra a darab bemutatását."
Delbó Balázs az Éjfél után-ról: "Mindenkivel történt már olyan, hogy meghallott egy dallamot és az megmozdított benne valamit. Lázár Györggyel 10 éve dolgozom együtt. Bármikor, ha leült a zongora mellé és improvizálni kezdett, azonnal éreztem, hogy a gondolataim és a mozdulataim követik a dallamokat. A táncművészetre azt mondják: a pillanat művészete, vagyis csak akkor és csak ott születik meg a hangulat, a varázs. A következő előadáson talán egy egészen más atmoszféra keríti hatalmába a nézőt. Ha ezt még megtoldjuk az improvizációval, akkor ez duplán is igaz.
Az ötlet tehát megszületett: miért ne csináljunk egy olyan darabot, amelyben mindkét művész - a zenész és a táncos is - improvizál."
MÚLT ÉS JELEN
A Magyar Nemzeti Balett sztárjainak estje
ELSŐ RÉSZ
1. Zárt függönyök-pas de deux
Zene: Nicola Porpora
Koreográfus: Egerházi Attila Harangozó-díjas
Balettmester: Linda Schneiderova
Táncolják:
Popova Aleszja Kossuth-díjas, érdemes művész, ifj.Nagy Zoltán Kossuth-díjas, kiváló művész
2. Duet
Zene: Richard Wagner
Koreográfus: Wayne Eagling
Balettmester: Szakály György Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művész
és Pongor Ildikó Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művész
Táncolják:
Tsygankova Anna, Apáti Bence
3. Örvény
Zene: Philipp Glas
Koreográfus: Lukács András Harangozó-díjas
Táncolják:
Bacskai Ildikó, Bajári Levente Harangozó-díjas művész
4. Gopak a Bulyba Tarasz című balettből
Zene: Vaszilij Szolovjev-Szedoj
Koreográfus: Fjodor Lopuhov
Balettmester: Keveházi Gábor Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művész
Táncolja:
Szegő András
5. Babák
Zene: Anatolij Ljadov
Koreográfus: Adol Hamzin
Balettmester: Barna Mónika
Táncolják:
Palkovics Tíria fh., Balázsi Gergő fh.
6. Fapapucsos tánc A rosszul őrzött lány című balettből
Zene: Peter Ludwig Hertel
Koreográfus: T. Kazats
Balettmester: Barna Mónika
Táncolják:
Fülep Mariann fh., Purszky Lilla fh., Horváth Fanni fh., Kelemen Ágnes fh., Kovács Dóra fh
7. Palotás a Hunyadi László című operából
Zene: Erkel Ferenc
Koreográfus: Brada Rezső
Balettmester: Fodor Gyula
Táncolja:
A Magyar Nemzeti Balett együttese
MÁSODIK RÉSZ
1. Kardtánc a Gajane című balettből
Zene: Aram Hacsaturján
Koreográfus: Nyina Anyiszimova
Balettmester: Nagy Zoltán érdemes művész
Táncolják:
Castillo Dolores Harangozó-díjas művész, Bajári Levente Harangozó-díjas művész,
Szakács Attila, Liebich Roland, Hommer Csaba, Feicht Zoltán
2. Triptichon
Zene: Dave Tipper
Koreográfus: Góbi Rita
Balettmester: Rujsz Edit
Táncolják:
Végh Krisztina érdemes művész, Bacskai Ildikó, Boros Ildikó
3. Éjfél után
Zene: Lázár György
Koreográfus: Delbó Balázs
Táncolja:
Delbó Balázs
4. Pas de deux a Párizs lángjai című balettből
Zene: Borisz Aszafjev
Koreográfus: Vaszilij Vajnonen
Balettmester: Sterbinszky László Liszt Ferenc-díjas
Táncolják:
Radina Dace, Cserta József Harangozó-díjas művész
5. Csajkovszkij-pas de deux
Zene: Pjotr Iljics Csajkovszkij
Koreográfus: George Balanchine
Balettmester: Aradi Mária
Táncolják:
Keveházi Krisztina, Apáti Bence
A Csajkovszkij pas de deux a Balanchine Trust által garantált jogok alapján, valamint a Balanchine Trust által garantált és alapított Balanchine Stílus és Technika hagyományainak megfelelően kerül előadásra.
6. Rózsakeringő A diótörő című balettből
Zene: Pjotr Iljics Csajkovszkij
Koreográfus: Vaszilij Vajnonen
Balettmester: Aradi Mária
Táncolja: A Magyar Nemzeti Balett együttese
forrás: Magyar Állami Operaház