Halász

Március 09-én meghalt New Yorkban Halász Péter. Felravatalozása és búcsúztatása február 6-án volt a budapesti Mûcsarnokban. Némileg szokatlan, hogy valaki részt vegyen saját siratásán, de Halász rendtartóan rendetlenkedett, szívósan döntögette a tabukat, átlépett minden illemhatárt és betartandó szokást, szabályt. Az ízlés partizánja volt.

1969-ben a Kassák Házban Testvérballada és a Mindenki csak ül meg áll című színpadi provokációja dzsiu-dzsicu egyenruhába bujtatott lányok-fiuk fölcsattanó hangon vijjogtak, sikongtak, hörögtek, jajgattak, rikoltoztak. Egyhangúan ismételgettek egyetlen mondatot, Dinamikus növekedéssel. Ijesztő ritmusfordulatokkal. Merész és dobhártyaszaggató váltásokkal. Szemérmetlenül, a nézőket riasztóan tárták föl alaktalan szenvedésüket, elégedetlenségüket, fájdalmaikat. Jó gyermekek színháza idején, az illedelmes, szabálytartó színházak évadjain Halász és csoportja jelentkezése megütköztető volt.

Halász az Universitas Egyetemi Színpadi társulatából önállósította magát. Ott kiemelkedő munkája volt a Pilinszky János KZ oratóriumából -a Wroclawban látott Grotowski hatására - Ruszt Józsefnek írt színpadi játéka. Már az is kesztyűdobás volt a közízlésnek. Önállósodottan végkép belecsinált a ventillátorba.

A művelődési házból mihamar húzniuk kellett. Kőbányán, a Csajkovszkij kertmoziban bemutatták Bob Wilson nyomán soros nézőnyaggató produkciójukat. Majd visszaszorultak szobaszínházat csinálni. 1976-ban kiszorultak az országból. Párizson és Amszterdamon át vezetett útjuk New Yorkba, ahol a 23-ik utcában Squat Theatre cégérrel partizánszínházat működtettek.

 

A színház kettéhasadása után Halász Love Theatre névvel újjászervezte maga körül a színházi kísérletezőket. 1991-ben hazatért. Első bemutatkozása a Pecsában tisztelgés volt múltja előtt. Ő maga saját Fischer-nagymamáját alakította az előadásban.

Halász Péter a sisakkészítő gyönyörű felesége c. előadásban

Legjobb munkáit a Katona Józsefben hozta létre. Kínai 1 - Kínai 2. Valamint a Kamrában, ahol egy hónapon át minden este az aznapi Népszabadság cikkeiből, híreiből írtak-szerkesztettek-rögtönöztek többnyire magukkal ragadó előadásokat.

Halász Péter az őrült naplója című előadásban (Új Színház). fotó: Koncz Zsuzsa

A Merlinben a Sanyi pilóta nézőmegbotránkoztató előadásával ingerelt. Vagy egy Amsterdamból ideutaztatott, angol nyelvű kabaréjával (Pierro della Francesca). Rendezett az operaházban is: Fekete Gyula-Eörsi István: A megmentett város című operáját.

Jeles Andrással közösen kezdték igazgatni a Kálvária téri Józsefvárosi Színházat. Nemcsak túl erős egyéniségekként nem fértek meg egy csárdában, hanem Halászra nem illett a színigazgatói egyenruha. Nem volt sima diplomata, érdes szavú provokátorként társasági borzoló volt, komoly képpel tréfákat blöffölő, ingerlő gondolatokkal teli öntörvényű.
Nem az a rendező volt, akinek darabjait és előadásait magas sorozatot elérően, bérletben lehet adni. Azoknak készített színházat, akiket érdekelt a gondolat önállósága, zablát nem ismerő szeszélyessége.

 

A Műcsarnokban. fotó: Herner Dániel

Halott-búcsúztatása szabálytalan volt, provokatívan makábrikus, szemtelen, kaján: akár élete és munkássága.

Májrák okozta halála március 09-én polgári módon, szabályszerűen ért véget.

szerző: MGP 

kapcsolódó anyagok:

fotó: Németh András Péter / Magyar Hírlap

süti beállítások módosítása