Amikor Federico Fellinitõl a 8 és ½ színházi jogait kérték, könnyedén beletörõdött, azzal a kikötéssel, hogy neve és a film címe nem szerepelhet a plakáton - tudatja az Európa kiadásában napokban megjelent remek Fellini-monográfia szerzõje, Tullio Kezich. 21 nõi és egyetlen férfi szereplõje van Arthur Kopit és Mario Fratti Nine címû musical comedyjének. 1982-ben mutatta be New Yorkban a 46-ik utcai színház a koreográfus-rendezõ Tommy Tune színpadra állításában. 732 elõadás. A Békés megyei Jókai Színház Konter László igazgató rendezésében októberben mutatta be (megtoldva egy nõimitátor szereppel). Hét végén a Thália Sínházban Budapesten is elõadták.
Nine, vagyis Kilenc a musical címe Fellini Nyolc és fél filmjére utalóan. A filológiai hajlandóságú csabai közönséget erősen vonzhatta a filmtörténeti pikantériával rendelkező cím és cselekmény. A Nyolc és fél olyan a filmművészetben, mint Thomas Mann Varázshegye a regényben. (Több keresztutalás is található benne.) Fellini a filmet kiemelte a szórakoztatóipar vásáriságából, egyenrangúvá tette a magas művészetekkel. Ehhez képes a nyomába csatlakozó musical úgy viszonylik a filmhez, mint egy darab lottyadt paradicsom Dante Isteni színjátékához. Arthur Kopit jó nevű, avantgardoid amerikai drámaíró az olasz irodalom és színikritika egyetemi tanára forgatókönyv adaptációjára építkezően emeletes szamárságot állított elő. Hozzásegített a fordító Hajmási Hella és a magyar változat színre stoppolója: Pozsgai Zsolt.
A Nine hőse, Guido Contini filmrendező hisztérikus szoknyabolond, szószegő, hazug, gyáva szélhámos, forgatás előtt áll, holott semmi nem jut az eszébe. Fellini egy zseni válságát, az életéből építkező alkotó szorongásait gyónta filmszalagra. A musical hőse úgy hat, ahogy a lánglelkű magyar dalköltő és zeneszerző. Zerkovitz Béla írta volt:
Papír előttem és toll a kezembe’,
Semmi, de semmi nem jut az eszembe...
Konter László tisztán lebonyolítja a nem egészen tiszta cselekményt Székely László előtérben-háttérben vetítővásznat alkalmazó, csúnyácska fürdőszálló díszletében. A film jelmeztervezőjének, Gherardinak, és operatőrének, Gianni Di Venanzónak napszítta, fakó jelmezeit tükrözik Papp Janó ruhái, leszámítva a Maxim hajdani kóristájának tarka strucctollas jelmezét, valamint a rendezőné angolos kiskosztümjét. A koreográfiát Bozsik Yvette tervezte (asszisztense: Lisztóczky Hajnalka). A tömeges megjelenésű békéscsabai stúdiósok sokaságát igyekeztek úgy feltüntetni, mintha tudnának kifejezően mozogni. A vállalkozás sikertelen volt.
A férfifőszerepbe Szomor György szorult bele. Rengeteg számot énekel, kellemes és kiművelt hangon. A dalszövegeket is ő fordította.
Kara Tünde (Guido felesége), Paczuk Gabi (Claudia), a komikai képességű Peller Anna (Carla) meglehetősen jól énekelnek, bár a darabban csak két igazi kiemelkedő szám van. Az egyik Saraghináé, a tengerparti örömlányé. Szilágyi Annamária korrektül előadja, de számomra feledhetetlen marad Prókai Annamária vad és szertelen éneklése egy Rock Színházi koncerten. Az előadás kiemelkedően legjobbja Fésűs Nelly (Liliane La Fleur). Mindentudónak látszó énekes-táncos színésznő. Érdes modorú producert játszik. Fagyos barátságtalansága alól kitör erotikája. Száma. A Folies Bergčres-szám az előadás zenei csúcspontja. Felkai Eszter nagy biztonsággal (kissé) túlrajzolja az utálatos filmkritikust.
Nőimitátorként Bozsik régi társa Miss Mandarin (Tölgyesy Zoltán) erős színpadi személyiségével hat.
A Nine Rómából indult el, New Yorkon és Békéscsabán át eljutott Budapestre.
szerző: MGP