Idén 46. alkalommal rendezték meg a lengyelországi Kaliszban a "Színészet Fesztiválját". A nemzetközi színházi találkozón a Beregszászi Illyés Gyula Társulat Csehov Három nõvérével vett részt. A produkcióval három színészi díjat is elvittek: Vass Magdolna (Irina), Trill Zsolt (Szoljonij) és Szûcs Nelli (Natasa) alakítását is díjra érdemesítette a zsûri, sõt Vidnyánszky Attila rendezése, miközben elvileg nincsenek produkciós díjak, társulati különdíjat kapott.
|
|
Forever young
Darvasi Ferenc írása
Befejezésként a Prozorov házban tartózkodó kompánia, s maguk a nővérek is kimásznak a színpad mélyén lévő, az előadás folyamán mindvégig sikeresen leplezett ablakon. Annyi üres frázis, beteljesítetlen fogadkozás után végre útnak indulnak - hogy hová, arról csak sejtéseink lehetnek. Moszkva és az örök vadászmezők egyaránt számításba jöhetnek. Visszaút nincs: Natasa, a ház immáron teljhatalmú ura bereteszeli utánuk az ablakot.
A szereplők "elköltözése" különösen fontos egy olyan Csehov-feldolgozásban, amely máskülönben a változatlanságról, az egy helyben álló időről szól - persze nem olyan módon, mint a klasszikus magyar Három nővér-értelmezések, melyekben a "kizökkentség" megjelenítésére az elviselhetetlen lét és az unalom ábrázolása, esetleg a politikai aktualizálás miatt volt szükség. Itt a fejlődésben megrekedt, életkoruknak megfelelően viselkedni képtelen, gyakran már ránézésre is infantilis alakokat hoznak a színészek. (Szűcs Nelli Natasája természetesen kivétel, ő az egyetlen felnőtt ebben a retardált környezetben.) A hózentrógert viselő Andrej (Kristán Attila) egy igazi kisgyermeknek tűnik miniatűr székkel a hátán, apró hegedűvel az egyik, tejescsuporral a másik kezében. Mintha csak hősködésből füllentené azt is, hogy hajnal négyig olvasott.
|
Vidnyánszky Attila első ránézésre ugyanazt az utat járta végig, mint bármelyik rendezése során. Annyi különbséget mégis vélek felfedezni, hogy a Három nővér letisztult, egységes hangulatú, a hatáselemeket gazdaságosabban adagoló előadás lett (míg az általam látott többi produkció inkább "széttartó", sokszínűbb, és a tobzódásáról híres - persze ezek is remek opuszok, csak valamelyest más befogadói magatartást igényelnek). Ezerféle zenei betét helyett most csupán egy-két ? roppant szomorúságot árasztó? motívum ismétlődik. Az erős atmoszféra, a nézőt bízvást magával ragadó lírai hangulat megteremtésében a zene mellett az előadás képi világa játszik nagy szerepet. Felejthetetlen a himbálódzó kötelek, vagy a felakasztott kabát látványa. Az már csak a hab a tortán, hogy a beregszászi színészek - ahogy azt megszokhattuk tőlük - most is sok-sok ötlettel fűszerezik a játékot.
Fényképek: Császár Réka
Forrás: Beregszászi Illyés Gyula Társulat, Vidnyánszky Attila