Félidőben

Lukács Gyöngyi és Ránki Dezsõ, Giuseppe Giacomini és Marton Éva, Marianna Tarasova és Kiss B. Attila - hogy csak néhány nagy nevet emeljünk ki az elmúlt hét fellépõi közül - mondja Bátor Tamás fesztiváligazgató a június 15. és 25. között zajló fesztivál elsõ hetét értékelve. - De még az utolsó napokban is érdemes Miskolcra figyelni: a Parasztbecsület, a Bajazzók, a Tosca elõadásai, valamint Agnes Baltsa, Paolo Gavanelli szereplése különös eseményeknek ígérkeznek.

Giuseppe Giacomini és Marton Éva
Az idei program a legigényesebb zenerajongókat is kielégíthette, hiszen magyarországi ősbemutatók zajlottak Miskolcon: Franco Alfano Feltámadás (Szerb Nemzeti Színház) és Umberto Giordano Szibéria (Moszkvai Helikon Színház) című operája Magyarországon még soha nem került színre. Giordano Fedoráját koncertszerű előadásban hallhatta a közönség. Különleges esemény volt ez, mert az a Giuseppe Giacomini énekelte Loris szerepét, akinek ez az egyik legendás alakítása - ráadásul: a címszereplő Marton Évával a Carnegie Hallban már énekelték együtt az operát. A népszerű művek sorában a Carmen (a Miskolci Nemzeti Színház előadása) aratta a legnagyobb sikert - a címszerepet Marianna Tarasova énekelte.

A fesztivál nagy teret szentelt a 125 évvel ezelőtt született komponistának, Bartók Bélának. A nyitókoncerten a Magyar képek című műve után a III. zongoraversenyt hallhattuk Ránki Dezső tolmácsolásában. A kékszakállú herceg várát Meláth Andrea és Palerdi András énekelte. Ózdon és Miskolcon is látható volt Juronics Tamás és a Szegedi Kortárs Balett két koreográfiája, a Táncszvit és a Csodálatos mandarin. Bartók népzenei munkássága előtt a Honvéd Táncegyüttes estjével tisztelgett a fesztivál.

Meláth Andrea A kékszakállú herceg várában
A három tenor gálaestjén a népszerű áriákat éneklő Badri Maisuradze és Afred Kim mellett fellépett Wolfgang Millgramm is, aki új színt hozott a fesztivál történetébe: először hangzottak el ugyanis Miskolcon Wagner-áriák.

A modern rendezői színház eszközeit használta a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház, amely a ritkán hallható Andrea Chénier-t hozta el Miskolcra. Igazi modern rendezés volt a Párgai Állami Opera Bohémek előadása - Leoncavallo műve méltatlanul kevésbé ismert Puccini Bohéméleténél.

Túl vagyunk tehát a javán - mondja Bátor Tamás, de hozzá is teszi: előttünk a java. Hiszen a 25-én záró fesztiválon még hallható és látható a verizmus két emblematikus alkotása: a Parasztbecsület és a Bajazzók. A két operát Franco Zefirelli díszlet- és jelmezterveivel és eredeti rendezésében a bukaresti opera előadásában láthatja a miskolci fesztivál közönsége (június 24.). Puccini Toscájában Sümegi Eszter és Gregor József, Alexandru Agache is fellép (június 23.) Kodály Székelyfonóját a Kolozsvári Magyar Opera adja elő Miskolcon (június 23.) és  Sátoraljaújhelyen (június 24.). Bartók Kékszakállúját - immár hagyományosan - az aggteleki cseppkőbarlangban is látni-hallani Német Judittal és Bretz Gáborral (június 24.). A zárógála (június 25.) szereplőinek említése nélkül mindenképpen csonka maradna ez az amúgy sem teljes felsorolás: Agnes Baltsa, Miroslav Dvorsky, Paolo Gavanelli, Kátai Natasa és a Miskolci Szimfonikus Zenekart vezénylő Ács János miatt érdemes Miskolcra figyelni.

A fényképeket Bócsi Krisztán és Vajda János készítette
forrás: Miskolci Nemzeti Színház


 

süti beállítások módosítása