A Kontakt Budapest Nemzetközi Improvizáció Fesztivál, amely idén 2006 július 2 - 10. között immár 5. alkalommal kerül megrendezésre, képességektõl függetlenül mindenki számára nyitott. A fesztivál teret ad komoly és elmélyült munkára, bemutatkozásra, elõadásokra és koncertekre. A fesztiválra nemzetközileg elismert tanárok, táncmûvészek, zenészek érkeznek (Magyarország, Ausztria, Németország, Kanada, Hollandia, Venezuela, Franciaország, Belgium, Amerika), akik kurzusaikon, és elõadásaikon mutatják be az improvizációról, mint elõadási formáról alkotott gondolataikat, munkáikat.
|
A fesztivál programjában szerepelnek ún. test tudati technikákra épülő bemelegítő és nyitott órák, improvizáció, kontakt improvizáció, "mixed ability", zene és tánc kurzusok, projektek, és idén is lesz alkalom a kurzusok, műhelymunkák eredményeinek bemutatására. Esténként szabad improvizációs jam-eket, videó vetítést, beszélgetést/fórumot, előadásokat és koncerteket ajánlunk a fesztivál résztvevőinek.
Az improvizációról:
A hagyomány - illusztráció. Az újdonság - olyan kontextust teremt, mely nem a megszokott módon dekódolható. Míg a 'hagyományos értelemben' klasszikus zene nemcsak megszületésének, hanem előadásainak pillanataiban is az elmúlt felé fordítja figyelmünket, az improvizáció a jelen pillanat szabadságáról szól, mely bár kifejezésmódjában és eszközeiben használja az elmúlt örökségét, de mégsem determinálódik általa. Az improvizáció kilép a rákényszerített rendből. Az improvizációban a bekerülési stratégiát folyamatos döntések jellemzik. Az improvizálás közvetlen tapasztalás. Az improvizáló egy olyan - az uralkodó egységes narratív én által nem lehatárolt - teljesen élő folyamat része, melyben a különbözőség eggyé válik. Az improvizáció eredetét vizsgálva annak kettős jellegét fedezhetjük fel, történés az adott pillanatban, de létező entitás a reflektálás számára. Amíg a részek örökösen pusztulnak, addig összességük időbeli tartósságot ér el. Az improvizáció önmaga metanyelvi jellegében van elrejtve, szépsége az artikulálódásának folyamán bomlik ki.
Tanárok: |
Tanárok - Projektek
Andrew de Lotbiničre Harwood az AH HA Productions művészeti igazgatója, elismert nemzetközi tanár, előadó és alkotó a tánc improvizáció területén1975 óta. Andrew dolgozott Marie Chouinardal, számos ismert táncművésszel készített közös munkákat - többek között Steve Paxton-al, Nancy Stark Smith-el, Kirstie Simson-al, Peter Bingham-el, Chris Aiken-el, Ray Chung-al, Benoit Lachambre-el. 2000-ben megkapta a Kanada Tanácsának Jacqueline Lemieux díját.
Kevesebb szándék, több figyelem
• Improvizáció - kontakt improvizáció workshop (Kéri Judit asszisztenciájával)
A megfelelő attitűd fejlesztése elengedhetetlen a partnerek közötti tiszta, nyitott és áramló kommunikáció megteremtéséhez minden táncban. A teljes figyelem minden egyes pillanatban segít minket az akaratlagosságtól való megszabadulásban, amely képessé tesz minket arra, hogy a táncon keresztül gondolatainkon túl jussunk, hogy egyszerűen ráhangolódjunk arra, ami éppen történik. Ez a teljes mértékű jelenlét megszabadíthat minket az eszmefuttatásoktól, az előre tervezéstől, az ítélkezéstől, amely oly sokszor megakadályozza a testet abban, hogy a megfelelő döntéseket hozza. Ezáltal a tánc teljesen fizikális, játékos, szívvel és örömmel teli, meglepő lehet.
Kéri Judit táncos, előadó, angolul és németül beszélő tapasztalt tánc, jóga és dráma tanár. Magyarországon végezte tanulmányait, majd európai nagyvárosokban tanult elismert előadóktól és tanároktól "new dance" technikát, kontakt improvizációt, improvizációt. Részt vett nemzetközi szemináriumokon és fesztiválokon. Az elmúlt 10 évben tanított gyerekeket, fiatalokat, felnőtteket, időseket és mozgássérülteket Európában, Izraelben és Kanadában. Fellépett koreografált és improvizált darabokban szóló, duett és csoport produkciókban. 2005 ősze óta turnézik, tanít és fellép Andrew de L. Harwood-dal világszerte.
Karczag Éva táncos, koreográfus és pedagógus. Nemzetközi szinten tanít és ad elő. Szóló és csoportos munkákat készít, melyek jellemzően több művészeti ág együttműködését foglalják magukba. Előadói és oktatói munkásságát az improvizáció és a tudatos test használat hatja át (T'ai Chi Chuan, Qi Gong, Alexander technika, Ideokinézis és jóga). Táncolt a Trisha Brown Dance társulatban (1979-86). A legjelentősebb amerikai, ausztrál és európai egyetemeken tanított táncművészetet, mint például a hollandiai Arnhemben, a European Dance Development Center-ben, (EDDC), 1990-2002 között. Az Alexander technika okleveles tanára. Művészeti doktorátusát (tánckutatásból) az amerikai Bennington College-ban nyerte el 1994-ben. Tanításának legfőbb üzenete: az egész testtel való tánc, és a jelen pillanatban való létezés.
|
Improvizáció
Anatómiai felépítésünknek az érzékszerveinken keresztüli megtapasztalása elvezet bennünket annak használatának elmélyült és személyes megértéséhez. Ez a felfogás megszabadít a felesleges feszültségektől, és így hozzáférhetünk az elme-test mélyebb struktúráihoz, egy szélesebb mozdulat és gondolati skálához. A belső képek által vezetett mozgásformákkal, improvizációs mozdulatsorokkal integrálhatjuk ezt a tudást a mindennapjainkba. Így világos, tagolt, hatékony mozgásnyelvezetet fejleszthetünk ki magunknak.
Karen Schaffman a California State Univ. San Marcos tanára, ahol lehetősége van egy interdiszciplináris környezetben dolgozni. A Univ. of Calif., Riverside-on doktorált, jelenleg könyvet ír a kontakt improvizáció kapcsolatáról a feminizmussal, globalizációval és koreográfiával. Az EDDC-n munkájára Nina Martin, Deborah Hay, Karczag Éva, Nancy Stark Smith, Lisa Nelson és Karen Nelson voltak hatással. Karen társalapítója és tagja a san diego-i Lower Left dance collective-nek.
Elmozduló helyek: a mozgás és mozdulatlanság között
Ez a projekt az elindulás, belekezdés, nekirugaszkodás módjait tárja fel. A lélegzet átváltása tetté, az odafigyelés és a válaszadás gyakorlása, a tett és a nem-tett megkérdőjelezése, hogy megérezhessük minden pillanat felfedezését annak súlyával, terével és idejével. Az improvizációval és kontakt improvizációval kísérletezünk dialógusokkal szóló, duó és társulati szerkezetekben. Minden szint számára. Hozz papírt és ceruzát.
David Zambrano több mint 20 éve tánc-csinálással foglalkozik. Alkotóként és tanárként 40 országban járt, több mint 25.000 diákkal dolgozott, több száz helyszínen lépett fel világszerte. Munkáiban alkalmazza a kötött koreográfiát, strukturált improvizáción és tiszta improvizációt. Zambrano több mint 25 előadás alkotója, kidolgozta a Flying Low tánctechnikát - mely technikát az egész világon tanít. Venezuelában született, 15 évet töltött New York-ban, jelenleg Amszterdamban lakik. A művészetet kulturális párbeszédnek tekinti, az alkotói folyamat kiteljesedését egy határok nélküli világban. Zambrano az improvizációt olyan művészetnek és koreográfiának tartja, mely segíti improvizációs munkájában való fejlődését.
Flying-Low
Ez a projekt mindenek előtt a táncos és a talaj közötti kapcsolattal foglalkozik. Az órán egyszerű mozgás mintákat használunk, melyekkel együtt jár a légzés, a sebesség, a test energiájának felszabadítása annak érdekében, hogy a központ és az ízületek közötti kapcsolat aktiválódjon, mialatt hatékonyabban hagyjuk el a talajt és érkezünk vissza oda úgy, hogy a központosított állapotot fenntartjuk. Koncentrálunk a csontváz szerkezetre, amely segíti a táncos fizikai észlelését és éberségét. A kurzuson foglakozunk a partnering munkával és mozgás frázisokkal, amelyek a fizika elsődleges törvényeit tárják fel: kohézió és expanzió.
Sőrés Zsolt experimentális zenész, zeneszerző, író és konceptuális művész. A különböző művészetek határterületein alkot, gyakran dolgozik együtt táncosokkal, képzőművészekkel és költőkkel. Fő hangszerei a hegedű, a brácsa, analóg hangszerek és az elektronika. 1996-tól a Magyar Műhely avantgárd és experimentális művészeti folyóirat egyik felelős szerkesztője.
Helge Hinteregger, zenész. Mikor először kérdezték meg tőlem, hogy mi végett vagyunk ezen a bolygón válaszként összefüggéstelen torokhangok sorát adtam. A tömeg reakciója arra biztatott, hogy tartsak ki döntésem mellett, bár a múltban történt hasonló események nem kaptak határtalan figyelmet. Az ellenállhatatlan vágy arra, hogy még egy lépést tegyek előre arra sarkallt, hogy elfelejtsem a jól ismert szerkezetek reprodukálásának lehetőségét. "Miért?" csupán ennyit kérdeztek. Belenéztem a meglepett arcokba és így válaszoltam: "Itt az ideje, hogy szétzúzzuk az unalmas stílusokat."
Helge - szaxofon, sampler, közelmúltban koncertezett, felvételeket készített a Striped Roses-al, Nouvelle Cuisine-el, a ZOSB-al, The Comforts of Madness-el, Tony Buck-al, Steve Nobel-el, Uchihashi Kazuhisa-al, Roger Turner-el, Oren Marshall-al, Otomo Yoshihide-el, Wayne Horwitz-al, Samm Bennett-el. Zenét készített színházi előadásokhoz, video és hang installációkhoz. Fesztiválokon lépett fel Ausztriában, Németországban, Hollandiában, Finnországban, Svájcban, Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban, Nagy Britanniában, Mexikóban, Japánban. 1995-től kezdődően munkái az elektronikus zenére, sampler-re, improvizációra koncentrálnak. Bécsben él.
Válogatott diszkográfia:
- Striped Roses, Bonsai Beat, Extraplatte, 1990
- "+" Extraplatte, 1992
- Insections, Extraplatte, 1994
- Tulpen, ARBE, 1999
- ZOSB, Zong of se bobolink, Extraplatte, 1994
- Franz Hautzinger Quartett, bent, Extraplatte, 1996
- Comforts of Madness, Per S.E. Durian, 1997
- Autism, Durian, 1999
- Röhren, Charizma, 1999
- Thixotrop, beyond innocence, 2004
- Komfort 2000, Charhizma 2000
Zene improvizáció műhely
Helge Hinteregger és Sőrés Zsolt együtt vezetik a délutáni zenészeknek szóló improvizáció projektet, Dóra Attila közreműködésével. A zenei műhely nyitott professzionális, improvizációban jártas és kezdő zenészeknek.
Dóra Attila
Régebben matematikát és klasszikus gitárt tanultam, a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán szereztem diplomát. Mostanában alt és tenorszaxofonon, preparált trombitán, klarinéton játszom, vagy mindenféle elektronikus eszközt használva élőben keverek zenei hulladékokból újfajta hangképeket. Azt a zenei világot, amelyhez vonzódom, többnyire szabad improvizációnak, ritkábban véletlen műveletekkel operáló konceptualista zaj-zenének hívják, - vagy zavart kelt a besorolás kényszere. A magam részéről (idomulva a buddhista hagyomány állandótlanság tételéhez) napok függvényében hol ezt, hol azt mondom. A határátlépés, illetve annak kijelölése, a borotvaélen-állás érdekel. Improvizálok.
Helyszínek:
Mu Színház: XI. Kőrösy József u.17
Artus Stúdió: XI. Sztregova u. 3.
Fonó Budai Zeneház: XI. Sztregova u. 7.
A fesztiválra jelentkezni a weboldalról kimásolható jelentkezési lap kitöltésével kell. A kitöltött lapot faxon vagy E-mailen lehet elküldeni. Fax: 06 1 887 5228, E-mail: kontaktbudapest@juveprod.hu.
További információk:
Gál Eszter: 06-70-338-9932
Nagy Zoltán: 06-30-4490833
kontaktbudapest@juveprod.hu
A fesztivált a Nemzeti Kulturális Alap, a MU Színház, a Fonó Budai Zeneház, az Artus Stúdió és a Műhely Alapítvány támogatja.
forrás: Artus Stúdió