Az utolsó elõtti nap olyan elõadást láthattunk, mely messze elvitte a pálmát show-voltában, eszmeiségében és zenei kvalitásában egyaránt. Mísia portugál énekesnõ és csapata koncertje nem csak a Színház-sátornak, hanem az egész Szigetnek az egyik legkiemelkedõbb, legértékesebb mûsora volt. Kivételesen ezért neki szánom az egész cikket; igazán megérdemli.
|
Hivatalos honlapja úgy mutatja be Mísiát, hogy életére legnagyobb hatással anyja és nagyanyja voltak, két spanyol nő, akik a művészetben és a szerelemben is a maximumot keresték. Édesanyja balett-táncos volt, tőle örökölte Mísia szépségét és tánctehetségét. Leendő apját a színpadról bűvölte el a táncos anya, így ismerkedtek meg, majd hamarosan Portóba költöztek, ahol megszületett Mísia, eredeti nevén Susana Maria. (Művésznevét Picasso és Mallarmé múzsája után választotta.) Mivel szülei később elváltak, a kislány sok időt töltött nagyanyjával, ő csepegtette belé a szabad szellemet, a kalandvágyat, és a nőiesség titkait.
|
Mísia szíve a nomád életmód fele hajlik, életében és dalaiban fontos szerepet kapnak a helyhezkötöttségtől mentes élet hordozói, a naplók. Nem véletlenül kapta új albuma a ’Drama Box Hotel’ címet. Aki egész életében utazik, az hotelszobákban, átmeneti szállásokon él, gondolatait a naplójával osztja meg. Ez a koncepciója az új albumnak, mely ilyeténképpen teljesen kitárulkozó és egyedi ötlet.
|
A fado zenei anyaga legalább ezer tradicionális népi gyökerű dallamból áll, ezeket az énekes szabadon választott szöveggel énekelheti. Mísiánk így jutott el a közelmúlt és a jelen legnagyobb portugál költőihez. Mint mondta, az íróknak-költőknek szabad bejárásuk van a Drama Box Hotelbe, csakúgy, mint más művészeknek, festőknek például. Hogy az életben is velük veszi körbe magát, az rokon szellemiségüknek, és szoros barátságuknak köszönhető. A csoda az, hogy ezt át tudta menteni zenéjébe is, olyan gócpontot teremtve, ami minden bizonnyal maradandó lesz a portugál kultúra történetében.
|
A fado szereti a végzetest, ezért fér meg jól a tragikus szerelmi költészettel, a szenvedéssel, és a költészettel általában. A dalok közül volt, amelyik a megosztottságról szólt: mikor az ember majd szétszakad több dolog között őrlődve; volt, amelyik egy kegyetlen szerelmesről szólt, volt, amelyik a hiányzásról. A szövegek olyan kifejezően illeszkednek a dallamhoz, hogy az is megérti, aki nem beszéli a nyelvet. Mísia hangja amilyen szenvedélyes és gyilkos az egyik pillanatban, olyan lágy és felülemelkedő a következőben. Előadói stílusa kiforrott, biztos karmozgással, egyszerűséggel, mégis igazi dívára jellemző kisugárzással írható le. Hangja képes olyan erős, kitartott zengésre, mint egy fatörzs magasba futó íve, de mesterien tartottak a pianói, és egészen könnyed hajlításokkal bármikor meg tudja csavarni a dallamot.
Ezek többnyire moll dallamok, de a fado kedveli a dúr-moll váltakozást és a többszörös modulációkat. Mísiának ez is a vérében van: fantasztikusan tisztán és természetesen költözik át egyik hangnemből a másikba.
Az előadás két részből állt: az elsőben három zenész kísérte az énekesnőt, kettő portugál gitáron, egy spanyol gitáron. Összeérett játékukkal kiválóan alátámasztották az énekhangot, megadták a támaszt és a pengetős hangszerek örök hangulatát. Mísia ekkor földig érő fekete garbóruhát viselt, hozzá való földig érő fehér sállal. Mezítláb állt a színpadon.
A második rész előtt kiment átöltözni, ezalatt két új zenész lépett be. Egy zongorista, aki később lenyűgöző erővel kísérte Mísiát, és egy briliáns hegedűs. Mire Mísia visszatért, teljesen átalakult a külseje: fényes fekete kosztümöt, piros kesztyűket és ezekhez illő piros fülbevalókat, nyakláncot tett fel. Egyezett ez a kép légkörével, és tökéletesen képviselte Mísia cseresznye, ribizli, vagy szilva ízű hangját.
Utolsó előtti darabnak egy fiatalon meghalt francia énekesnőt idézett, franciául énekelt; ez volt ez egyik legszebb dala a koncertnek. Az ezután jövő részlet pedig Piazzola operájából spanyolul szólt: Yo soy María címmel. Ezt a dalt még mindig hallom, szerintem nem vagyok vele egyedül. Augusztus 14. este a közönség állva tapsolt Mísiának, aki búcsúzóul egy egész rövid, kivételesen vidám fado-t énekelt. Pontosítok: nem búcsúzott, azt mondta, visszajön nem sokára.
szerző: Csoma Orsolya
fotó: Nehéz Andrea