A két zseniális egyfelvonásos Woody Allen színpadi írásai közé tartozik, 1995-bõl. Témáikban és humorukban egy az egyben visszaköszönnek a nagy, klasszikus ’70-es és ’80-as évekbeli Woody Allen-filmek. Aki tehát azokat szereti, ne hagyja ki az elõadást, ugyanis olyan feldolgozást láthat, amely a legjobbat hozza ki a darabokból.
|
Antal Csaba díszlete stílusos, egyszerű. Egy jól kihasználható tűzlépcsővel, és a háttérben egy graffitis fallal remekül megteremti az amerikai atmoszférát, és a színpad szélén lévő híddal ki is tágítja a szűk teret. Az első részben egy szerencsétlen középkorú pasas (alias Woody Allen) ácsorog nem kevésbé szerencsétlenül a hídnál, ahova találkozót beszélt meg szeretőjével szakítás céljából (amiről a nő természetesen nem tud.) Hogy közben ki az a - hősünkkel tökéletesen ellentétes - drabális ösztönlény, aki felbukkan a rozoga írót kifaggatni, életét tovább bonyolítani, egyben megkönnyebbíteni, nem tudjuk. Lehet az ördög, a lelkiismeret, hétköznapi módon csupán az írói fantázia, vagy netalántán valóban egy fülében mikrochippel járkáló pszichopata, aki jeleket kap az Empire State Building tetejéről... Woody Allen megint eljátszik az emberi defektekkel, pszichológiai problémákkal, s miközben szeretnivaló öniróniával vall magáról, nagyszerű, hús-vér karaktereket teremt.
|
A második részben egy modern, elegáns, gazdag amerikai otthont látunk. A fehér kanapén beérkezett, fölényes nő vedeli a whiskeyt, aki úgy tűnik, kiváló egyensúlyérzékkel lavírozik a hitetlenkedés és a készülő kirobbanás között. A férje által elhagyott pszichológusnőt a bravúros Básti Juli alakítja, aki durr-bele szövegeivel, és lénye erejével is uralja az előadást. A figura szimplán életre kel. Básti Juli bölcsességével, vitalitásával, és sokszínűségével bizonyságot tesz fantasztikus humoráról, és arról, milyen folyamatos, közvetlen kapcsolatot képes kialakítani a nézőkkel. De lubickoltak szerepeikben a többiek is: Rudolf Péter, mint a jóindulatú, balfácán kis Howard (kinek feleségével Phyllis férje összeszűrte a levet), minden megnyilvánulásában mesteri volt a szerepre.
|
Woody Allen szövegében és a mostani, hazai színpadra vitelben az a páratlan, ahogy a nagyon is sajátos amerikai humort (megint csak a kezelésekre járó emberek, a sok anyagiakkal kapcsolatos vicc, stb.) egy egyetemes intellektuális szintre tudja hozni, melyben mindenki talál valamit magának. Most rajtam is nevetne, ahogy ezt itt leírtam.
szerző: Csoma Orsi
fotók: Vidám Színpad