Hétvégén a 10 éves a Duna Táncműhely előadásával elindult a MASZK Egyesület őszi programsorozata az ALTERRA - Kortárs Előadóművészeti Központban, azaz a szegedi Régi Zsinagógában. Ebben a hónapban számos színházi előadás, valamint a Super 8mm Fesztivál nyitóperformansza és zenei csemegéi várják az igényes kulturális programokra fogékony szegedieket.
A Duna Táncműhely fennállásának 10. évfordulóját ünnepli ebben az évben, amelyre egy „vándor" eseménysorozattal készülnek az alkotók: végiglátogatják a társulat életében fontos szerepet játszó helyszíneket. Első állomásuk Szeged volt, ahonnan a társulat koreográfusa, Juhász Zsolt származik, és ahol 2004-ben a MASZK Egyesülettel közös produkcióként született a Tükörmély című előadásuk.
Őket a Super 8-as filmezés szegedi szerelmesei által alapított és nemzetközileg egyre elismertebb, ötnapos 8. Super 8mm Fesztivál nyitóperformansza követi a Super8-as Akrobatacsoporttól megszokott egyedi összművészeti stílusban. Az este második felében az Improv est improvizációs zenei koncertsorozata lát vendégül hazai és külföldi fellépőket.
Színházkedvelők számára ezután egy színvonalas előadásokban gazdag két hét következik összesen öt produkcióval!
Menszátor Héresz Attila különleges, filmes eszközöket is felhasználó Hamlet-interpretációja igazi közönségsikert aratott bemutatóján, a júliusi THEALTER nemzetközi színházi fesztiválon. Az előadás a MASZK Egyesület felkérésére és menedzsmentjében készült.
Urbán András Társulatának új előadása Albert Camus Közöny című regénye alapján készült. A társulattal több éve dolgozik együtt a MASZK Egyesület, az együttműködés eredményeképp eddig számos díjnyertes előadás is született. Az idén tavasszal Urbán András Jászai-díjban is részesült.
Őket egy másik THEALTER-kedvenc, az Aradi Kamaraszínház és a Szegedi Hetek Csoportja együttműködéséből születő, Jean Cocteau művén alapuló Emberi hang című produkció követi a színészként már bizonyító Harsányi Attila rendezésében. A monodrámában kiemelkedő alakítást nyújt a Szegeden jól ismert Melkvi Bea.
A Szegedi Egyetemi Színpad Szerelmesek és Don Quijoték című előadásának premierje szintén a THEALTER fesztiválon volt, az egyetemista színjátszókat megszólító Ekisfeszt programsorozat keretében. A MASZK Egyesület számára mindig is fontos volt, hogy lehetőségeihez mérten támogassa Szegeden az újra fogékony, kísérletező szellemiségű fiatal színházi alkotókat, így többek közt a Szegedi Egyetemi Színpadot is.
A szeptember havi programsorozatot egy másik fiatal társulat előadása zárja: a Szegedi Focus Műhely 5 korlát című mai „moralitásjátékának" premierje. A társulat független színházi műhelyként működik, és több előadásával járt már a Régi Zsinagógában.
Jegyrendelés e-mailben (maszk@maszk.hu) és telefonon (62/312303) is lehetséges, a jegyár: 800 Ft. A programokról bővebb ismertetők és fotógalériák a MASZK Egyesület honlapján: www.maszk.hu találhatók.
MASZK Őszi Kollekció
2009 szeptember
2009. szeptember 9. szerda, 19.45
VIII. Super 8mm Fesztivál, Szeged
Nyitó-performansz és koncert kollázs három tételben
A belépés díjtalan! Fényképezőgép és videokamera használata kötelező!
1. tétel
DIVATJAMÚLT?
Divat-varieté a Super 8-as Akrobatacsoport előadásában
Zene: DJ Megyeri
Hogy mikor mi a divat, azt általában néhány őrült és hisztis divatdiktátor határozza meg, melyhez a vazallusként csaholó és vonyító média ad masszív támogatást.
Hogy most a Super 8 divat? Azt majd meglátják!
2. tétel
SZÍVDOBBANÁSOK
Geriub Gepleki: Találkozásom a dobhártyámmal /részlet/
3. tétel
IMPROV EST
21.00 Thomas Thiery & Veres Szabolcs Duo (FR-H)
A Marseille-i Thomas Thiery és a jelenleg Budapesten élő Veres Szabolcs a 2008-as Simultan videó- és médiaművészeti fesztiválon találkozott először Temesváron. Veres Szabolcs vizuális művészként képeket alakít hangokká, melyekből rövid szekvenciákat készít, hogy azokat aztán egy koherens egésszé rendezze. Thomas Thiery - az Aide Auditive duó egyik fele, illetve a Blank Pages és a Larseneur virtuális kollaborációs projektek elindítója - különböző szenzorokkal és kontrollerekkel irányítja improvizatív zenéjét. Kettejük közös munkáját Szegeden mutatják be először.
21.30 S8 Improv Collective (H)
A harmadik születésnapját ünneplő, jelenleg öt taggal működő improvizációs kollektíva számára ritkán léteznek előre meghatározott tematikus irányvonalak, a tagok játékát inkább a rendelkezésre álló tárgyak hangjainak kimerítő feltérképezése, illetve ezen hangokkal való ad hoc-szerű építkezés, önfeledt játszadozás jellemzi. Ahogyan azt a zenekar neve is jelzi, a formáció fellépéseit Szokol Szilárd Super 8mm-es filmvetítései egészítik ki, melyek a professzionális és amatőr S8-as filmkultúra legkülönbözőbb leleteit vonultatják fel.
22.00 Blank Disc (SRB-H)
www.super8mm.hu * improvest.blog.hu
2009. szeptember 17. csütörtök, 19.30
Menszátor Héresz Attila: Hamlet-illúziók
szereplők: Menszátor Héresz Attila, Huszár Zsolt, Menszátor Magdolna, Atlasz Gábor, Szőllősi Zoltán, Fátyol Kamilla, Mucsi Zoltán, Kovács Krisztián * film: Géczi Dávid, Császi Ádám * mozgás: Kántor Kata * technika: Vella Péter, Duránszkai Zsolt * fény: Turcsányi István * munkatárs: Sediánszky Nóra * rendezte: Menszátor Héresz Attila
Hamlet jelen időben. Film és színház a halál vitathatatlan pillanatából. Flash-elv. Ötször négyméteres kivetített arcok között elenyésző önigazolási kísérlet, mely Hamlet figuráját még magányosabbá emeli. „A szellem első jelenése utáni nyomozás ötlete után úgy döntöttem, ildomos lesz ezentúl furcsa ábrát öltenem." Hamlet magyar futballmezt ölt magára és azonnal hiteles őrültté válik. Minden kommentálás nélkül. Nincs szükség színjátékra.
„A Hamlet kvázi-monodrámává formálása látványos, a modern (film)színház kelléktárát kihasználó és a magyar kultúrát ironikusan megidéző csavarral oldotta meg a darab és az egyszemélyes színház kereteinek feloldását.
A darab szereplőit a folpack-ba csomagolt irodai széket trapézalakban határoló három vetítővásznon a részletekig megtervezett, a valódi, egyidejű párbeszéd illúzióját megteremtő film jelenítette meg. Hamlet őrülete így ismét egy réteggel gazdagodott, hiszen az egyes snitteken feltűnő alakok a jelenlét illúzióját keltve, de valójában éppen jelen-nem-létükkel hangsúlyozták a képkockákkal monologizáló kiszolgáltatottságát. [...] A színészi teljesítményen kívül az operatőri munkának, a vetítéstechnikának és a film szereplőinek köszönhetően olyan illúziót láthatott a teltházas régi zsina, amely alapján elhihette: valóban „kizökkent az idő", de a Hamlet bőrébe bújt Menszátor Héresz Attila a lehető legbátrabb megoldásokkal áttolta azt egy pillanatra 2009-be. Ó, kárhozat."
(Boldog Zoltán: Szálkák a színpad alól 2009/1., www.irodalmijelen.hu)
Menszátor Héresz Attila szabadúszó színész, filmszínész, zenész-szövegíró. Tavaly nagy sikert aratott Jászai című monodrámájával a THEALTER fesztiválon. A Hamlet-illúziókat a MASZK Egyesület felkérésére és menedzsmentjében az idei THEALTER-re készítette, ahol a produkció jelentős szakmai és közönségsikert aratott.
2009. szeptember 21. hétfő, 19.30
Urbán András Társulata (Szerbia): Idegen - reflexiók
Két játék egy szünettel
I. Strand/The Beach
Albert Camus Közöny c. regénye alapján
Szereplők: Mikes Imre Elek, Mészáros Árpád, Erdély Andrea, Béres Márta * rendezőasszisztens, zene: Antal Attila * rendező: Urbán András
„Kitárulkoztam a világ csendes közönyére." - mondja Camus hőse a Közöny utolsó mondataiban, börtöncellájából kipillantva.
A félelem a morál utolsó menedéke. De csak mint negatív lenyomat van jelen. Akit legyőzött a félelem, az legyőzte a morált, ám nem tud immorális lenni sem. A világ közönye a morál első fölmondása. Nem viszonyítási pont, hiányával sem tüntet, nincs, mintha soha nem is lett volna.
A Jászai-díjas Urbán András legújabb rendezése Albert Camus Közöny című kisregényét használja kiindulópontjául.
II. A panasz, a bánat és a rettegés
Szereplők: Mikes Imre Elek, Mészáros Árpád, Erdély Andrea, Béres Márta, Seres István (Pipu), Barta Zsuzsa, Balog József * zene: Pavlovits Dávid, Pink Floyd * film: Dankó László, Szögi Lackó, Rajhona Péter * koreográfia: Zsalakovics Anikó * munkatárs: Grecsó Zoltán * fény: Turcsányi István * rendező: Balog József
Történik a színházban, amely konkrét és univerzális. Konkrét, mert a Strand című előadás után, annak terében, bár új díszletben és új szereplőkkel (is) történik. Univerzális, mert - mint színház - bármely színház lehet, ahol Strand című előadás játszódott. Tolnai Ottó Versek könyve című kötetéből hét vers vezeti át a színészeket és a nézőket Longinosz mondatába: „A hallgatóságot nem meggyőzi, hanem önkívületbe ragadja a Fenséges, a fenséges a dolgokat villám módjára, egészükben járja át."
Az előadás második részét Tolnai Ottó versei és Pszeudo Longinosznak a Fenségesről írt gondolatai inspirálták.
Urbán Andrással, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgató-rendezőjével 2003 óta működik együtt a MASZK Egyesület, a közös munka eredményeképp eddig 7 előadás jött létre, amelyek közül több itthon és külföldön is fesztiváldíjakban részesült.
Az idén márciusban az oktatási és kulturális miniszter Jászai Mari-díjat adományozott Urbán Andrásnak kiemelkedő színművészeti és színháztudományi tevékenységéért.
www.kosztolanyi.org
Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Oktatási és Kulturális Minisztérium, PSOK (Tartományi Oktatási és Művelődési Titkárság (Szerbia))
Koprodukciós partner: Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka)
Az előadás a MASZK Egyesület menedzsmentjében készült.
2009. szeptember 22. kedd, 19.30
Aradi Kamaraszínház (Románia) - Szegedi Hetek Csoportja: Jean Cocteau: Emberi hang
monodráma
Nő: Melkvi Bea * fordította: Harsányi Zsolt * díszlet, rendezés: Harsányi Attila
Azt mondják, minden nagy veszteség egy kis halál. Ami élt, amiben hittünk, meghal. Ebben a darabban meghal egy szerelem. Ha meghal egy kapcsolat, azzal együtt meghal egy egész. Egy felépített élet hal meg, a maga rendszerével, szabályaival, levegőjével, napi tennivalóival. Abban, akit otthagynak, meghal a remény. Márpedig a remény az, ami életben tart. Milyen az az állapot, amikor minden, ami addig igaznak tűnt, tehát ami maga volt a valóság, megszűnik?
Milyen a halál?
Azt is mondják, hogy életünk utolsó pillanataiban, utolsó másodperceiben lepereg előttünk életünk minden fontos pillanata, döntése, és hirtelen meglátjuk a valóságát annak, amit átéltünk. Ez az utolsó pillanat tehát maga az élet, ha úgy vesszük: mert akkor dől el, hogy békével rendezheti-e a számlát az ember, és boldogsággal tölti el, amit itt kapott, mint „élet"; vagy valami hazug illúzió volt, amit életnek hívott addig.
A darab a 2009-es THEALTER fesztiválon - szegedi bemutatóján - nagy sikert aratott. Ez az Aradi Kamaraszínház harmadik önálló produkciója, amely ismét a Szegedi Hetek Csoportjával együttműködésben készült, rendezője a Rudolf Hess tízparancsolatának címszerepét játszó Harsányi Attila.
Az előadás a Kép-Szín-Ház Alapítvány és az Aradi Kamaraszínház közreműködésével, valamint a jogtulajdonos engedélyével, az SACD és a Hofra Kft. közvetítésével jött létre. Produkciós menedzsment: Salvador Cabaret Produkciós Iroda
http://kamara.undock.eu * www.hetekcsoportja.hu
2009. szeptember 23. szerda és 24. csütörtök, 19.30
Szegedi Egyetemi Színház: Szerelmesek és Don Quijoték
Gyurkó László és Vészi Endre drámája alapján írta és rendezte: Czene Zoltán
Szereplők: Sánta András, Manga Dániel, Kincses Kornélia, Erlauer Balázs, Molnár Tünde, Eller Éva, Hajdú Péter, Mizsei Viktor, Trabalka Cecília, Dohar G. Nándor * mozgás: Seres István (Pipu) m. v. * fény-hang: Szabó Gábor * a rendező munkatársa: Galkó Janka
A SZESZ új előadásában, amelynek bemutatója 2009 nyarán a THEALTER fesztiválon volt, a Don Quijote-tematikát dolgozzuk föl, felmutatva a regény, illetve a színpadi feldolgozások számunkra fontos csomópontjait is.
Don Quijote döntése: hozz áldozatot. S a legnagyobb áldozat: tenmagad. Don Quijote egyedül volt. Az emberek között volt ő egyedül, s mégis úgy szívta magába a körülötte lévő világot; azt a világot, amelyet felfogott és érzékelt, azt a világot, amelyről korábban azt gondolta, hogy befogadó lesz vele szemben; mégis úgy szívta magába, mint az éltető napfényt a parányi fotoszintetizáló élőlény. S mi a tanulság? Képtelenek vagyunk ölelésünkből elengedni az általunk felépített illuzórikus világot. Erősen szorítjuk. Ez a tragédia? Ez itt a bökkenő? Mesék és álmok erdejébe igenis tévedjetek, emberek! Hisszük, hogy a játék: „Segít túllátni a szűk életen!" Megérinteni a másikat. Don Quijote rossz korba született. Éppúgy, ahogyan nekünk sincs ínyünkre ez a kor. Ezért színházat álmodunk magunk köré, amelyben boldogok lehetünk - egy időre. (Czene Zoltán, rendező)
A Szegedi Egyetemi Színház 2003 óta működik. Darabjaik elsősorban a 18-25 éves korú, egyetemista nézőket célozzák meg, de természetesen a város szélesebb közönségének érdeklődésére is számítanak. A SZESZ mára talán fontos szereplőjévé vált Szeged művészeti életének, s a fiatalok színházi/színházra nevelésében is oroszlánrészt vállal, összekötő kapocs a Bábszínház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Szabadtéri, a Pinceszínház és a szegedi alternatív színházi világ között. Egy civil, „alulról jövő" kezdeményezés, amely önerőből jött létre, s tartja fenn magát.
www.szesztarsulat.hu
2009. szeptember 30. szerda és október 1. csütörtök, 19.30
Szegedi Focus Műhely: 5 korlát
- mai moralitás -
Alkotók: F1: Szerdahelyi Mátyás, F2: Seres István, F3: Balog József, N1: Csorba Kata, Kontroll: Fény * szövegíró, dramaturg: Csikós Ildikó * fények: Szabó Gábor * rendező: Benkő Imola Orsolya
A Szegedi Focus Műhely új darabja „mai moralitás". A moralitás allegorikus szereplőket felvonultató színpadi műfaj. A középkori moralitások a megszemélyesített bűnöknek és erényeknek az ember lelkéért folyó harcát jelenítették meg. A mostani előadás az ember lelkében folyó küzdelem során kiépített és megmerevedett korlátokat mutatja be, amelyek akadályoznak bennünket. Az öt korlát: az önzés, az irigység, a hazugság kontra őszinteség, és a szerelmi birtoklás. Az előadás egy kísérlet, hogy az önzésről szeretettel, a hazugságról őszintén, az irigységről leplezetlenül, a szerelmi birtoklásról szabadon szóljon. A Kosztolányi, Hajnóczy, Beckett és Bergman inspirálta „montázs-szituációk" alkalmat adnak arra, hogy humorosan felvonultassák a korlátok mechanizmusát.
Adott egy börtön-szerű tér. Adott 3 férfi és egy nő, akiket fogva tart/irányít az ötödik szereplő, a Fény. Az egymás után felvillanó szituációkban a szereplők felvérteződnek vagy sebeket szereznek? Hol van szabadságuk a létbe vetettségben?
5 mondat a Szegedi Focus Műhelyről:
A Focus Műhelyt 2002-ben egy egyéves színházi tréning indította útjára Szegeden, amit a társulat jelenlegi rendezője (Benkő Imola Orsolya) vezetett. A társulat azóta kinőtte az egyetemi színház kereteit és független színházi műhelyként működik. A Focus Műhely tagjai elkötelezetten keresik a színház legkülönbözőbb kifejezési lehetőségeit és kommunikációs csatornáit.
Nem tartják magunkat sem epikus, sem mozgásszínháznak, nem tudnak és nem is akarnak kategóriákban gondolkodni. A színészi test erejében és a kihívó nézői tekintetben hisznek.
www.focusmuhely.hu
Támogató: Oktatási és Kulturális Minisztérium, Kommunikációs támogató: Factory Creative Studio
Oktatási és Kulturális Minisztérium, Nemzeti Kulturális Alap, Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft., Szegedi Ifjúsági Ház Nonprofit Kft.
Médiatámogatók: Szegedi Est, delmagyar.hu, Magyar Színházi Portál - www.szinhaz.hu
Információ, jegyelőjegyzés:
MASZK Egyesület (Szeged) * Tel./fax: (62) 312-303 * maszk@maszk.hu * www.maszk.hu
Forrás: MASZK Egyesület - Szeged