Nincs tanulság. Mese helyett mély, megrázó, reménytelen emberi történet tanúi vagyunk. Shakespeare Lear királyát, akárcsak a Cymbelinet vagy a Téli regét, körülményes színre vinni. A rendezõ nagyon könnyen beleeshet a mese csapdájába, mivel a darab cselekménye a mai ember számára meseszerû. (Dobre Júlia/hamlet.ro)
|
|
Mese helyett mély, megrázó, reménytelen emberi történetnek vagyunk tanui a sepsiszentgyörgyiek Lear király előadásában. A "tanulságot" a Bolond szó szerint és jelképesen szögezi le, időtlen időkre és nemzedékek okulására.
- Dobre Júlia/hamlet.ro -
|
Lear király
Mészöly Dezső és Vörösmarty Mihály fordítása alapján
- tragédia -
Szereposztás:
Lear, Britannia királya: Nemes Levente
Goneril, Lear király lánya: D. Albu Annamária
Regan, Lear király lánya: Gajzágó Zsuzsa
Cordelia, Lear király lánya: Kicsid Gizella
Gloucester grófja: Kőmíves Mihály
Edgar, Gloucester gróf törvényes fia: Váta Loránd
Edmund, Gloucester gróf fattya: Pálffy Tibor
Kent grófja: Szabó Tibor
Bolond: B. Fülöp Erzsébet
Alban herceg, Goneril férje: Mátray László
Cornwall herceg, Regan férje: Diószegi Attila
Oswald, Goneril udvarnoka: Nagy Alfréd
Nemes: Debreczi Kálmán
Frankföld királya: Veress László
Burgund hercege: Kolcsár József
dramaturg: Sebestyén Rita Júlia
díszlettervező: Bartha József
jelmeztervező: Dobre-Kóthay Judit
zeneszerző: Könczei Árpád
szcenikus: Deák Barna
színpadi mozgás: Liviu Matei
rendező: Bocsárdi László
Bemutató időpontja: 2006.11.28.
|
A Lear király történetének alapja egyszerű mese, de olyan mély emberi érzések és vágyak vezetik a szereplőket, hogy Shakespeare tragédiáját akár polgári drámának is tekinthetnénk. Lear azáltal, hogy lemond királyságáról, már az első jelenettől emberré válik, de királyságával együtt a királyság tudatáról nem tud lemondani, ezért emberségében szeszélyes, kegyetlen és goromba, aki az új helyzet bizonytalanságában nem tudja, hogy valójában meddig terjed a hatalma. Ez a kettősség jellemzi minden megnyilvánulását, ezért vele kapcsolatos benyomásaink is kettősé válhatnak. Tudjuk, hogy méltán szenved, amikor megkapja, amire rászolgált, mégis azt érezzük, hogy méltánytalanság történik vele, mert a gyermeki hálátlanságból fakadó legkegyetlenebb gyötrelmeket szenvedi végig.
Az emberi lét minden fontos kérdése megjelenik a darabban, s azáltal, hogy ellenpontjaikban láthatjuk ezeket, átfogóbbá, egyetemesebbé válik a történet. Az élet és halál, ifjúság és aggkor, erő és gyengeség, növekedés és bukás, helyes döntések és tévedések, éleslátás és vakság drámája a Lear király. A világnak azt az eredendő értelmetlenségét, s benne az embernek azt a eredendő otthontalanságát ábrázolja, mely a lét legszélsőbb határai felől ragadja meg az embert. Tragikus szatíra, mely kigúnyolja az érdekeken és hatalmon alapuló földi boldogságot, de azt a Mennyországot is, amit a halál utánra ígérnek a vallási tanítások. Kigúnyolja a kozmogóniát, az ésszerű történelmet, az isteneket, a jó természetet és az embert, mely "Isten képére s hasonlatosságára" teremtetett. (Nagy B. Sándor)
forrás: hamlet.ro
A felvételeket Barabás Zsolt készítette