Elsõ pillantásra úgy tûnik, karácsonyi aktualitásból választotta a Radnóti Színház decemberi premierjének Charlotte Bronte, a legidõsebb Bronte nõvér klasszikusát. Jane Eyre, a lowoodi árva története ugyanolyan alap az angol irodalomban, mint Jane Austin legpopulárisabb regényei. A Bronte nõvérek témái is hasonlóak, mint Jane Austinéi, és legnagyobb rajongóik fõleg a fiatal lányok közül kerülnek ki. A Bronte regények azonban súlyosabbak, pszichologizálóbbak. Aki még nem találkozott velük, véletlenül se várja a Jane Austinos könnyedséget. Meggondolnám tehát, hogy milyen korosztálynak ajánljam akár a regényt, akár a több verzióban élõ filmfeldolgozásokat; most pedig - íme - a szóban forgó színpadi változatot, Zsótér Sándor adaptációját.
|
|
|
Beszéd és látvány ellentétére sokszor rájátszik a rendezés, gyümölcsöző humorforrást teremtve. Másik jellegzetesség, hogy a figurák a lehető legminimálisabb mozgást hajtják végre a színpadon, többnyire egy kiinduló testhelyzetből lendülnek át kevés mozgással elérhető, újabb kifejező helyzetekbe. Külön-külön pillanatképek születnek így, a szereplők ragyogó igényességgel megkomponált önálló, vagy duós beállításai. Az összkép fontos tartozékai a ruhák (színük, hangulatuk, a szereplőket jellemző karakterük) éppúgy, mint a lelkiállapotokat megjelenítő világítás, és a felállított falakat díszítő képregény-rajzok. Az utóbbival Jane gondolkodásához jutunk még közelebb, aki maga is rajzol.
A legnagyobb felelősség - mondanom sem kell - a címszereplőt alakító Wéber Kata vállán van, aki karizmatikusan, és sok erővel győzi a feladatot. Néhol érezni csak azt, túlságosan belesiet a szövegébe, hogy tartsa a ritmust, és a figyelem a fontosabb részekre essen. Gyönyörű kettőseik vannak a Rochestert alakító Terhes Sándorral, például maga a történet végét előrevetítő nyitókép, ahol Jane és Rochester csodálatos szerencséjükön morfondírozva hajolnak össze. Találkozásukra is illik az, amit Jane egy más helyütt mond: "Az élet egy-egy új fejezete olyan, mintha egy színdarab új felvonása lenne." A darab időszerűsége leginkább zordsága és realitása ellenére sugárzó optimizmusa.
Szerző: Csoma Orsi/szinhaz.hu
Fotó: Port.hu