A II. Nemzetközi Monotánc Fesztivált december 28. és 30. között rendezi meg Dunaújvárosban a Nemzeti Táncszínház, a Dunaújvárosi Bartók Táncszínház, valamint az Alternatív és Független Színházak Szövetsége (AFSZSZ) - hangzott el az eseményrõl tartott budapesti tájékoztatón.
|
A fesztivál kísérő programjaként fotókiállítást, koncerteket és táncfilm-vetítéseket is látogathat a közönség.
A háromnapos eseményen önálló táncszínházi produkciókkal lépnek fel a fesztiválra meghívott művészek. A műsorba a színházi igényességgel megvalósított szóló alkotásokat választották be - mondta Énekes István, a Bartók Táncszínház művészeti projektvezetője.
Hozzátette: a fesztivál az idén vált nemzetközivé azzal, hogy Szlovákiából és Csehországból is hívtak fellépőket.
Énekes István kiemelte: sok az új fellépő, de vannak, akik tavaly is jelen voltak a fesztiválon.
Szögi Csaba, az AFSZSZ alelnöke, a Bartók Táncszínház művészeti vezetője elmondta: a fesztiválnak 13 fellépője van, a kamarateremben délutánonként egy-egy produkciót, a nagyszínpadon három táncdarabot láthat minden este a közönség.
Mint mondta, a fesztivál fődíját, a "monodíjat" a közönségnek az a része ítéli oda, amelyik a rendezvény hat táncszínházi-estjére bérletet váltott. Tavaly a fődíjat a Finita la Commedia társulat kapta, amely az idén az első napon a nagyszínpadon záró produkcióként lép fel.
A rendezvény ideje alatt tánckritikai szeminárium működik a Bárka Hajónapló Műhely fiatal kritikusai számára, amelyen Gál Eszter és Jászay Tamás tart előadásokat - emelte ki Szögi Csaba.
A fesztiválon Bálint Péter, Bozsik Yvette, Duda Éva, a Finita la Commedia társulat, Gergye Krisztián, Katona Gábor, Milan Kozánek, Zuzana Kozánková, Kozmér Alexandra, Kun Attila, Pálosi István, Marta Poláková, Réti Anna és Szász Dániel vesz részt. (MTI)
II. nemzetközi MONOTÁNC DUNAÚJVÁROS
2006. december 28-29-30.
Minden kezdet nehéz...
...de szerencsésen túl vagyunk rajta! Így aztán semmi akadálya, hogy a folytatás se legyen könnyebb. Másodszorra rugaszkodunk neki, hogy megrendezzük Dunaújvárosban a Monotánc Fesztivált, mely szinte azonnal nemzetközivé izmosodott, jelezve, hogy az ötlet nem csak Magyarországon pótolja a hiányt. Idén a hazai elitet cseh és szlovák előadók is kiegészítik, akiket nem kellett nagyon győzködnünk, hogy eljöjjenek. Viszont voltak szép számmal, akiket arról kellett győzködnünk, hogy talán majd legközelebb!
A jövőre nézve mindez szerintünk jó jel.
Az időpont változatlan, a műfaj és stílusbeli korlátokat tetszőleges mozdulattal - táncművészet! - bátran át lehet ugrani. Az egyetlen díjat pedig idén is a legkiválóbb zsűri ítéli majd oda: Zsűri csupa nagy Zével, úgymint köZönség, néZő, stb. Jelszónak is jó lesz a tavalyi: Ha már végképp elég volt a bejgli, gyere a Bartókba!
Legyen a vendégünk a két ünnep között Dunaújvárosban!
Üdvözlettel:
Megnyitó: 2006. december 28., csütörtök, 19.00
A fesztivált megnyitja:
Gombos István, képviselő, a Kulturális Bizottság elnöke
Helyszín:
Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza
2400 Dunaújváros, Bartók tér 1.
PROGRAM
2006. december 28. csütörtök
15.00 Táncfilmek (Művész Fészek Presszó)
17.30
19.00 Pálosi István: Változatok fadarabokra
(előadó: Bálint Péter)
Marta Poláková: Kapcsolódva (SK)
szünet
21.00 Koncert: Bányász András / Fuvola (Művész Fészek Presszó)
2006. december 29. péntek
15.00 Táncfilmek (Művész Fészek Presszó)
17.30 Katona Gábor: Nulla Celsius (Kamaraterem)
19.00 Bozsik Yvette: Hommage á Mary Wigman
Zuzana Kozánková: Begubózva, láthatatlanul (SK)
(előadó: Veronika Simková) (CZ)
szünet
21.00 Koncert: Mészáros Melinda / Harmonika (Művész Fészek Presszó)
2006. december 30. szombat
15.00 Táncfilmek (Művész Fészek Presszó)
17.30 Szász Dániel: Függő (Kamaraterem)
szünet
Réti Anna: Lélek pulóver nélkül (Kamaraterem)
19.00 Milan Kozánek: Mise (SK)
(előadó: Jaro Vinarsky) (CZ)
szünet
Kun Attila: Érted?!
(előadó: Kozmér Alexandra)
Kun Attila: Search for better
21.00 Koncert: Kurina Laura / Cselló (Művész Fészek Presszó)
Kiállítás: LADÁNYI ANDREA -
A Monotánc Fesztiválon egy díjat adunk ki, a fesztivál fődíját, melyet a törzsközönség ítél oda. S hogy ki számít törzsközönségnek? Mindenki, aki hat előadásra szóló bérletet vásárol. Jöjjön és döntsön Ön is!
A díjat a Corner Zálogház Rt. ajánlotta fel.
Jegyértékesítés:
Bartók Kamaraszínház - Szervezési Iroda: 06/25/402-598
Munkásművelődési Központ - Négy Évszak Fesztivál Iroda: 06/25/501-440
Jegyrendelés interneten: www.bartokszinhaz.hu
A buszra 800 Ft-os jegy váltható. Kérjük, a színházjegy vásárlásakor jelezze utazási szándékát!
Tánc-Kritikai-Szeminárium
A fesztivál ideje alatt Tánc-Kritikai-Szeminárium működik a Bárka Hajónapló Műhely fiatal kritikusai számára. Meghívott előadók: Gál Eszter és Jászay Tamás. A résztvevők fesztiválról szóló cikkei olvashatóak lesznek a fesztivál honlapján (www.dunaujvaros.com/monotanc) és a www.tancelet.hu oldalon.
Társszervezők:
Alternatív és Független Színházak Szövetsége
Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza
Dunaújvárosi Bartók Táncszínház
Nemzeti Táncszínház
Főtámogató:
Nemzeti Kulturális Alap Táncművészeti Szakmai Kollégium
Támogatók:
Munkásművelődési Központ, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, Dunaújvárosi Kulturális Egyesület, Dunaújváros Ifjúságért Közalapítvány, Közép-Európa Táncszínház Alapítvány, Művész Fészek Kávéház, Sárga Taxi, Corner Zálogház Rt., Dekor Center, Caribian Bár, Duna Net Design Stúdió, Diablo Pizzéria, T-Mobile
Médiatámogatók:
Pest Est Súgó, Fehérvári Est, Dunaújvárosi Hírlap, Dunaújváros Online, Dunaújváros hivatalos honlapja, Centro, Maraton, El-Do Rádió, Rádió 24, DS TV, Dunaújvárosi TV, Magyar Színházi Portál, Kultúra.hu, Táncélet.hu, Zéhá
FELLÉPŐK, ELŐADÁSOK
II. nemzetközi MONOTÁNC fesztivál
DUNAÚJVÁROS
2006. december 28-29-30.
Miért a tánc?
Mert bármivel hazudhatsz. A legkönnyebb sms-ben, aztán levélben, aztán telefonon, és élőszóban is remekül csinálja, aki profi.... Ha igazságra vágysz, ne higgy semmi másnak, csak a saját szemeddel látott mozdulatnak és arcvonásnak. Mert egy művész - vagy nem művész - aki a mozdulatait, testének esendőségét bízza rád, megérdemli a figyelmet. Mert ehhez erő kell, alázat, biztos tudás és minden kétséget kizáró tehetség.
Miért a mono?
Mert a legfontosabb dolgok itt belül vannak, mert a legerősebb energiák innen belülről fakadnak, mert a "lényeget" megosztani mással csak úgy lehet - vagy nem lehet -, ha magaddal tisztában vagy, vagy ha legalább elindulsz az önismeret rögös útján. Ha nem veszed észre, ha most éppen mást gondolsz erről, akkor is. Ehhez kell a minden kétséget kizáró tehetség, a legbiztosabb tudás, a legnagyobb alázat és a legtöbb erő. Mert "végül úgyis egyedül vagy".
Tudják ezt az emberek az egész világon, és mi is ezért rendezünk újra MONOTÁNC fesztivált!
2006. december 28. csütörtök, 17.30 (Kamaraterem)
GERGYE KRISZTIÁN
EGONEGONEGON (
Mintha csak belehajították volna a két túlvilági figurát a hozzájuk képest irdatlan térbe: magányos lebegésük erőteljes képek sorozatának nyitánya lesz. Gergye ruhátlan Schiele-alakmásának elhagyatott társ- és útkeresése közben a hatalmas vászon egész élete színterévé változik át. A másik, a női alak a magát kutató fiú/férfi fájdalmának alázatos hordozója, vágyának és kínjainak passzív elszenvedője. Szívszorítóan őszinte, dermesztő szépségű kettőseik valójában Gergye önboncoló szólójának folytatói. (Jászay Tamás, Irodalmi Jelen)
rendezőalkotókoreográfuselőadógergyekrisztián
fénytervzeneiszerkesztéslátványgergyekrisztián
továbbiszereplőgresónikoletta
sminktestfestéskárolyibalázs
jelmezbéresmóni
zenealfredschnittke
PÁLOSI ISTVÁN
A Magyar Táncművészeti Főiskolán 1991-ben balettművész, majd 2005-ben moderntánc pedagógus diplomát szerzett. Az esseni Folkwang Főiskola képzésében is részt vett, modern táncot, orkesztikát, mozdulatművészetet tanult. 1992-től tanít is balettet és mozdulatművészetet Magyarországon és külföldön. Pályáját a Vasas Művészegyüttes gyerekcsoportjában kezdte 1979-ben, majd gyerek szólistaként folytatta az Erkel Színházban. 1994-95-ben az Orkesztika Mozdulatszínház táncosa volt. Itt ismerkedett meg a mozdulatművészettel, melynek megőrzése és fejlesztésének céljából Fenyves Márkkal 1997-ben létrehozta a Duncan-Dienes Orkesztika Iskolát, 2001-ben a Mozdulatművészeti Stúdiót, valamint 1995-ben a
VÁLTOZATOK FADARABOKRA (
A táncoló alak lassan, fokozatosan leveti "ruháit", a foszforeszkáló pálcikákat - olyan az egész, mint egy kifordított sztriptíz -, ám itt nem egyre többet, hanem egyre kevesebbet mutat meg magából, míg végül teljesen eltűnik a szemünk elől. A sötétségből születik meg a hús-vér ember a maga fizikai valójában. Nincs zene, csak a test önmagával való ütközésének finom hangjai. (Sebők Borbála, Ellenfény)
Koreográfia: Pálosi István
Előadó: Bálint Péter
Zene: Steve Reich
Fény: Kovács Gerzson Péter
2006. december 28. csütörtök, 19h
MARTA POLÁKOVÁ (SK)
Marta Poláková 1990-ben a pozsonyi Zene- és Színházművészeti Egyetem tánctagozatán végzett, táncpedagógus szakirányon. Az 1990-es években különböző külföldi intézményekben kortárs táncstílusokat és improvizációt tanult: 1993-ban Párizsban (Theatre de
KAPCSOLÓDVA (Bounded) (
Múltunk és identitásunk az emlékezetünkben rejtőzik. Élettapasztalatainkat mint összekapcsolódott képeket menti emlékezetünk. Azon a napon, amikor tiszta emlékképeink elhomályosulnak, megkezdődik az utazás az ismeretlenbe. Már csak a jelenlét biztos. Ami olykor megkönnyebbülés, olykor gyötrelem. (Anyámnak.)
Koreográfus, előadó: Marta Poláková
Látvány: Branislav Vincze
Zene: Martin Turčan
Jelmez: Alena Kobielska
Fény: Robert Polák
2006. december 28. csütörtök, 19h
FINITA
A
MESSAGE (
Ha azt mondanák, a közeljövőben elpusztul az emberiség, szétesik világunk, megszűnik létezni - szeretni, élni, örülni, gyűlölni, rombolni, hadakozni..., mik azok a jelek, amit egy utánunk jövő civilizációnak üzennénk?
Előadó: Fehér Ferenc
Lány: Iuga Laura (videón)
Videó: Entersion (Lőrinc Lilla, Borsos János)
Honlap, zene: Entersion (Borsos János, Papp Gergő, Lőrinc Lilla)
Zene: Fehér Ferenc
Cselló: Pál Mariann
Koreográfia: O. Caruso, Fehér Ferenc
Rendező: O. Caruso
Támogatók: NKÖM, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, NKA, Műhely Alapítvány, Új Előadóművészeti Alapítvány, Flórián Műhely
2006. december 29. péntek, 17.30 (Kamaraterem)
KATONA GÁBOR
A Magyar Táncművészeti Főiskola Néptánc Tagozatán végzett, majd a Budapest Táncegyüttes táncosa, koreográfus-asszisztense lett. A modern tánc területén elsőként a Phobos Táncegyüttessel dolgozott, 2001-től 2006-ig a Közép-Európa Táncszínház tagja volt. 2003 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem vendégtanára. 2005-ben Harangozó-díjat kapott.
"Koreográfusként egy olyan formanyelvi világ kialakítására törekszem, amelyben a Kárpát-medence folklórjának mozgásanyaga, archaikus értékrendje ötvöződik mai színpadi kifejezési formákkal. Ennek a fúziónak a célja, hogy kiaknázza a néptáncból mint mozgásanyagból eredő dinamikai és ritmikai értékeket, és ezt az erőt párosítsa a kortárs tánc plasztikai gazdagságával. Számomra ebben a folyamatban az egyik legfontosabb szempont az organikusságra való törekvés."
NULLA CELSIUS (
Mikor egy darab leomlik egy jéghegyből - maga alá temetve sok mindent - új rétegei válnak láthatóvá. Ezeken a felületeken felolvadt jéghegyek lenyomatai kristályosodnak ki.
Koreográfia, színpadkép: Katona Gábor
Előadó: Katona Gábor
Fény: Fogarasi Zoltán
Hang: Kondás Zoltán
Támogatók:
2006. december 29. péntek, 19h
BOZSIK YVETTE
Bozsik Yvette pályája klasszikus képzettsége és szellemi alkata közti ellentét szorításából indult. Mindig is kényszernek érezte a balett tradicionális és zártrendszerű világát, hagyományos sztereotípiáit. A kitörést az jelentette, hogy 17 éves balett növendékként elkezdett független avantgarde produkciókat készíteni. Bár évekig egy klasszikus balettcsoport vezető táncosa volt, az alternatív művészet mellett kötelezte el magát, amikor képzőművész kollégájával, Árvai Györggyel megalakította első társulatát, a Természetes Vészek Kollektívát. Bozsik Yvette kivált a csoportból, hogy előbb Szegeden koreografáljon, majd létrehozta önálló csoportját Bozsik Yvette Társulat néven. 1994-ben megkapta a legrangosabb magyar táncvilágbeli elismerésnek számító Harangozó-díjat és sok egyéb rangos kitüntetést. 2001-ben a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze lett, 2006-ban Kossuth-díjat kapott.
HOMMAGE Á MARY WIGMAN (
A Hommage á Mary Wigman című szóló tiszteletadás a német expresszionista tánc nagy alakja, Mary Wigman előtt. A darab első bemutatója 1996-ban volt Lisszabonban egy német expresszionista fesztiválon, majd 1997-ben Edinburgh-ban elnyerte a fesztivál új díját, a Total Theatre Award for the Best Use of Design-t.
Koreográfus-előadó: Bozsik Yvette
Zene: Jean-Philippe Heritier
Jelmez: Berzsenyi Krisztina
Fény: Pető József
2006. december 29. péntek, 19h
ZUZANA KOZÁNKOVÁ (SK)
Zuzana Kozánková a pozsonyi Zene- és Színművészeti Egyetem tánctagozatán végzett. 1995 óta dolgozik önálló koreográfusként. Milan Kozánekkel együtt megalapította az Artyci Társulatot, ahol gyakran dolgoznak külföldi vendégművészek is. Kozánková nemcsak koreográfusként, hanem táncpedagógusként és táncszakíróként is ismert. Különféle kultúrák néptáncaival foglakozik, és a tánc emberre gyakorolt hatását tanulmányozza. Újabban azt vizsgálja, hogy a shiatsu, a tradicionális japán mozgásterápia elemei hogyan kapcsolhatók össze a tánccal.
BEGUBÓZVA, LÁTHATATLANUL (Cocoon Invisible) (
Az előadás a társadalmi korlátoktól megszabadulni vágyó nő története. A nő saját világába bezárva él, de nem tud megbékélni elszigeteltségével, magányával. Ki akar törni, hogy találkozhasson másokkal, és kapcsolatot teremthessen velük. Titokzatos, sokarcú lény. Az ősi mitológiák nősténye, akiben jelen vannak az antropomorf, madárra, halra, lóra és kígyóra emlékeztető vonások, és korunk hőse: a nő, aki önmaga akar lenni: eredeti, egyedi.
Koreográfia: Zuzana Kozánková
Előadó:
Zene: Jozef Vlk
Fény: Pavel Kotlík
Színpadkép és jelmez: Erika Čičmanová
Produkciós munkatárs:
2006. december 29.péntek, 19h
DUDA ÉVA
Magyar Táncművészei Főiskola koreográfus szakán végzett 2001-ben. A főiskolai évek alatt több rövidebb művet is koreografált, majd egy kisebb csapattal egész estés darabokat is készítettek: Magunkra Várva, Lift, Bolyongó, Merülés, Húsba Tépve. Ezek közül több magyar és külföldi díjakat is nyert (IX. Nemzetközi Táncverseny, Párizs; Stuttgarti Szóló Táncverseny). Saját munkái mellett táncosként olyan alkotókkal dolgozott együtt, mint Csabai Attila,
TRANS (
"Ezen a porondon elmosódik a kontúr test és tér között, egy nagy inda lesz belőlük.
Kötőszövetből híd, belőlem, odaátra. Kötélh