Godot kávéház. Dumaszínház. Stand up kabaré. Fillérre három éve láttam. Azótai változások: belépti díj 2400 forint. Plusz vacsora és ital. Nyolckor kezdõdik. Na, jó: fél kilenckor. Érkezési sorban helyfoglalás. Nyolckor telt ház. Fél óra múltán még teltebb. Vége: balszerencsémre fél egykor.
A következő hétre előzetes asztalfoglalással ausverkauft. Húszas-harmincas nézők. Egymást nem ismerő egyívású, önálló keresetű értelmiségiek. Középmenedzserek. Archív-kabaré helyett mást kívánnak. A Mondja, kedves Biemsensteinné, hol dolgoztat Ön? bemondású Zerkovitz, valamint a Stux úr, mit csinál maga rossz? nem rezonál bennük. A kettéosztott indulat nem mulattatja őket kétfrontos vaskosságával. Szórakozni szeretnének: Hölderlinnél könnyebbet, Farkasházynál magvasabbat. Tréfákat vacsorához. Vagy vacsorálni jó hangulatban. Miként a múlt század elején mehettek nyilvánosan étkészletet kezelni, és asztali csevegést kiváltó orfeumba, kabaréba a feltörekvő tehetősek, a társasági életbe bejáratósak. Hamutartó minden asztalon. Rágyújtani kimennek az utcára, mivel szűk a tér, és belátóak egymásra. Érdes érintkezésű életünkben ez kis csiszolódás. A nyilvánosság nevelése. A kabaré, mint a közös viselkedés önkéntes tanintézete.
A dal megszüli énekesét. Egy új néző-nemzedék mérsékelt újdonságra vágyik a szórakoztatásban. Létrejön egy új komikusnemzedék. S mert vannak, akik tréfát gyártanak, kinevelik közönségüket. A közönség, pedig élénkülő vagy petyhüdő érdeklődésével csiszolja mulattatóikat a szájízük szerintire.
A külker-főiskolás
Kiss Ádám humora felel meg leginkább napjaink standard-szófolyamának. Jóllehet, ipari bedolgozó Fábry Sándor humor-üzemébe, de ő is az önéletrajzi/álönéletrajzi elemeket vonja előtérbe. A mindennapi élet harcmezejéről köt vadvirágokból szóbokrétát. Az új-kabaré szaporán kilihegett négybetűs szavaival nem él vissza. Nem tekinti humorforrásnak. Csak indokolt esetben, indulati kilövellésként fordul segítségükhöz, magától értetődő természetességgel. Úgy használja, mint a 19. századi színművekben az Ah! meg az Oh! jelezte a szereplők szenvedélyes felhevültségét. Az altáji humor ennél a közönségnél mintha visszaszorulóban volna. A genitáliák görgetésén nem nevetnek. (A
Vaginamonológok premierjén idősebb hölgy az első sorban magas hangon, élénken fölkacagott a nemi szervek fölemlítésére. Egyrészt jelezte szabadságát, másrészt értette az evidencia-humort.)
Kiss Ádám könnyed, laza csevegő. Időnként beleszeret magába. Ilyenkor túlnyúlik a kimért menetidőn. Kiütéssel győz.
Vésővel kifaragott arcvonású, Donkihóteien nyurga
Sás Péter, szolnoki színész paródiái nem a megszokott hangutánzások. Egy-két vonással emberi lényegeket tömörít össze. Egy politikus gondolkodásának, retorikai álságának sűrítményét adja. Gyurcsány Ferencnél, Orbán Viktornál érdekesebbek költött nevű népdalénekesei. Gyilkosan epés típusok sorjáznak összpontosításaiból. Közéletieknél köznapibb emberek gúnyos koszorúja eredeti szatirikus erőre vall.
Egymaga benépesíti a színpadot különböző, szabatosan megvalósított kerekterekkel. Kitágítja a parodisták skáláját a mindennapok megfigyeléseivel. Nem hírességeket utánoz: típusok görbe dokumentumainak specialistája. További útja, valószínűleg, a cabaret direct, a köznapokban tallózó cabaret vérité felé vezet.
Szabó Kristóf színészetipari tanuló Gór-Nagynál. Profilból Gádor Bélára hasonlít. Hangja, belső ritmusa Darvas Szilárdra. Leginkább az ő slágermagyarázatára emlékeztetett Kis Shakespeare-magyarázata. A Romeo és Júliát soronként állította a fejére. Mulatságosan. A feszes, dobozból vasaltan kivett, másodhetes humort lazítja előadásmódja. Fondor fogása a belezavarodás. Nem humorra kioktató über-konferanszié. Egyazon anyagból meríttetett, akár a nézők. Fesztelen zavara, megkomponált belebonyolódása szavaiban lerövidítik a néző-előadó távolságát.
Kovács András Péter végzett jogász, médiológus. Komoly publikációi: Médiakoncentrációk az elméletben és a gyakorlatban. A digitális technológiák hatása az európai médiaversenyre (Jogi Fórum). Négyük közül a legérettebbnek érződik. Nem szerepel a lavórnyi emelvényen. Beszélget a nézőkkel. Kötetlen, közvetlen, kartávolságnyira lévő valóságos élőlény, nem viccokádó gépezet.
A Godot kávéházban ötletszerűen eltöltött este azzal bíztat: a kabarét feltámasztják új nézői nevetésszomjak. Az új ízlés terjedni fog az anyósviccek rovására.
Napjaink mindennapjainak torzképét mutatja majd a kabaré a muzeális humor helyett.
Fotó: Neubauer Rudolf
Szerző: MGP