A misteria - opera - buffa alapjául eredeti commedia dell'arte dokumentumok szolgálnak, egy középkori misztériumjáték rendezõ-súgó példánya. Moralitás és misztériumjátékok rövid részletei, Lammel A. - Nagy O. :Parasztbiblia szöveg részletek, egy kis részlet Ingmar. Bergman: A hetedik pecsét c. filmjének forgatókönyvébõl és idézetek Dario Fo: Mistero buffo-jából.
|
BOHÓC BIBLIA
- misteria - opera - buffa-
Szereposztás:
ÚRISTEN, Jézus bohóc - Szőke Szabolcs
ÖRDÖG, Temetőőr - Hegedűs Tibor
HALÁL, Zenebohóc - Spilák Lajos
ANGYAL, Harsonás - Kuncsner Móni
RIPACS, Júdás bohóc - Nádasi László
AKÁRKI, Szerencsétlen bohóc - Szabó Domokos
AKÁRKINÉ, Csalfa bohócnő - Eszes Fruzsina
BOLOND, Színpadi segéd - Rácz Attila
MESÉLŐ,Madárszelídítő - Homonnai Katalin
Bábok-díszlet: Grosschmid Erik, Kő Boldizsár,
Halasi György
Maszk: Mátékovits Móni
Fény: Fodor Gergely
Jelmez: Kovács Margit
Zene: Szőke Szabolcs
Előadás időpontok: 2007. febr. 27.,28. 19.30
Helyszín: Merlin Színház
A jól ismert bibliai figurák és történetek groteszk fénytörésben jelennek meg. Amíg a vallási szertartások középpontjában Isten áll, ennek a cirkuszi színjátéknak főszereplője az ember-bohóc a maga kiszolgáltatottságában. A legellentétesebb alakok: Isten, ördög, halál, bohóc, színész - a jó és a rossz - a tökéletes és tökéletlen teremtmények - együtt jelennek meg az attrakciókban, különös tárgyak, furcsa szerkezetek és hangkeltő eszközök között.
|
Fűzfán fütyülő rézangyal
Ül egy angyal a fa tetején mezítláb, és fújja a harsonáját. Már ezzel a képpel eltaláltak a szemetek. Innentől kezdve már csak azon töröm a fejem, hogy miért jó a Bohóc Biblia a Stúdió K-ban. Mert hogy jó, az valahogy nagyon egyértelműnek látszik. Pedig körülbelül olyan, mint a többi Hólyagcirkusz-előadás (igaz, azok is jók), kifestett arcú, nagyon karakteres profilú emberek beszélnek és énekelnek egy sötét pincében, és mindent valahogy egészen természetes módon jár át a zene, mindenhez megszólal valami zenei aláfestés vagy betétdal többnyire maguk által készített hangszeren. És zenévé válik a szó, a lihegés, az Ádámot és Évát alakító fabábok zörgése. Dobként funkcionál az olajoskanna, és díszletként funkcionál a dob. És persze zene az, amikor az ördög elkezdi fűrészelni a fát. Zene, beszéd, ének, mozgás, történet olyan természeteséggel keveredik, hogy észre sem lehet venni a nehézségeket, az átlépett buktatókat. Műfaját tekintve: totális zenés színház. Nem azért, mert mindent zenével mond el, hanem mert mélységesen, könnyedén és alapokig járja át a zene. (Fáy Miklós, Népszabadság)
|
"Megismétlem: ne tessenek elmulasztani ezt az eloadást. Ebbol a nyolcvan percbol ritka hosszú lejáratú melegség merítheto, az pedig végképp a leggyöngédebb borzongás, ahogyan véget ér." (Marton László Távolodó, Magyar Narancs)
"Minden érzékszervünkre ható, a figyelmet egy percre sem lankadni hagyó, látványos, 'hallványos', humoros és 'lélekröptetos' eloadást hozott létre a Hólyagcirkusz Társulat." (Sós Eszter, Zsöllye)
|