Felbolydult méhkashoz hasonlított a kassai Thália Színház vasárnap délután, a Tóték c. elõadás után. Az ok prózai, olyasmire került sor a színház életében, amire az elmúlt évek-évtizedek alatt még sosem, az igazgató külsõ nyomásra, a rendezõ tudta nélkül átrendezte a darabot. Olyan színész is volt, aki bejelentette, hogy évad végén távozik a társulattól.
Verebes István 1996-os provokatív Bánk bán rendezését főleg az idősebb korosztály fogadta dühösen, s ennek bizony fujjolással és a szünetben való távozással nyomatékot is adtak. Most viszont nem történt semmi ilyesmi, sőt a főleg nyugdíjasokból álló vasárnapi közönség is nagy-nagy tapssal jutalmazta az előadást. S nem utalt semmi jel botrányra a bemutatón sem.
|
Vas Zoltán Iván pontosan végiggondolt, kitűnő Tóték rendezése annyiban új a darab előadásainak történetében, hogy teljesen egyértelműen megnevezi a felelősöket, akiknek köszönhetően Magyarország a második világháború után is a vesztes országok közé került, s arra is figyelmeztet, hogy ezek az eszmék máig nem kerültek a történelem süllyesztőjébe. Az előadás végén árpádsávos huligánok jelennek meg a színen, és zaklatják a szereplőket, amikor azok fejet hajtanak az értelmetlen hősi halált halt Tót Gyula sírja előtt. Szombaton és vasárnap a zászlók eltűntek, a rendezővel történt utólagos egyeztetés után a zászlók helyett elemlámpával dorbézolnak a színen a huligánok, s egyikük a Postás szájába nyomja a lámpát.
|
Az átrendezés tehát megtörtént, de azt ígérik, hogy Magyarországon továbbra is maradnak az árpádsávos zászlók. Ez az, amit legkevésbé sem értek. Mert akkor ki is tiltakozott az árpádsávos zászlók használata ellen?
Juhász Dósa János