Bölcs visszafogottságra vall, hogy a Sose halunk meg címû "álomdal" - ebben a kategóriában is díjazták - csak egyszer hangzik el az elõadásban. A vége felé. De nem kell türelmetlenül várni rá, mert a Koltai Róbert azonos címû filmjébõl zenés színpadi mûvé avanzsált darabban mindvégig Dés László "ha valaki még nem tudta, miért kaptam Kossuth-díjat" jellegû zenéit élvezi a közönség.
|
|
A Nógrády Gáborral közösen írt forgatókönyvben remekül működik a "change" (jellemváltozás), vagyis a tizenhét éves Imi heveny módon lezajló férfivá érése. Ez a színpadon is elég ahhoz, hogy nagy lendülettel vigye előre a zenébe fogalmazott cselekményt, és egységbe fogja a hatvanas évek retrójaként megjelenő korabeli zsánerképeket. Lovi, vidéki piac, stb. Koltai ezúttal lemond a rendezés feladatáról, azt a fiatal Szabó Máté jegyzi, de a színpadon is rendező módjára figyel. Miközben ő játssza a főszerepet. Ez a bemutatón még elmegy. Az Imit megformáló Szabó Kimmel Tamás visszafogott alakításában is mintha eggyel több lenne az iránta való tisztelet, mint a színésztársnak kijáró bolondos játékosság. Ő az eredetileg Szolnokon bemutatott zenés darabból áthozott alkotógárdához tartozik, amúgy ott tolong a színpadon a József Attila Színház színe-java, a fiataloktól a kevésbé fiatalokig. A tolongásban Bodor Johanna koreográfiája teremt rendet. A mozgásvilágban megjelenik a mára már oly távolinak tűnő közelmúlt uniformizált emberképe, miközben olykor-olykor halványan megkísérti a West End musicalek távoli szelleme.
|
A táncos tömegjeleneteket intim prózai részek szakítják meg. A leglíraibb Gyuszi bácsi és volt szerelme, Teréz jelenete. (Gyula annó Pestre utazott jegygyűrűt venni, de húsz év alatt nem sikerült a feladatot abszolválni.) Ha lehet prózai jelenetet a zenéből megfogalmazni, akkor itt sikerült. A szikár dialóg alapinformációin túl, az érzelmek belső zenéjét halljuk. Fehér Anna Teréz figurája stílust teremt, amely az előadás további eseményeit is belengi. Fáradt szépsége, megtört érzelmei, a pillantás, mellyel végigsimítja a krakéler Gyula bácsit, egy szerelem történetét mesélik.
Ebből a jelenetből kéne újra megrendezni az előadást. Adva van minden. Magával ragadó, puritán szépségű zene. Remek koreográfia. A stílus. (Lásd, mint fent.) De a nézők zabálni fogják akkor is, ha így marad.
Szerző: Kállai Katalin
Fotók: Laczkó Péter