Egyedül nem megy: Nagy Ervin és ifjabb Zsuráfszki Zoltán
A Marica grófnõ Szegeden
Minden nagy: a színpad, a nézõtér, a színpadon a két meghatározó díszletelem - hegedû és piros magas sarkú cipõ -, a zenekar, a kórus, a tánckar. Kálmán Imre Marica grófnõje is nagy, azazhogy nagyoperett.
Szegeden a Dóm téren Eszenyi Enikõ birkózott a mûvel és a nagysággal - nagy ötletdömpinggel afféle huszárrohamot vezényelt.
|
A produkcióban szerepelnek énekesek és színészek - erősen kettévált a szereplőgárda. Az énekesek szépen énekeltek - de a színészek is jól, és ők még játszottak is, ki így, ki úgy. Volt, aki tudta, hogyan kell tapsos belépőt produkálni, volt, akinek az abgang sikerült. Volt, akinek egyik sem.
A nagyszabású díszlet idővel - ha láthatatlanná nem is, hiszen ehhez túl monumentális, de - jelentés nélkülivé vált. Az operett egyszerű meséje meg szép lassan hömpölygött a giga-boldog végkifejlet felé: mindenki szereti egymást, mindenki gazdag és mindenki gróf, hál’ istennek...
Nem gondolnám, hogy írtam volna az előadásról, ha minden úgy történik, ahogy elképzelték. De nem úgy történt: ezért aztán ritka élmény volt, mert hátborzongató színházat láttam, igazit, tétre menőt, élesben. Igaz, ezt a színházi vonulatot az élet és a vak véletlen, nevezetesen a táncoskomikus-Zsupán Kálmánt játszó Nagy Ervin balesete írta.
Nagy Ervin úgy játszotta Zsupán Kálmánt, hogy - részleges bokaszalag-szakadás miatt - az egyik lába bokában rögzítve volt: járni is alig tudott, nemhogy táncolni. Mindezzel együtt energikusan játszotta, hogy mozog, még azt is játszotta, hogy táncol; mert játszott mindene, az arca, a teste, a keze, a lába - csak a bal bokája nem... A nagy táncszámokhoz azonban erre a bokára is szükség lett volna - és a kellő pillanatban a színpadra penderült egy fiatalember, pontosan Nagy Ervin táncos helyére, és parádésan, frenetikusan eltáncolta: Nagy Ervint. És mire a primadonna a karjaiba omlott - már Nagy Ervin karjaiba omlott, hiszen a fiatalember eltűnt, köddé vált, mintha ott sem lett volna. És akkor tűnt fel megint, amikor ismét hiányzott egy bal boka.
|
Csodás összjáték volt ez. Belefért némi verbális reflexió a rendkívüli helyzetre, egy-egy gesztus, ami extra poénná vált. És egy furcsa "kiterjesztés" jött létre: a kettő ember egy ember volt, ott és akkor, a tánc idején.
És amúgy is, egyébként is: ennek az előadásnak a legjobbja a Zsuráfszkival gazdagított Nagy Ervin volt. Nemcsak azért, mert bennük megjelent egy figura, megjelent az a reflexív viszony, amelyben ezt az egész előadást tartani kellett volna ahhoz, hogy jó legyen. Hanem mert a balszerencséből nagyon tehetségesen extraprofitot nyertek: a színház legsajátabb, elidegeníthetetlen lényegét mutatták meg.
Csáki Judit
Fotó: Szkárossy Zsuzsa