Mirandolinát szeretjük, Mirandolina mi vagyunk; megcsaltak és megcsalók, nõk, férfiak. Goldoni fogadóskisasszonya mindannyiunk szívének csücske, udvarolunk neki, elcsavarjuk a fejét vagy õ a miénket, derûvel nézzük szeszélyeit, akarnok durcáit, finom praktikáit, zabolátlan hisztijeit; kecsét és báját.
|
Novák Eszter rendező bizonyította már néhányszor, hogy reneszánsz- és Goldoni-vígjátékok avatott mestere, elég a pár évvel ezelőtti, Tatabányán készült, majd a Millenárison továbbjátszott Virgonc hölgyekre gondolni. Most is üde virgonckodókat visz színre. Egy rátarti, bűbájos fogadósnőt (Tóth Ildikó játssza), akibe, úgymond, belezúg a férfinép, egy nőgyűlölő morc férfiút, aki eltaknyol az első útjába eső méretes banánhéjon (Cserhalmi Györgyre osztatott e remek szerep), s egy öregecske lovagot, aki aprócska ciprusi borosfiolákkal operál vaskos burgundi flaskákkal szemben, szeriőz gesztusokkal és bókokkal, avíttas dumákkal és kopottas férfirajongással (Magyar Attila ad neki alakot).
Sediánszky Nóra fordításában játsszák a darabot, első hallásra gördülékenynek tűnnek a dialógok, ülnek a verbális poénok, s a játékosok is igyekeznek mindent megtenni a sikerért. Tóth Ildikó Mirandolinája bakfisként repked, térül, fordul, perdül, cikázik. Eszes csajszinak látszó éteri leányzó, de ő is hamar megperzselődik. Számítóan kezd ki a mord lovaggal, Rifaprattával (Cserhalmi György), dekázik, durcáskodik, mórikál, édeskedik, aztán csak elolvad a nagy nőgyűlölő karjaiban. Fehércseléd, férfikarokban. Megjátszott ájulása maga a nagy halál, a pasikat büntető durcái több mint átlátszóak. Cserhalmi ruganyos léptekkel, a szokott, hihetetlen lazasággal és némi malíciával adja az elcsábuló, marcona férfit. Szakadt, sötét gúnyában érkezik (jelmez: Zeke Edit), mint afféle vadóc szegénylegény, akinek kutyái azért fontosabbak holmi nőszemélyeknél, s viharvert, dacos lovagként kullog a játék végén. Ül, ül - csitítgatja a repkedő Mirandolinát, ahogy gazdi szokta házi kedvencét; kettősük a fogadósnővel inkább intellektuális, mint érzéki viszonyt mutat. Ha magába néz, s szenvedélyeit mérlegelve önvizsgálatot tart, látjuk könnyed mozdulatain, azért ezt a nagy hevületet nem kell olyan komolyan venni. Mint ahogy a vetélytársakkal folytatott hajcihőt sem: komótosan párbajba bonyolódik a gyémántokat villogtató másik lovaggal (Schlanger András), ám összecsapásuk szép lassan átcsusszan rituális játékba, szépen koreografált bohóctréfába.
|
Mirandolina meg, szegény, darab végi szózatában már hiába ágált a pasik tűrhetetlen önzése ellen, az egyébként fegyelmezett és lelkes nézősereg addigra sietősen cihelődni kezdett, jobb napokra halasztva az örök dilemmák feletti meditációt.
Kovács Dezső
Fotók: Szkárossy Zsuzsa