A MU Színház - röpke nyári szünet után - szeptember 6-án megkezdi 16. évadját. Az Évadnyitó egyúttal a 3. Újbuda Jazz Fesztivál nyitónapja is. A három helyszínen - az A38 Hajón, a Fonóban és a MU-ban - zajló fesztivál keretében a MU Színház - összefoglaló szándékkal - három estét szentel Szabados György zongoramûvésznek, Az események titkos története címmel. Az Évadnyitó program közremûködõje Nagy József Szkipe, a Franciaországban mûködõ neves Jel Színház koreográfusa.
|
|
|
- Szeptember 7-én először Szabados György szóló koncertjét, majd a Vigh András-Szelevényi Ákos-Márkos Albert triót hallhatjuk.
- Szeptember 8-án - ahogyan a programfüzetben is olvasható - a MAKUZ történik: Szabados György legendás zenekara Baltás zsoltár címmel ad koncertet.
AZ ESEMÉNYEK TITKOS TÖRTÉNETE " A jazz a mai napig bennem van, és bennem is marad. Mint egyfajta gesztikuláció, jellegzetes attitűd: viszonyulás, válasz. Beleivódott az életérzéseimbe, hiszen a huszadik században élek, éltem, s mert ez a század leginkább ható, legjellegzetesebb zenéje." /Szabados György/ Áldassék a magyari zene! Kóda: PROGRAM
- szünet - • Az események titkos története Minden művészet mögött ott áll az ég és a föld között szenvedő ember, aki a létet maga is élteti. E nagy s szent működésben, ami a Világ, végigéljük mindannyian az oldás és kötés: a létezés szabadságának világunkon túlmutató misztériumát. Általmegyünk ezen titkos, mindent hevítő parázson. Megméretünk,s közben történelmet csinálunk magunknak. A szabadság az Ég visszafogadása bennünk, akik messzire csatangoltunk. És tudjuk, mert tudva-tudatlanul is mindenki tudja, hogy a felkínált időben a világot áldozatunk tartotta-e fenn, avagy a méltatlanság. Fellépők:
"... de szépen szól a nagyharang!" Körül nézvén egybekavarodó óvatlan világunkban, mind szebbnek látom ezt a mi szenvedéllyel útált, fel nem fogott, társtalanul boldogtalan kozmikus ligetünket. Ahová lassan minden új sandaság már csak a szemetét igyekszik önteni. Magam szeretem és becsülöm ezt a butaságtól vert és méltatlanságba fullasztott kiszáradt tengerfeneket. Nékem időtlen öl, örök Paradicsom ez a Nap-imádó tisztás. Ez az ikes igéjű szabados lobogás, ami nem tud haldoklani. Itt menhelye van a szélnek, vákuuma az imának. Itt a nagy semmi, csupán a kicsi szép. Ide a vándormadarak pihenni járnak, a békák százezer titkos ütemen üzennek. Fellépő: Szabados György - zongora - szünet - Egyetlen törvényt tisztelünk, de azt fenntartás nélkül: az Ť igen -játék ť törvényét. Ez abból áll, hogy elfogadjuk a másikat ötletével, javaslatával, mindenestül, Ť cakkundpakk ť...és így lépünk tovább, így haladunk. Utunk közös út, de az útirányt csak utólag fedezzük fel mi is és a hallgatóval együtt lépünk előre egymás ismeretlenébe. A Párizsban élő Vigh András, aki folyamatosan tágítja hangszere, a tekerő zenei horizontját és szólistaként játszik a Viellistic Orchestra, a Quatuor 44, a La Banda Europa , az Akosh S. Unit együttesekkel, ezúttal a többek között a Dresch Mihállyal, a Makúzzal, a Grencsó Kollektívával, a Délalföldi Szaxofonegyüttesben gyakran fellépő Szelevényi Ákos fúvós hangszeressel, és az erdélyi származású Márkos Albert csellistával társul, aki zeneszerző is, -jórészt alkalmazott zenét ír szinházi előadások számára -, de kinek kedvenc műfaja szintén az improvizatív zene. Fellépők:
szeptember 8., szombat 20 óra
A MAKUZ történik a harmadik napon. Amelyben nincsen idő, hiszen gyermek az ember. Alanyi lélekből feltámadó zengés a Makuz zenéje, benne révül aki tudja, aki bátor még, s aki befogad. Fellépők: jegyár: A Fesztivál támogatói:
|
Szabados György
zeneszerző, zongoraművész.
A magyar jazz meghatározó muzsikusa. Az improvizációt tartja a zene legegyetemesebb közegének, stílusában a magyar népzene, Bartók Béla muzsikája, a legmagasabb szintű improvizatív jazz és a kortárs zene ötvöződik.
1939-ben született Budapesten, 1955-ben lépett színpadra először a nyilvánosság előtt. 1963-ban tartotta első szólóestjét a szabad zenei improvizáció jegyében. 1975-től 78-ig a legendás Kassák Klubban volt a Kortárs Zenei Műhely vezetője. 1983-ban alakította meg a Magyar Királyi Udvari Zenekart, amelynek rövidítése (MaKUZ) nem csak egy zenekar, hanem Szabados egész zenei tevékenységének, jelenlétének a szimbóluma, amely egy egész zenei generáció gondolkodását, művészi világképét meghatározta.
|
"Csak tiszta forrásból - hallik ki a követni óhajtott eredet a magyar népzenei alapú szabad zenélés megteremtőjének, koronázatlan királyának tartott Szabados György életművéből. Szabados életművét méltatni nem könnyű feladat. Nem is annyira a széles ívű és minden fázisában igazi alkotóra utaló zeneművészi pálya taglalása-elemzése állítja nehezen megoldható feladat elé az értelmezőt, inkább az, hogy Szabados György teoretikus is egyben. Saját zenei életművének, a hozzá fűződő gondolatvilágnak - az organikus életnek, a szabad zenélésnek - amellett, hogy élője, alkotója, egyben elméletírója, filozófusa, aktuális reflexiókat indító inspirálója. Ha gondolati-művészi következetességére, tisztaságára tekintünk, az apostolt, ha előadóművészetének felkavaró-extatikus-közösségi és szabad jellegére, akkor a sámánt, ha művész- és embergenerációk felnevelőjére, akkor a tanítót látjuk benne. Tény, hogy nélküle az elmúlt bő negyedszázad magyar kultúrtörténete, szabad zeneművészete és koncertélete sokkal, de sokkal szegényebb lenne.
És nemcsak a magyar, hanem az egyetemes is, hiszen az ő pályája - mint minden nagy alkotóé - a helyi értékek, a magyar archaikus örökség művészi továbbgondolása révén olyan, máshol is érvényre jutó áramlatok társává szegődik, mint az organikus gondolkodás, a szabad-közösségi zene. Azok közé a legnagyobb magyar művészek-gondolkodók közé sorolható, akik révén a magyar kultúra helyi eredményei egy egyetemes közlésfolyamat részévé és értékévé válnak. "
(Szerdahelyi Zoltán, New Hungarian Review 2002)
Forrás: MU Színház