...a reménytelenül trehány, örökkésõ abonyi legénybõl, szóval a jóravaló, de lesajnálható, szakmunkásképzõ-miegymás-melósgyerekbõl pontos és megbízható úriember lett, akárha lett volna gyerekszobája, pedig dehogy volt, és mindez csak körülmény, mert ami fontosabb, hogy remek színész lett, noha ez sem a lényeg, a szakma is csak feltétel: a színházat kitanuló, másokat és önmagát nem kímélõ, végtelenül igényes, soha meg nem elégedõ, fegyelmezett és/de állandóan kockáztató, bátor és játékos, örökké úton levõ szabad ember lett.
|
"Aldonza!", ez rémlik, mintha ez lett volna első szava a színpadon, de erről már évekkel később beszélt a filmszínházmuzsika hírlapírójának, nekem, ahogy a legendás, Kadi-féle klubban úgymond interjút adott, vagyishát vállamra hajtotta fejét (vagy én az övére) a Kastély próbaszünetében, mert igen, akkor már K.-t játszotta Fodornál, főszerepet, és reggelente négy-öt vekker versenyt csörgött az ágya körül, és négyen-öten aggódva tárcsázták telefonon, ébredj fel, ne aludj vissza, el ne késs!... és a reménytelenül trehány, örökkéső abonyi legényből, szóval a jóravaló, de lesajnálható, szakmunkásképző-miegymás-melósgyerekből pontos és megbízható úriember lett, akárha lett volna gyerekszobája, pedig dehogy volt, és mindez csak körülmény, mert ami fontosabb, hogy remek színész lett, noha ez sem a lényeg, a szakma is csak feltétel: a színházat kitanuló, másokat és önmagát nem kímélő, végtelenül igényes, soha meg nem elégedő, fegyelmezett és/de állandóan kockáztató, bátor és játékos, örökké úton levő szabad ember lett.
|
Partot érni, tán ez a címe a már elkallódott egykori, "aldonzás" írásnak, amikor is közhelyesen ismételgettük, megérkezni-partot érni nem lehet, pedig semmit nem tudhattunk akkor a beérkezéssel kísértő majdani állomásokról: a Szentivánéji frenetikus mesterembereinek menthetetlenül vérdilettáns rendezőjéről, aki két évtizedes provinciális gyűrődésből született; a düsseldorfi és hamburgi Shakespeare-főszerepekről; Miki bácsi Kapa-Pepe filmjeiről; arról, hogy ez a Buster Keatont és Tatit idéző falusi fehérbohóc egyszer még beszélni is megtanul a Mizantróp kedvéért, és ne álszerénykedjek, bár az érdem a már említett három srácé, köztük Kapáé: arról végképp nem tudhattunk a szolnoki színészklubban, de a főutcán vagy máshol sem, hogy mi, akik majd’ egy évtizede az olvasópróbán ki tudja, miért, elbőgtük magunkat, most, 2007 őszén, mondjuk, szeptember 9-én, amikor is barátom, Mucsi Zoltán ötven éves, mi most a Mulatság kétszázadik előadására készülünk.
Kerek számok, sokat és semmit jelentenek. Tudjuk, egymástól tanuljuk, megszólal majd a muzsika, tapsok, ölelések, ajándékok következnek, aztán jön a kába másnap, pillanatnyi mozdulatlanság a néma csendben. Tudhatjuk, indulni kell, és folyton úton lenni, hogy egyszer-mindig partot érjünk.
Bérczes László
Fotók: Nehéz Andrea