Londoni külváros. Munkanélküliség, alkoholizmus, kilátástalanság. Drogozó gyerekek, erõszak.
A tizennégy éves Billy, menekülve a valóság elõl, délutánjait a közeli csatorna partján tengeti - magányos horgászással. Egy nap azonban Scott és bandája céltáblájává válik...
|
Vidovszky György ezúttal nem válogatott új, amatőr diákszínjátszókat - A Legyek urá-ban, és az Iskola a határon-ban már bevált tinédzserekből álló szereplőgárdát a Kolibri társulatából egészítette ki. Kovács Kristóf fordításának szlengjét velük "dolgozta ki", tette élővé.
A rendező számára ismerős a Kócsag közege: második otthonában, Dublinban is jellemző a szociális háló híján leszakadók farkastörvényeken alapuló szubkultúrája. "A darab arra tanít, hogy ne ítélkezzünk elhamarkodottan azok felett, akik nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak kitörni szerencsétlen környezetükből - magyarázza. - Hősök, akik fél kézzel megváltják a világot, csak Hollywoodban léteznek."
|
Simon Stephens:
Kócsag (Herons)
Billy Lee Russell: Koloszár András m.v.
Scott Cooper: Papp Attila m.v./Solti Bence
Aaron Riley: Pomlényi Attila m.v.
Darren Madden: Bárdi Gergő m.v.
Adele Kent: Császár Réka m.v.
Charlie Russell: Mult István
Michelle Russell: Tisza Bea
Fordította: Kovács Kristóf
Dramaturg: Gyarmati Kata
Díszlet, jelmez: Gadus Erika
Zene: Novák János
Mozgás: Gyevi-Bíró Eszter
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező: Vidovszky György
Kolibri ifjúsági darabok
Novák János, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatója két éve látta a Kócsagot Berlinben. Hazatérve, a szinhaz.net-en hosszasan méltatta az MTV zenei műsorait és a Jackass őrült "hőseit" a hiteles szerepformálás céljával mintául vevő német és svájci gyerekek játékát. "Az "úrigyerekek" megrökönyödtek a darabon, a Németországban élő bevándorlók viszont cseppet sem" - emlékszik vissza.
A Kolibri Színház évek óta olyan előadásokat választ ifjúsági színházi repertoárjába, melyek a művészi értékek közvetítése mellett használható válaszokat is adnak a fiatalok problémáira. A válás, az alkoholizmus, a drog, a hajléktalanság, a rasszizmus sokszor tabuként kezelt témáit is feszegető drámák a Nyugaton elterjedt szemlélettel kerülnek műsorra. E szerint a színházi darabok, és a hozzájuk kapcsolódó drámapedagógiai foglalkozások hatékony segédeszközül szolgálhatnak a tizenévesek empátiájának, kommunikációjának és konfliktuskezelő készségének fejlesztésében.
A Kócsag is ezek közé a darabok közé illeszkedik: a londoni underclass céltalanul agresszív, ugyanakkor érzékeny világán keresztül a szegénység mint konfliktust gerjesztő társadalmi jelenség problémakörét mutatja be. Novák a darab magyarországi adaptációjára az Országos Diákszínjátszó Találkozókon és a Bárka Színházban tizenéves korú színjátszóival már bizonyított rendezőt kérte fel.
Kócsag - a rendező szemével
"Most sem törekedtünk arra, hogy a darab szövegkönyvét, mondanivalóját "infantilizáljuk" a fiatalok számára" - szögezi le Vidovszky György. Bár igaz, a téma értelmezése, befogadása sok felnőtt számára is komoly kihívást jelenthet, a kamaszok képességeit nem becsüli le. Mint mondja, ebben a korban az iskola is olyan feladatok elé állítja őket, amiben sokszor már hiába számítanak szüleik segítségére. "A fiatalok és felnőttek értelmezési képességei között csupán annyi a különbség, hogy a fiatalok kevesebb tapasztalattal rendelkeznek - ellenben nagyobb a befogadó kapacitásuk, nyitottabbak az új ismeretek elsajátítására." A rendező éppen ezért fontosnak tartja az előadások utáni, szülők, tanárok részvételével tartott elemző beszélgetéseket a színdarab keltette gondolatokról, élményekről.
Az ifjúsági színházi előadásokban nagyon pontosan kell fogalmazni, az elődásmód hitelessége elengedhetetlen. "A Kócsagban sem sokkolni akarunk a jelenetek valósághű ábrázolásával és a szókimondó szleng használatával. Az a célunk, hogy hihetőbb, átélhetőbb legyen a korosztályi közönség számára a darab." Vidovszky egy hetes szövegpróbát tartott, amin a párbeszédek a tinédzser-korú színészek ötleteivel, javaslataival nyerték el végső formájukat.
A rendező számára azért is volt aktuális Novák János felkérése, mert ír felesége révén egyre több időt tölt Dublinban. Az ír főváros szegény kerületeiben nap mint nap találkozik azokkal a problémákkal, amelyekkel a Kócsagban bemutatott fiatalok küzdenek. Cél nélkül az utcán tengődő tizenévesek számára az erőszak, a drog, a bűnözés jelenti a legnagyobb veszélyforrást.
Vidovszky szerint a darab nem csak azok számára lehet tanulságos, akik magukra ismernek a szereplőkben. Fontos, hogy az előadást látván az előítéletes fiatalok is megértsék a társadalom peremére sodródott emberek életét, tetteik vagy tehetetlenségük mozgatórugóit. "Nem indulunk egyenlő esélyekkel. Biztonságot nyújtó családi-, és egzisztenciális háttérrel könnyű morálisan ítélkezni a munkanélküli, alkoholista szülők és utcagyerekeik felett." Az ő életükben egy, kívülről nézve kis lépésnek látszó döntés súlyos elhatározásnak számít, amit azok között a körülmények között mi is csak nehezen, vagy egyáltalán nem hoznánk meg.
A Kócsag egy ilyen elhatározás körülményeit dolgozza fel. Üzenete reális: a körülvevő világot nem tudod megváltoztatni, de a saját sorsodat igen.
Mindenről lehet beszélni - klubhálózat
A Kolibri ifjúsági színházi sorozatának céljaihoz mindeddig biztos anyagi fedezetül szolgáló, az Országos Bűnmegelőzési Bizottság pályázatán évről évre elnyert támogatás idén elapadt. Az előadásokhoz készült segédanyagok, műsorfüzetek megjelentetésére, valamint a darabok szegregált környezetekben való kedvezményes árú vagy ingyenes bemutatására a továbbiakban csak a Kolibri új kezdeményezése teremthet lehetőséget.
"Suzanne Osten - a modern gyerekszínház svéd úttörője - tapasztalta, hogy új típusú, tabu-témákat feldolgozó gyerek-darabjai után komoly igény támad a felnőttekben egymással is megbeszélni az ifjúsággal kapcsolatos nevelési problémákat. Ezért - a hetvenes évektől kezdve - előadásainak bemutatóit követően a kényes problémákat a művészet eszközeivel tematizáló, széles körű klub-hálózatot hozott létre, elősegítve ezzel annak a társadalmi konszenzusnak a kialakulását, melyet manapság gyakran irigylünk az északi országoktól" - fogalmaz Novák János.
Az igazgató hasonló klubok létrehozását tervezi a fővárosi kerületekben, melyek elindulásában a színház már bevált előadásai játszanák a döntő szerepet. Később a helyi bűnmegelőzési szakemberek és a Kolibri segítségével képzett pedagógusok vinnék tovább a kezdeményezést. "A Mindenről lehet beszélni-klubok célja a korszerű pedagógiai elvek és ismeretek közvetítésével, illetve a konfliktuskezelő képességek fejlesztésével elősegíteni a skandináv országokéra jellemző társadalmi konszenzus kialakulását." A klubhálózat megvalósításában az önkormányzatok támogatására számítanak.
A rendező
Vidovszky György 1968-ban született Budapesten. Miután az ELTE-n magyar szakos diplomát szerez, a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatagozatán tanít filmet, majd drámát. Eközben esztétikát és drámapedagógiát tanul, folyamatosan jelennek meg filmes témájú írásai, és éveken át filmklubokat vezet a Színdbád moziban.
A Bárka Színháznak megalakulásától kezdve tagja, 2001-től 2006-ig produkciós vezetője. Előad a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Esztétika szakán, Enyedi Ildikó tanársegédje a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 1997 óta tanít a Faludi Akadémia filmes kurzusain, továbbképzésein, valamint 2001-től a Keleti István Alapfokú Művészetoktatási Iskolában is.
A Vörösmarty Gimnázium tanulóival színpadra vitt darabjai évről évre díjazottak az Országos Diákszínjátszó Találkozókon. Bárka-beli rendezéseiben is amatőr diákszínészekkel dolgozik, azonban profi színházi körülmények között. A 2002-ben bemutatott A Pál utcai fiúk-at 2004-ben a A Legyek ura, 2006-ban az Iskola a határon követte, mely 2007-ben a magyarországi ASSITEJ Üveghegy-díját kapta. Utóbbi kettő idén is szerepel a színház műsorán. 2007-es, Dublinban készült rendezésével, A kaukázusi krétakörrel immár Írországban is debütált.
Az író
Simon Stephens 1971-ben született az észak-nyugat angliai Stockportban. Az első, 1998-ban Bluebird címen bemutatott drámáját további tíz követte. Mára a legismertebb és legelismertebb szerzőként jegyzik Angliában. 2001-ben a Port-ért az év legjobb új darabja kategóriában elnyerte a Pearson díjat. Még ugyanebben az évben a legígéretesebb színdarabírók közt jelölték a Laurence Olivier díjra a Kócsaggal, amit akkor nem, de 2006-ban az On The Shore Of The Wide World című színdarabjával már elhódított. 2003-ban a leglátogatottabb előadás írójaként díjazták. Az Independent a brit irodalom fontos, új hangjaként jellemzi, a Guardian’s keserű líraiságát méltatja.
----------
Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház:
Kócsag (Herons)
Előadás időpontok októberben:
Kócsag (Herons) 01. Hétfő, 19:00
Kócsag (Herons) 02 . Kedd, 19:00
Kócsag (Herons) 24. Szerda, 17:00
Bemutató: 2007. szeptember 25.
----
Kapcsolódó cikk:
• Ír krétakörök - Interjú Vidovszky Györggyel