Nyolcszáz oldal. Öt felvonás. Karl Kraus drámája eljátszhatatlan remekmû. Nem is szokás játszani. 1918-ban írta Kraus. Nálunk egyszer amatõrök estek neki, másszor Vándorffy Károly kísértette színre Veszprémben. Horváth Csaba koreográfus a színmûvészeti Ódry Színpadán néhány jegyzetlapnyit mondat el a szövegbõl a növendékekkel, egyszersmind elmondatja (kedvenc) Pilinszky-je és Sarah Kane mondatait is. (Nem büszkélkedem, csak a szórólap hírlelésébõl tudom mindezt. Nem tudom, hol végzõdik Pilinszky, hol kezdõdik Kraus.)
|
Nyeszlett, apró, púpos író. Esze, mint a beretva. Gúnya vitriol. Mosolya védhetetlenül gyilkos. Jellegzetesen vörös címlapú Fáklya füzeteiben egymaga sértette meg (joggal) egész Bécset 1899-1936 között. Művészetkritikus volt. Társadalomkritikus. Nyelvkritikus. Operett-kritikus: ő értette legmélyebben Offenbachot és Nestroyt (mindkettejük művei felolvasásával turnézott, Pesten is). Ignotus szerint: lírai költő, ki poloskairtásra adta magát. Megpróbálták színre vinni a berlini Schifferbauerdamm színházban (1923). 1945-ben a zürichi Schauspielhaus kísérletezett vele. Lemaradt a Csárdáskirálynő mögött.
Horváth Csaba a szöveget minimalizálva, de a nézők türelmét végtelennek képzelve - két órás szüntelen előadásban - vizsgáztatta meg nem Kraust, hanem Zsámbéki és Zsótér osztályának növendékeit: Adorjáni Bálint, Dankó István, Erdélyi Tímea, Földi László Ádám, Gera Marina, Lazók Mátyás Zoltán, László Géza Attila, Mészáros Piroska, Orth Péter, Stork Natasa, Szabó Emília, Szűcs Péter Pál, Tenki Réka hallgatókat..
|
A Zsámbéki-Zsótér osztály tagjai könnyedén másznak falra, mintha ott volna a legtermészetesebb elhelyezkedés a világban. De gondoljuk el, színpadon lenni egyáltalán nem természetes magatartás. És az a színészek igazi feladata, hogy fejen állva is komoly humorral jelenítsék meg a fejre állt világot.
Kraus egyik aranyköpése (Der Skandal beginnt, wenn die Polizei ihm ein Ende setzt) mostanában időszerűen cseng: A botrány akkor kezdődik, amikor a rendőrség véget vet neki.