Kíváncsivá tett Kárpáti Péter Búvárszínház - Nagy Endre kabaréja címû párbeszédesének kivitelezése az Örkényben, a bemutató nézõi közül ugyanis senki nem tudta elmesélni, mi történik a második részben. Szünetben ismerõseim - kartársaim megfutamodtak. Mi izgatta fel õket (és miért) egy színdarabban, ami Nagy Endre konferanszié és az elsõ lábát Pesten megvetõ, magyarul beszélõ kabarékísérletrõl szól?
|
A Teréz körúton állt a függöny előtt öt évig, az Andrássy úton Nagy Endre Cabaretje alatt újabb öt évig. További hat évig társigazgató Salamon Bélával a Teréz körúti színpadon. Tizenhat év. Nem rövid csillaghullás olyan mesterségnél, ahol a zöm nem él el az előadás végéig.
Nagy Endre jó újságíró volt. Jó író. Megírta a többi közt A kabaré regényét, ezzel ledönthetetlen emlékművet hagyott színháza után. (Kárpáti Péter is ezt tanítja az egyetemen.) Egyszersmind lerakta a hamis lábnyomot színháztörténetünk sivatagjában, elkábultan követik teatrológusok a mézeskalácsházhoz.
Kárpáti érzelmesen elsiratja a Nagy Endre nagy tehetségét, amit népszórakoztatásra herdált el. Kárpáti párbeszédei ékesek gazdag szókinccsel. Mintha sújtás-hímzés-fodor-bodor-vitézkötés-epolette, nőknek párta-csepesz-orton díszelegne, de a dúsan kivarrott ruhák meztelen testeket borítanának. Nincs a párbeszédek alatt másik, kimondatlan réteg. Nincs dráma, csak retorika. Novák Eszter úgy irányította színészeit, hogy a leírt szövegeket érvényesítsék erőből, szipogtatón, áldrámaian. Nem igyekszik senki megtölteni a szövegalattiakat. A darab másik értelmét. Az igazi értelmét. Beillesztenek a krónikába Nagy Endre kabarétréfákat is. Ellentromfként. A kabaré humora másnapra elfagy, művészi formája kicsámpul. A tréfák kompromittálóak.
|
Kárpáti Péter úgy fogta föl Nagy Endrét, mint Németh László tette önéletrajzivá Galileit, Apáczai Cserét, Gandhit. A tehetség és a becsvágy eltéréséből fakadó "tragédiára" összpontosított. A mi lehetett volna belőlem, ha nem csábít el az olcsó siker- fölösleges kérdésére? Nagy Endre sznob volt. Öntúlértékelő. Primadonnaian hiú. Szégyellte, hogy zengerájokban keresi pénzét. Olyan műintézetekben, ahol a köz-felfogás szerint a hölgyek szeretni tanítják az urakat. Civil a pályáján: beugrott konferálni tákolt színpadra, ott marasztalta a siker. Megmételyezte a taps. Senki nem fosztotta meg színházától. 1935-ben sem. Időnként fellázadtak színészei, akik elől elvitte a tejfölt (nemcsak a siker értelmében, de a kasszát is beleértve). A Bonbonničre Cabaret - a Teréz körúton - nem iszákos, léha malacbandából verődött össze, akiket Nagy Endre hiábavalóan noszogatott a magasabb értékek felé. A színészeket idegesítette, hogy megfeszülnek a színpadon, de a konferansziéről híres az intézmény. A konferansziét idegesítette, hogy ha nem lépett színre: színészein is nevettek, és nekik is sikerük volt. Pompás színészek voltak, invenciózus játékaikkal, nagy nevek, népszerűek gyűltek egy húron pendülő társulattá Kondor Ernő színházában - Mácsai igazgató cinikus, lélektelen kabaré-Lucifernek állítja be szegény Kondort, valahai vidéki színészt, aki föltalálta a berlini és a párizsi mixtúrájából a magyarul szemtelen pesti kabarét. Ismeretlenül, színháztörténeti értékétől kizsebelve szegényen fordult fel 1951-ben hetedik kerületi albérletében.
|
|
Legbántóbb az előadás színészellenes szemlélete. Nem arra gondolok, hogy színészkínzó szerepek: másszon ki a partra a játszó, ahogyan tud. Arról beszélek, hogy kispolgári szemléletű a játék. Lump, lusta, léha fráterek, próbáról korcsmába kívánkozó alkoholisták, gerinctelen hazugok, és céda lányok, mindenre kapható színésznék állanak szemben a rendesen szülő, adófizető polgári renddel. Nagy Endre is mire vihette volna, ha nem fogyaszt égetett szeszeket, nem hajszolja a sikert, nem csalja meg feleségét, hanem ül vidéki visszavonultságban összpontosítva az opus magnumra?
Nem lett volna Nagy Endre. Csak széplelkű dilettáns.
Szerző: MGP
Fotók: Perjéssy Gábor, Martincsák István/ Port.hu