Josef Nadj az orleans-i világsztár, Nagy József a magyarkanizsai outsider: mélyen ülõ tekintet, nyúlánk testalkat, erõs férfi élete zenitjén. Színpadi megjelenése puritán: fehér ing, sötét zakó, spiritualitásának egyetlen jele a mezítelen láb, mellyel mindig ugyanazt a földet tapossa, bármerre járjon. Sötét, végtelen belsõ rónákat szel át, amelyek képzeletében a gyermekkori, kanizsai vidékre hasonlítanak. Látszólag magányosan bolyong, valójában mások segítségével keresi emlékezete tereit: mûvészete csupa párbeszéd, kölcsönös inspiráció.
Nagy József nem csak a Festival d’Avignon díszvendége, hanem immár a Bárka Fesztivál visszatérő előadója is: tavaly az Éden című koreográfiáját mutatta be, illetve mutatta volna, ha nem törik el a lába, idén viszont már ő táncolt a Tájkép vihar után című előadásban. Bár improvizációkból felépített mozgásra és személyes jelekre épül a produkció, nem egyedül hozza létre, két zenész is szerves részét képezi az előadásnak. A francia Gildas Etevenard elsősorban ütőhangszereken játszik, de különféle húrokat is penget, Szelevényi Ákos pedig fúvós hangszerek sokaságát szólaltatja meg. Ezek a hangok nem csupán aláfestő zenék vagy a mozdulat mércéi, hanem egy szimbiózis fontos összetevői: Nagy József koreográfiájában a zenész performer, az előadók testének mozgása tánccá, képpé és zenévé válik. A több érzékszerünkre ható és többféleképp értelmezhető jelzések sajátos módon alkotnak egységes érzeteket és egységes nyelvezetet.
A Tájkép vihar után egy új változata az Utolsó tájkép című előadásnak, amit a MU Színházban láthatott 2005-ben a közönség Nagy József és a litvániai orosz ütőművész, Vladimir Tarasov előadásában. Míg Tarasov egy zenebohóc képzetét keltette - zenéje játékos, madárcsicsergéssel, tengerzúgással színezet hangzást nyújtott -, Szelevényi és Etevenard termetes verőlegényeknek tűnnek, amikor a halvány, szórt fény először megvilágítja őket a színpadon. Vált válnak vetve egyenesen állnak, kabátujjuk alól kezük helyén dobverők nőnek ki, majd az előttük álló fémkerethez lépnek és elkezdik ütni, pengetni, irritálni a tompán bőgő húrokat. A durva megjelenésű és hangzású kettős hárfa kapura is emlékeztet, melyen egy vastag csomagolópapírban mozgó lény halad keresztül: a húrok rezgésére a papírbábból kibomlik Nagy József alakja. Zordabb ez a kép, mint az eredeti előadásban Tarasov és Nagy bájos pingponglabda-játéka a cintányérokon. A zöld posztóval borított asztal és a hangszerek apró csengése most szürke, fojtott pengéssé alakul át. A Tájkép vihar után sötét terében Nagy József maszkja, a vöröslő madárcsőr az egyetlen szín. A táncos mozgása, gesztusai groteszké válnak, amikor ezt viseli: féllábon áll, egyensúlyát keresi - akár egy részeg karatemester -, a levegőbe szúr, terpeszbe huppan, szemeit meregeti, improvizál társai free jazz zenéjére. Később a csőrhöz taraj is társul: Nagy egy ajtó elé áll és vörös krétával a feje fölé rajzolja, így a magyar gólyamadárból francia kakassá lényegül. E primér és szubjektív jelfejtésnél azonban érdekesebb az a működés, ahogyan a különböző művészeti ágak együtt hozzák létre a jelentést.
|
Ez a harmónia a későbbiek során megszakad, amikor a tánc és a zene egymás jeleivé válnak. Nagy József jókora dobverőkkel a levegőbe üt, akár egy japán taiko dobos, ám nincs előtte hangszer, az ürességet csapkodja, mozdulata fennakad a semmiben, mégis "hangot hallat": Gildas Etevenard egyszerre mozdul vele, veri a dobot. Egyikük zenél, a másikuk táncol, a látvány mégis a hiányt jeleníti meg: a doboló ember képe helyett láthatatlan falakat, a fogvatartó közeget megszólaltató táncost látunk.
|
Az előadás utolsó jelenete összegzés, az eddig látottak letisztázása: Nagy József egy sötét deszkapalánk mögé bújva krétaporos kötelekkel ostorozza a felületet, még száll a por, amikor a földre hajtva a falapot, mint egy színpadon lassan táncolni kezd a fájdalom nyomain. Megtört, darabos, rugózó mozdulatokkal egy helyben állva körbefordul, majd lehúzza válláról a zakóját, fehér ingére vízszintesen tusvonalat húz. Feketén a fehér, fehéren a fekete, Észak, Nyugat, Dél, Kelet, menni és maradni lehet-e - az egyszerű, de feloldhatatlan ellentmondások mélyén vihar tombol.
Fehér Anna
Fotók: Kiss Móni
------------
Nagy József
TÁJKÉP VIHAR UTÁN
(Az Utolsó tájkép új változata)
Centre Corégraphique National d’ Orleans - Magyarkanizsa
Előadják: Nagy József, Szelevényi Ákos és Gildas Etevenard
Zene: Szelevényi Ákos és Gildas Etevenard
Fény: Rémi Nicolas
Hang: Jean- Philippe Dupont
Látványterv: Michel Tardif, Julien Fleureau és Olivier Berthel
Video-koncepció: Thierry Thibaudeau
Koreográfia: Nagy József