SZÍNHÁZ.DVD II.

A SZÍNHÁZ c. lap és a Színház.hu közremûködésének eredményeképpen megszületett a 2. SZÍNHÁZ.DVD, a decemberi folyóirat mozgóképes melléklete. A korongon budapesti és nem budapesti színházi, tánc- és társmûvészeti körképet kaphatunk a közelmúlt eseményeirõl, de nem hiányoznak a nemzetközi fesztiválok és a jubiláló társulatok sem a palettáról. (Még) Kapható az újságárusoknál és a színházakban.

A SZÍNHÁZ folyóirat és a magyar Színházi Portál DVD-mellékletének tartalmából:

• BUDAPESTI SZÍNHÁZAK:

- Bakelit Multi Art Center (1 perc)
- Bácskai Júlia Pszichoszínháza (5 perc)
- József Attila Színház (5 perc)
- Karinthy Színház (5 perc)
- Krétakör Színház (8 perc)
- MU Színház (3 perc)
- Radnóti Színház (5 perc)
- Spinoza Ház (4 perc)
- Új Színház (6 perc)
- Vidám Színpad (5 perc)

• NEM BUDAPESTI SZÍNHÁZAK:

- Budaörsi Játékszín (5 perc)
- Kaposvári Csiky Gergely Színház (5 perc)
- Szegedi Nemzeti Színház (5 perc)


• JUBILÁLÓ TÁRSULATOK:

- 0 éves a HOPPart Társulat (5 perc)
- 0 éves a KOMA Társulat (1 perc)
- 5 éves a Budapesti Zsidó Színház (5 perc)
- 10 éves a Hólyagcirkusz Társulat (7 perc)



• OPERA (Az Operaportál.hu támogatásával):

- Magyar Állami Operaház (decemberi műsorajánló) (8 perc)
- Artemis diadala (Miskolci Nemzetközi Operafesztivál) (6 perc)

• FESZTIVÁLOK:

- JEL Fesztivál (Nagy József) Debrecen, 2006 (50 perc)
- Miskolci Nemzetközi Operafesztivál 2007 (10 perc)
- Thealter (Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója) Szeged, 2007 (44 perc)

• TÁNCMŰVÉSZET:

- Fortedanse (5 perc)
- Magyar Mozdulatművészeti Társulat (5 perc)
- Nemzeti Táncszínház (5 perc)
- Tünet Együttes (3 perc)


• TÁRSMŰVÉSZETEK:
Filmek

- Átalakulások (Kasvinszki Attila filmje, részlet) (5 perc)
- Dolina (Kamondi Zoltán filmje, mozielőzetes) (3 perc)
- Nyomtávváltás (Zomborácz Virág filmje, részlet) (5 perc)
- Labamba (Péterfy Bori videoklipje) (3 perc)
- Roadmovie (Hajósi Szabó Csilla filmje, részlet) (4 perc)

Könyvajánlók (a Libri támogatásával)
- A vihar kapuja (Karinthy Márton könyve, Ulpius-ház Kiadó) (2 perc)
- Cseh Tamás (Bérczes László beszélgetőkönyve, Palatinus Kiadó) (2 perc)
- Theatrum Mundi (Színházi ügynökség) (2 perc)


Összesen 247 percnyi színházi pillanat !

A lap tartalmából:

Magyar dráma:
Marton László Esterházyról, Beszélgetés a kortárs magyar drámáról.
In memoriam: Bálint István (1943-2007).
Kritika: Az emberek veszedelmes közelségében, Asztalizene, Az őrült, az orvos, a tanítványok és az ördög, III. Richard, A róka; Mavra; A katona története, Philoktétész, Frankenstein-terv, Az üvegcipő, Szerelmi körutazás, Becket, vagy Isten becsülete, A vadkacsa, Úri muri.
Tánc: Playground, Hattyúk tava, Miskolci Táncteríték, Ideiglenes cím; Magenta II.
Interjú: Beszélgetés Kerényi Miklós Gáborral.
Világszínház: BITEF 2007, A XVII. KONTAKT Fesztivál, Andromakhe Lille-ben.
Szemle: Két opera-guide.
Drámamelléklet: Térey János: Asztalizene. 

ÍZELÍTŐÜL
- kiragadott részletek -

Mic vogmuc
És most egyszerre, szinte előzmény nélkül, itt van nekünk egy vérbeli dokumentumjáték, drámaíró nélkül, de három kiváló színházi ember, Fodor Géza, Zsámbéki Gábor, Lengyel György által színpadra öntve, zúdítva olyan forrón, hogy csak apránként tűnik elő a pontos és gondos felépítettség: Az emberek veszedelmes közelségében. A nézőt - bár félő, hogy csak az előzetes ismeretekkel felvértezett egyedeket, kiváltképp pedig azokat a veteránokat, akik meg is élték a szóban forgókat - annyi reflexió, át- és továbbgondolás foglalkoztatja, hogy nehéz köztük rendet vagy hierarchiát teremtenie. A Színházművészeti Szövetség 1949 és 1954 közti konferenciáinak, illetve egykorú fegyelmi tárgyalásoknak jegyzőkönyveiből és néhány filmbevágásból összeállított anyag számos okból vág mellbe. Az elsöprő élmény talán az: mivé torzította a legnagyobbakat is a kor, mely szülte őket. A denunciáns rabulisztikától a vergődő, pánikos önigazoláson át a mellverdeső önkritikáig terjednek a hátborzongató részletek - közben azonban szükségképpen elsikkad, micsoda óriások voltak a bűnösök és bűntársak, Majortól és Gábor Miklóstól Várkonyin át Ladányiig, de azokig is, akik itt csak áldozatként s nem többként mutatkozhatnak meg: a megaláztatásaival rákot tápláló Tímárig, az élete elvetésével az egész rendszernek kesztyűt dobó Somlayig.
(Szántó Judit Az emberek veszedelmes közelségében című előadásról)

Kiáltások, kiáltások
Szünet nélküli, százperces előadásban megszólaló egyperces dráma a Radnóti Színház premierje. Komprimált értelmiségi jelen. Egy akol, egy alom. Boldogtalanság, értelmetlenség, ideátlanság, céltalanság - jóléttel, sikerrel, kéjjel, illúziókkal leöntve. Sem a legbonyolultabb dolgokban, sem a legegyszerűbb kérdésekben nem értik egymást (és önmagukat sem) - in our time - azok az (általában jól menő vagy éppenséggel sztár-) egzisztenciák (vendéglős, orvos, énekesnő, építész, újságíró és csatolt részeik), akik romos vagy épp becsődölő magánéletük éjszakai ablakából semmiféle biztató kilátással nem bírnak a holnap reggeli jövőre. Bár ezt titkolnák maguk és másuk előtt (esetleg nincs is megfelelő ön- és valóságismeretük a tények felmérésére), hűvösnek, okosnak, szellemesnek remélt fölényükből sokszor borulnak ki, hogy a többiek igazát-hamisságát lekiabálva érvényesítsék saját igazukat-hamisságukat. Védettségük addig (se) tart, amíg szarvasgomba, marinált lazac, kaviáros fügesaláta damasztabroszos fehér dobozában állítják meg sürgetően az időt, rendelik a sört, bort, "valami komolyabbat" vagy csak ásványvizet.
(Tarján Tamás az Asztalizenéről)


A vágy kaotikus tárgya
Az előadásban ugyanis meglehetősen kaotikusan keverednek a különböző komplexusokra utaló motívumok. A házasságtól, párválasztástól, szexuális kapcsolattól húzódozó hős magatartása mögött a pszichologizáló újraírások gyakran saját neméhez való vonzódását sejtetik - ez a gesztus nyitja meg a leszbikus Turandotok és homoszexuális Hippolütoszok sorát. E megoldás egyértelműen kínálkozik a balett szüzséje esetében is, a műsorfüzet utal is Csajkovszkij homoszexualitására, ami esetleg motiválhatta témaválasztását. Mivel azonban az előadás ezt a motívumot nem veti fel egyértelműen, ez a megoldás rögtön el is vethető.
(Faluhelyi Krisztián a legújabb Hattyúk taváról)