Négy pályázó - három férfi és egy nõ - felvételi beszélgetésre érkezik egy multinacionális vállalathoz, ahol kereskedelmi igazgatót keresnek. A korábbi szûrõkön már átjutottak - ez lesz az utolsó megmérettetés.
|
|
JORDI GALCERÁN:
A GRÖNHOLM-MÓDSZER
Fordította: Bakucz Dóra
Magyarországi ősbemutató
Ferran: HUSZÁR ZSOLT
Mercé: BOTOS ÉVA
Enric: FICZERE BÉLA
Carlos: VASS GYÖRGY
Díszlet: Huszár Andrea
Jelmez: Kovács Andrea
Dramaturg: Duró Gábor
Produkciós vezető: Erős Balázs
Zenei munkatárs: Wittek Béla
Rendező munkatársa: Murzsa Kata
Rendező: BAKSA IMRE
Bemutató: január 10. (csütörtök), 19:40
ÚJ SZÍNHÁZ - NAGYSZÍNPAD
|
|
|
A DARABRÓL
"A Grönholm-módszer ötletének alapja megtörtént esemény. Néhány éve egy madridi kukában megtalálták egy szupermarket-lánc személyzeti osztályán dolgozó alkalmazott feljegyzéseit azokról a nőkről, akik pénztárosi állásra jelentkeztek. A feljegyzésekben hemzsegtek a hímsoviniszta, idegengyűlölő, durva jellemzések ("kövér, bögyös", "dagadt, külföldi", "sötétbőrű, azt sem tudja, hogyan kell kezet fogni", "sípoló hangú, tiszta idióta", stb.). Ez az alkalmazott, annak tudatában, hogy rá osztották a kiválasztás szent misszióját, felhatalmazva érezte magát, hogy ilyen önkényesen nyilatkozzon olyan emberekről, akiket egyáltalán nem ismert. Elképzeltem ezeket a szerencsétlen nőket, ahogy igyekeznek jó benyomást kelteni a cég előtt, és próbálnak a vélt elvárásoknak megfelelően viselkedni, készen akár kisebb megaláztatásokra is, csak hogy megszerezzék a munkát, amire szükségük van." (Jordi Galcerán)
"A darab a munkaerőpiac által generált konfliktusok és feszültségek szórakoztató és izgalmas röntgenfelvételét tárja elénk, amely egyúttal a napjaink társadalmában uralkodó hatalmi harcok, a vad versengések, a ťgyőzzön a jobbikŤ nyugtalanító, savanykás portréja is. Galcerán irigylésre méltóan beszéli a színpadi nyelvet, amely drámai feszültséggel teli; apró trükkjei és meglepetései éles logikával, tökéletesen illeszkednek a cselekménybe." (Sergi Belbel)
"A játék mint az emberi kapcsolatok metaforája - ami mindig jelen van a darabjaimban - A Grönholm-módszerben kizárólagos referenciává válik. A darab minden lehetséges szinten játék: a szereplők egymással játszanak, és a néző is annak a játéknak a része, amelyben ki kell találni a szereplők valódi kilétét, azt, hogy mi az igazság és mi a hazugság, ha egyáltalán különbséget lehet tenni. Minden feladat, amit a szereplőknek végig kell csinálni - akármilyen hihetetlennek tűnik -, valódi kiválasztási technika, utána lehet nézni a témával foglalkozó szakirodalomban. Ami a színpadon történik, az ezeknek a feladatoknak a végletekig való kiélezése, anélkül, hogy lepleznénk a helyzetekben rejlő komikumot, abszurditást vagy kíméletlenséget." (Jordi Galcerán)
A Grönholm-módszert 2003-ban mutatta be a barcelonai Teatre Nacional de Catalunya, ahol több évadon keresztül műsoron maradt. (A színre vitel Sergi Belbel nevéhez fűződik, aki íróként és rendezőként is meghatározó alakja a kortárs katalán színháznak.) A darabot azóta számos nyelvre lefordították, Spanyolországon kívül több európai és amerikai országban vitték színre, s ha hihetünk a becsléseknek, már egymilliónál is több néző láthatta. Az Új Színház-beli premier magyarországi ősbemutató, mint ahogy az volt Baksa Imre korábbi Galcerán-rendezése, a Dakota is.
Forrás: Új Színház
Fotók: Nehéz Andrea