A Jászai Mari Színház március elején debütált kamaraszínházi bemutatójának újabb elõadása látható a Thália Régi Stúdiójában ezúttal különleges idõpontban, 14- én péntek éjszaka, 23 órai kezdettel.
|
Nem igaz, hogy Vincent van Gogh, a világ egyik legnagyobb festője, soha egyetlen képet nem tudott eladni élete során. Nem: egy képet eladott. Aztán szíven lőtte magát, halála után pedig felfedezték. Ma már a legkisebb vázlata is milliókat ér, és milliók csodálják képeit, személye köré pedig valóságos legendakör épült, tele titokkal, mely ma is élénken foglalkoztatja az utókor képzeletét.
Hogyan lehetséges, hogy kortársai - egyetlen öccsét kivéve - nem ismerték föl tehetségét és kinevették? Hogyan lehet, hogy csodálatos napraforgóiban a sárga őrület lobog? Miért vágta le a fülét egy éjszakán? Milyen dolog az, hogy valaki halála után lesz azzá, aki... és folytathatnánk a nyugtalanító kérdések sorát...
Dunai Ferenc tragikomédiája van Gogh életének egy alig ismert, különös epizódját dolgozza fel, érzékeny emberismerettel és remek humorral. A darab a festő egy napjáról szól. Látogatóba érkezik hozzá szeretett öccse, akit azzal az "örömhírrel" fogad, hogy élete végre révbe ér, családot alapít, megházasodik: holnap feleségül vesz egy kétgyermekes prostituáltat, és öccsét fölkéri násznagynak...
A Van Gogh szerelme különleges színházi esemény: ősbemutató.
|
A szerző: Dunai Ferenc
A szerző, rendezőjével folytatott barátságos, eszmei vita közben...
Csak kicsit túlzás a fenti fotó szimbolizmusa: valóban szamuráj-kard élességű volt a vita.
Simon Balázs rendező amellett kardoskodott, hogy Van Gogh személyét és környezetét ki kell emelni realista környezetéből, hogy művészi, magánéleti konfliktusai modern és általános érvényűvé váljanak. Én azt az eszmét tűztem pengém élére, hogy ki-ki szűrje le magának az általános érvényt a realista tragikomédiából.
Simon Balázst elmélyült, leleményes rendezőnek, a négy színészünket a jellemek minden rétegét kifejezni tudó, remek humorú művésznek ismertem meg. Nem kétlem, hogy az előadás robosztus de ízléses, jóritmusú és intenzív, tragikus és komikus, eredeti és érdekes lesz.
Nagyszerű érzés, hogy a Jászai Mari Színház, maga is szamuráj-bátorsággal istápolja a mai magyar szerzőket - és elősegíti a fiatal tehetségek kibontakozását, mint például a második gyerekkorából most kibontakozni igyekvő jómagamét... (Dunai Ferenc)
Életrajz-vázlat:
Dunai Ferenc 1932. március 27-én (a Színházi Világnapon) született, drámaíró, humorista, újságíró. Szatírái és humoreszkjei a Ludas Matyiban jelentek meg 1959-1963 között.
Első darabját, A nadrág című vígjátékot a Vígszínház mutatta be 1962-ben Ruttkai Éva és Feleki Kamill főszereplésével. A darab óriási sikerszériát élt meg itthon.
A magyar cenzúra a darab bemutatását külföldi producereknek ugyan nem engedélyezte, de a szerző háta mögött egy magyar származású amerikai producerrel mégis megegyezett (azzal a feltétellel, hogy a darabból kihúznak minden magyar vonatkozást). Az angol miliőbe helyezett szatírát Dunai tiltakozása ellenére Anglia négy színházában is játszották, majd a Broadwayn is műsorra tűzték. A darabból Dunai tudtán kívül film is készült Jane Fonda és Jason Robards szereplésével.
Az asszony és pártfogói című darabot 1964-ben szintén a Vígszínház mutatta be (ebből ugyancsak a szerző tudta nélkül készült film Amerikában Darling címmel).
Az Öntudatos emberrablók című forgatókönyvet Várkonyi Zoltánnak írta, de a film forgatását a cenzúra megakadályozta (a burleszkszerű történet hősét Várkonyi magával a szerzővel akarta eljátszatni).
Amikor harmadik darabját, A kétfejű embert közvetlenül a vígszínházi premier előtt tiltották le, disszidált.
Évtizedekig az Egyesült Államokban élt. Egy off-off-broadway színház, a New York Theatre Ensemble 1980-ban mutatta be Sex, Politics, Strange Bedfellows (Szex, politika, furcsa barátságok) című választási komédiáját (a darab eredeti címe Csiklandós igazság volt).
1982-ben családjával Európába költözött, s négy évig felváltva Svájcban és Párizsban lakott ("Mindenütt jól éreztem magamat. Mindenütt olyan szenvedélyesen foglalkozom a helyi politikával, társadalmi problémákkal, művészetekkel, mintha ott születtem volna.").
1985-ben visszatértek a tengeren túlra és Dunai az Amerika Hangjánál kezdett dolgozni, ahonnan 1993-ban vonult nyugdíjba. Ezután Angliába költözött, hogy minden idejét az írásnak szentelhesse ("A célegyenesben hajráznom kell, hogy javítsak az eredményemen.").
1988-ban Angliában, a híres drámaíró, Alan Ayckbourn scarborough-i színházában nagy sikerrel játszották A napernyő című drámáját, amelyet Csehov A három év című hosszabb novellájából dolgozott át. Egy évvel később a művet nagy sztárokkal a Manchester Royal Exchange is műsorára tűzte, s a darab szövegét kiadta az egyik legnevesebb angol színházi kiadó.
1993-ban a Várszínház mutatta be Párhuzamos pofonok című darabját Ivánka Csaba rendezésében.
"A drámaírás, az írás az életem legfontosabb része, mégis fontosabbnak tartottam, hogy megértsem a világot, száz életet éljek... Minden bajom ellenére nagyon jól érzem magam a világban. Elégedett vagyok: megtaláltam belső harmóniámat, eljutottam a világ bizonyos fokú megértéséig s a halandóság elfogadásáig. Én így fogalmazom meg a boldogságot."
Dunai Ferenc drámakötete 2006-ban jelent meg, amelyben a Van Gogh szerelme, A nadrág, Az asszony és pártfogói, A napernyő, Kényes kor és a Jóval kezdett ki! című színművek olvashatók.
|
A Jászai Mari Színház bemutatja:
Dunai Ferenc: Van Gogh szerelme
- tragikomédia -
Vincent van Gogh: Kovács Krisztián
Christien, a szeretője: Sárosdi Lilla
Theo, Vincent fivére: Horváth Sebestyén Sándor
Tersteeg, a házibarát: Egyed Attila
Dramaturg: Kárpáti Péter
Díszlet és jelmez: Izsák Lili
Asszisztens: Szántó Péter
Rendező: Simon Balázs
március 14. péntek 23 óra - Budapest, Thália Régi Stúdió
További előadás márciusban:
március 15. szombat, 17 óra - Budapest, Thália Régi Stúdió
/Az ősbemutató időpontja: 2008. március 8./
Forrás: Jászai Mari Színház, Tatabánya