A FILMWORKS és a SZÍNHÁZ.HU bemutatja POSZTRA VÁGVA címû mozgóképes sorozatát a SZÍNHÁZ.TV-n! Szándékaink szerint a POSZT kezdetéig heti rendszerességgel jelentkezünk és bemutatjuk a versenyprogram elõadásainak nagy részét. Elõadásrészletekkel, a darabok alkotóival, rendezõjével, színészeivel készült riportokkal színesítve kerülhetünk képbe, mi vár ránk Magyarország egyik legjelentõsebb színházi találkozóján. Elsõként Urbán András Társulatának Urbi et orbi címû darabjához kínálunk ízelítõt.
• MOZGÓKÉPES AJÁNLÓ INTERJÚKKAL
• INTERJÚ URBÁN ANDRÁSSAL
- Mennyi maradt meg a te Urbi et orbidban az eredeti műből?
Urbán András: Pilinszky drámaírói munkásságát nem igazán ismerik az emberek, még azok sem, akik szeretik őt. Az Urbi et orbi a fekete és a fehér pápa agonizáló beszélgetéséről szól. Ebben az előadásban az eredeti műből nem sok maradt meg. Most -szándékosan mondom hogy- sikerült úgy Pilinszkyvel foglalkozni, hogy nem csak a "pilinszkys világ", az ő költészete, történetei, fragmentumai jelennek meg ebben az előadásban. Pedig a próbák elején erre törekedtünk, ahogy a Szegeden látható Gyerekek és katonákban is. Szerettem volna egy olyan előadást létrehozni, ami ugyanabból az anyagból táplálkozik, mint a Gyerekek és katonák, de végül ez szerencsére másként történt.
Az egyik színésznőnk miután megismerkedett Pilinszky költészetével, azt mondta, hogy nem áll hozzá közel. Ezen nagyon meglepődtem; de rájöttem, hogy nekem nagyon izgalmas generációnak ígérkezik az, amelyik ellentmond Pilinszky világszemléletének; annak ellenére, hogy én rajongásig "pilinszkys vagyok". Emiatt Pilinszky megszűnt úgymond terhelő szentségnek lenni a fejünk fölött, nem csak az ő hangja által meghatározott esztétikumot próbáljuk képviselni. Úgy érzem, hogy új irányt találtunk, ez az előadás nagyban különbözik mindentől, amit eddig láthattak tőlem; annak ellenére, hogy ugyanaz a négy színész játsza, mint Brecht, The Hardcore Machine-ját. Sajátossága, hogy 70-80 százalékban improvizációból áll. Végig terápiaszerű beszélgetések zajlanak. A beszélgetéseknek van néhány fix pontja, adott tartalma, de előre sosem lehet tudni, hogy pontosan, az adott térben és időben élő akciók miként alakulnak..
|
Urbán András: Talán ebben az előadásban sikerült a leginkább elérni, hogy a színház és a valóság közti határ elmosódjon. Nem lehet tudni pontosan, hogy hol kezdődik és végződik, mert ez inkább egy "happening"; de nem szeretném túlmisztifikálni... Szerettünk volna közvetlenül, személyesen az emberekhez szólni. Urbi et orbi, azaz a "városhoz és a világhoz" szavak kapcsán azt kérdeztük magunktól, hogy mi magunk mit szeretnénk elmesélni a városnak és a világnak. A beszélgetéseket a vallomás, illetve a gyónás fogalma inspirálja. A színész és a szerep közötti különbség majdnem megszűnik.
- Ez esetben nem használsz zenét, kelléket is alig.
Urbán András: Igen, kevés kelléket használunk: egy széket, egy lavórt, egy félbevágott hordót, egy kiskocsit és négy mikrofont. A 4 mikrofonba az emberek beszélnek vagy énekelnek különböző dalocskákat. Ennyiből áll például a zene. Mindig szoktam zenét használni, de arra ébredtünk rá a zeneszerzőmmel (Mezei Szilárddal), hogy gyakran szinte ok nélkül történik ez. Számomra a zene most az a hanganyag, ami este 7 és 8 óra között, az előadás alatt elhangzik.
Lehet, hogy lesznek, akik meglepődnek az előadáson, akár pozitív vagy negatív értelemben. Engem mindig szórakoztat, ha meglepődnek a nézők, nem könyvelem el negatív jelenségként. Amit magammal vagy a társulattal kapcsolatban fontosnak tartok, az az, hogy úgy érezzük, sikerül egymástól nagyban különböző előadásokat létrehozni és mindegyik egy-egy megálló azon az úton, amire léptünk.
|
Urbán András: Az ember próbál haladni, de azt hiszem, hogy az Urbi et orbiban a téma is meghatározta, hogy milyen módon lehet hozzányúlni. Nem akarok stílust teremteni és egyik stílus sem olyan, mint egy ruha amit az ember fölvesz vagy egy bábra föltesz, de azért ez az előadás is urbános, urbánus.
|
|
|
|
------------------
URBÁN ANDRÁS TÁRSULATA: URBI ET ORBI
(Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka)
Móni: Béres Márta
Zsuzsi: Erdély Andrea
Zoltán: Mikes Imre Elek
Tibor: Mészáros Árpád
műszaki referens: Úri Attila
kosztüm: Mindenki abban alszik, amiben akar.
rendezte: Urbán András
A POSZT versenyprogramjában megtekinthető:
2008. június 07. szombat 17.00 és 21.30 h
Előadás időtartama: 70 perc, szünet nélkül
Helye: Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraszínház
Az előadás felvételei a tavalyi THEALTER Fesztiválon készültek.