2008 május 9-én, pénteken este 7 órától a Kolozsvári Magyar Opera Franz Schubert Asszonyháború címû daljátékát játssza a Tamási Áron Színház Nagytermében.
|
Franz Schubert 1797 január 31-én született és 1828 november 19-én halt meg Bécsben. Zenei tanulmányait édesapjával kezdte, majd később Antonio Salierinél tanult. Életét a zeneszerzésnek szentelte. Szülővárosát, csupán két ízben hagyta el, 1818-ban és 1824-ben, amikor az Eszterházy hercegi család meghívására Zselízre utazott. Életében kevés művét adták ki, és egyetlen szerzői estjére is csak halála előtt került sor. Nehéz elhinni, hogy a zeneszerzőt, aki több száz műdalt, szimfonikus műveket, kamara- és zongoraműveket, egyházi zenét, kórus- és színpadi műveket írt (hozzájárulva mindezen műfajok sajátos fejlesztéséhez), családján és baráti körén kívül alig ismerte saját kora. Szimfonikus műveit az utókor Schumann és Liszt tisztelete és lelkesedése által ismerte meg.
|
Schubert színpadi művei a XXI. században is ritkaságnak tűnnek. Érdeklődése a színpadi műfaj iránt egyértelmű, hiszen több operát, daljátékot komponált: Az ördög kéjkastélya (1813), Négy évig tartó őrség (1815), Fernando (1815), A varázshárfa (1820), Claudine von Villa Bella (1815), Sacontala (1821), Alfonso és Estrella (1822), Fierrabras (1823), stb. Zenedramaturgiai elveit közvetve A szép molnárlány és a Téli utazás című dalciklusokban juttatta kifejezésre.
|
Az Asszonyháború (eredeti fordításban Az összeesküvők avagy Házi perpatvar) című daljátékát 1823 márciusában írta, szövegírója az ugyancsak bécsi származású Ignaz Franz Castelli. A cselekmény egyetlen szituáció komikumán alapszik: a nők megesküsznek, hogy véget vetnek a háborúnak és ezáltal a férfiak örökös távollétének, azzal pedig, hogy megtagadják asszonyi kötelességüket, a szerelem fegyverét vetik be a háború ellen. Arisztophanész komédiája az operairodalomban többször szolgált forrásként, a Lysistrate-témájára írtak (már) operát és operettet egyaránt. Schubert daljátéka mind között talán a legkülönösebb: asszonyháború Haydn-, Mozart-, Beethoven-szerű (és persze Schubert-i lied-szerű) zenére, a kor divatjához hűen "á la Hussarde“ modorban.
|
Forrás: Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház