Desiré Central Station 2009

DESIRÉ. Alapvető jelentése (ang. vágy) mellett... egyrészt: Kosztolányi Dezső beceneve, másrészt: Desiré villamosa - a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban három éve sikerrel futó hazai és külföldi kortárs művészeket felvonultató programsorozat címe,  harmadrészt pedig: régi vágy, egy nemzetközi/regionális színházi fesztivál, amire már nem kell várni, ugyanis 2009. november 22-től 29-ig Szerbia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Szlovénia, Macedónia, Bulgária és Magyarország leginnovatívabb színházi törekvései állomásoznak Szabadkán a DESIRÉ CENTRAL STATION 2009 - WEST színházi fesztivál peronján.

desire_300


Desiré Central Station 2009 - WEST
Szabadka, 2009. november 22-29.
PROGRAM

 

 

2009. november 22. vasárnap

19.00  - Kosztolányi Dezső Színház
East West Theatre Company (Szarajevó/Bosznia-Hercegovina)
Henrik Ibsen: NÓRA (140') rendező: Haris Pašović

A Bojan Stupica-díjas Haris Pašović az elmúlt 20 év egyik legismertebb rendezője Délkelet-Európában. A háború előtti rendezései ma már színháztörténeti klasszikusnak számítanak a régióban. Előadásai bejárták a regió összes jelentős színházi fesztiválját (Sterija, Bitef, Eurokaz, Mess, Mot, stb.) számos rendezői és színészi díjat begyűjtve.

nora


Az East West Theater Company 2005-ben alakult Szarajevóban Haris Pašović vezetésével. A környék legnagyobb szabású koprodukciójaként jött létre első előadásuk, a nyolc ország alkotóit felvonultató Hamlet. Legsikeresebb produkciójuk a Class Enemy, mely 2008-ban meghívást kapott az Edinburgh International Festival-ra, a Singapore Arts Festival-ra és a Sibiu International Theatre Festival-ra.
A Nóra egy 21. századi mese a szabadságról és az igaz szerelem utáni vágyról. Egy olyan történet, mely mindannyiunkat megérint, hiszen a maga egyszerű és feledhetetlen módján beszél a mindennapokról, a szerelemről, a vágyakról és a félelmekről.

www.eastwest.ba

 

2009. november 23. hétfő

18.00  - Jadran Színpad
Weöres Sándor Színház Szombathely (Magyarország)
A NEVETŐ EMBER (150') Victor Hugo regénye alapján írta és rendezte: Jeles András

A szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatója 2007 óta Jordán Tamás.
Jeles András az a rendező aki alapvetően meghatározta napjaink megújuló magyaországi színjátszását. Azt is mondhatnánk, hogy a kortárs magyar színház kiemelkedő alkotói közül legtöbben az ő köpönyegéből bújtak elő.
A Nevető Ember cselekménye a 17. század végén, Angliában játszódik. Ursus, a filozófus és bűvész, művelt költői lélek, nemes érzésű férfiú hű farkasa, a szintén művelt és bölcs, Homo kíséretében lakókocsival járja az országot. Egy téli hajnalon egy gyemek állít be hozzá...

www.wssz.hu


21.00  - Kosztolányi Dezső Színház
Frenák Pál Társulat (Franciaország/Párizs & Budapest/Magyarország)
INTIME (60') koreográfus: Frenák Pál

Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Klasszikus balettet, néptáncot és modern táncot tanult. 1982-ben költözött Párizsba, ahol a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, Cunningham, illetve Limon tánctechnikákat tanult és megismerte a kortárs művészetek világát. 1989-ben megalapította társulatát, a Compagnie Pal Frenak-ot Párizsban, mely 1993 és 1998 között turnézott többek közt Franciaországban, Romániában, Oroszországban és Izraelben. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította. A társulat munkájának legfontosabb jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba.

intime
fotó: Kővágó Nagy Imre

Az InTime az emberi kapcsolatok szövevényes voltába és összetettségébe enged bepillantást. Frenák visszatérő kérdése, hogy a hazugság és megalkuvás milyen mértékben szövi át az életünket, a testünkhöz fűződő viszonyunkat. És mi következik a test igazságából? Meg hogy van-e a léleknek külön igazsága?

www.frenak.hu


2009. november 24. kedd

18.00 Kosztolányi Dezső Színház
Tünet Együttes (Budapest/Magyarország)
KARC (70') szabad ötletek színészekre és táncosokra, rendező: Szabó Réka

Szabó Réka matematikus, táncos, koreográfus, rendező 1995 óta van jelen alkotóként is a kortárs táncéletben. 2002 óta építi saját együttesét, mely 2006 óta a Tünet Együttes nevet viseli. Munkáiban a résztvevők személyiségére, kreativitására, a velük való együttgondolkodásra támaszkodik. Munkáiban a pantomim és tánc elemeit vegyíti szavakkal és fűszerezi humorral. A színészekből és táncosokból álló társulatban minden művész alkotótárs, előadásaik erőteljesen építenek a szereplők személyiségére és kreativitására. A Tünet Együttes állandó vendége Európa különböző színházi- és táncfesztivájainak.

karc
fotó: Dusa Gábor

"...A Karc a minket körülvevő világ cserepeit izgalmas, bizarr kollázzsá alakítva röhögtet... izgalmas határeset, műfajilag nehezen csoportosítható. Korszerű, a szó el nem koptatott értelmében. Izgalmas, mulattató, elgondolkodtató játék. Picit társadalomkritika, picit orfeum, picit komédia és nagyon színház - európai színvonalon." (Halász Tamás, Ellenfény)

www.tunetegyuttes.hu


20.00 Jadran Színpad
Ladányi Andrea - Borlai Gergő (Budapest/Magyarország)
BL (60') zenetáncsszínház

Ladányi Andrea Magyarország egyik vezető táncos-koreográfusa. Kortalan testével és elsöprő megjelenésével ő egy igazi született lázadó. A Magyar Táncművészeti Főiskolán végzett. Balettet és modern táncot tanult New Yorkban és Los Angelesben. Szólótáncosa volt a Győri balettnek, a Helsinki City Thetre-nek és a Finn Nemzeti Operának. 2002 óta a budapesti Színművészeti Egyetem Mozgástanszékének a vezetője. Számos díj tulajdonosa, és a Magyar Köztársaság állami kitüntetettje.

 


Borlai Gergő 1978-ban született. 3 évesen kezdett el dobolni. Már 12 éves korában a magyországi zenei élet élvonalában zenélt. 2009-ig több, mint 130 CD-n hallható a játéka. Koncertezett Tommy Campbell-lel, Steve Smith-szel, Trilok Gurtuval nemzetközi ütősfesztiválokon. Eddig két szólólemeze jelent meg. Kétszer választották az év dobosának és két életműdíjjal is megtisztelték.

A BL c. előadás Borlai Gergő ütőhangszeres komponált és improvizációs zenéjére és Ladányi Andrea táncművész táncelőadására és koreográfiájára készül. Az előadás az emberi létezés alapelemére, a ritmusra épül. A zene az ütőhangszer és a táncos test összefeszüléséből keletkezik. Zenetáncszínház.


2009. november 25. szerda

18.30 Jadran Színpad
Bitef Színház (Belgrád/Szerbia)
WOYZECK-HINKEMANN ÜGY (SLUČAJ VOJCEK-HINKEMAN) (70')
rendező: Ana Tomović
Georg Büchner Woyzeck-je és Ernst Toller Hinkemann-ja alapján

A Bitef teatar Belgrád legbátrabb színháza. 1989-ben azzal a céllal jött létre, hogy népszerűsítse a Bitef fesztivál színházi törekvéseit, hogy új színházi áramlatok után kutasson, hogy helyet adjon olyan művészeknek, akik nem tartoznak a hagyományos, jól bevált színházi nyelven beszélők közé.
Ana Tomović 1979-ben született Belgrádban. A belgrádi Színművészeti Egyetem színházrendezői szakán diplomázott Egon Savin osztályveyető tanár osztáyában. Olyan színházakban rendezett, mint az újvidéki Srpsko narodno pozorište, a belgrádi Atelje 212, vagy a Beogradsko dramsko pozorište. Volt a Bifet munkatársa. 2008-ban a Goethe Intézet ösztöndíjasaként Hamburgban tanult.
A Woyzeck - Hinkemann ügy egy rendezői-dramaturgiai kísérlet, mely két klasszikus német színműt vesz alapjául: Georg Büchner Woyzeck-jék és Ernst Toller Hinkemann-ját. Az előadás tulajdonképpen a háború utáni szerb társadalom szellemi impotenciáját vizsgálja egy olyan generáció szemszögéből, mely teljesen öntudatlanul élte végig a kilencvenes éveket.

www.bitef.rs/teatar

 

20.00 Kosztolányi Dezső Színház
Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet-Labor (Budapest/Magyarország)
BÉRHÁZTÖRTÉNETEK 0.1 (110') rendező: Bodó Viktor

Bodó Viktor rendező és színész szakon szerzett diplomát a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Tagja volt a Krétakörnek és a Katona József Színháznak, jelenleg saját társulatát, a Szputnyikot vezeti. Bodó a magyarországi fiatal rendezőgeneráció nemzetközi hírnevű alkotója.
A Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet-Labor 2008 januárjában alakult. A társulat két legalapvetőbb tevékenysége: a viselkedéskutatás és a karakterfigyelés. A Szputnyik munkája ma a legígéretesebb színházi törekvés Magyarországon.

 

 

Lakók és bérlők, vendégek, és lakásfoglalók, nézők és színészek találkoznak, vagy mennek el egymás mellett köszönés nélkül a Bérháztörténetek 0.1-ben. Az előadás színpadi térbe sűrít egy, adott esetben már önmagában végtelen sűrűségű valóságot, egy bérház valóságát. Az albérlet valósága közös valóságunk: egy előadásnyi sűrített mikroorganizmus-látlelet, ahol az organizmusok élete tarthat egy percig, de egy örökkévalóságig is. Egy színház dolgozói, egy bérház lakói, de szerencsés esetben egy metrószerelvény utasai is egész társadalmunk keresztmetszetét mutatják.

www.szputnyik.com
berhaztortenetek.blog.hu


2009. november 26. csütörtök

19.00 Jadran Színpad
Gorica Színpad / Scena Gorica (Velika Gorica/Horvátország)
Bernard-Marie Koltès (F. M. Dosztojevszkíj Bűn és bűnhődés c. műve alapján): RÉSZEG TÁRGYALÁS (PIJANI PROCES) (90')
rendező: Ivica Buljan

Az állandó társulat nélkül működő Gorica Színpad az 1960-ban létrehozott Velika Gorica-i szabadegyetem keretén belül működik. Az elmúlt 2 év alatt itt létrehozott előadások Horvátország színházi térképének igen jeles pontjaivá váltak.

pp8

Bernard-Marie Koltès Részeg tárgyalás c. drámája Dosztojevszkíj remekművét meséli újra Raszkolnyikov delíriumos, és Marmeladov alkoholtól megrészegült szemszögén keresztül. Az előadásban a legismertebb horvát színészek játszanak: Ana Karić, Ivica Vidović, Gordana Gadžić, Enes Kišević, Lucija Šerbedžija, Ana Vilenica, Goran Bogdan, Stipe Kostanić és Mladen Badovinac.

www.pouvg.hr


2009. november 27. péntek

17.00 és 21.00 Népkör
Bacači Sjenki / Árnyékvetők (Zágráb/Horvátország)
KIKAPCSOLÓDÁS A TÖRTÉNELEMBŐL (ODMOR OD POVIJESTI) (100')
írta és rendezte: Boris Bakal (szerzőtársak: Katarina Pejović és Stanko Juzbašić)

Az Árnyékvetők egy zágrábi művészeti szervezet, melyet 2002-ben alapított Boris Bakal, Katarina Pejović és Željko Serdarević. Interdiszciplináris alkotóműhely és produkciós ház. Számos multikulturális projektet támogatnak, csereprogramokat szerveznek horvát és külföldi alkotóművészek számára, tanfolyamokat tartanak a horvát köz- és felsőoktatási intézményekkel karöltve.
A Kikapcsolódás a történelemből a Kafka Per c. műve által inspirált Város-trilógia első része. Az ágyban fekve fogyasztható produkció valójában a Per meta(fizikai) lábjegyzete; belemerülés a kollektív és az egyéni tudatba, az álom és a halál birodalmába, melyek az egyedüli biztos menedékei azoknak, akik a történelem elől menekülnek.

shadowcasters.blogspot.com
www.odmorodpovijesti.blogspot.com


19.00 Kosztolányi Dezső Színház
Naroden Teatar Štip / Štip-i Nemzeti Színház (Macedónia)
Vasil Iljoski: SZÖKEVÉNY (BEGALKA) (80') rendező: Dejan Projkovski

Dejan Projkovski 1979-ben született Bitolában. A szófiai Nemzeti Film- és Színházművészeti Akadémián szerzett színházrendezői diplomát. Rendezett Macedóniában és Bulgáriában. 2006 óta a Skoplje-i MOT fesztivál igazgatója, 2007 óta ugyanitt rendezést tanít az ESRA Egyetemen.

A Szökevény brechti alapokon nyugvó posztmodern színház. Macedóniai Romeo és Júlia történet. A kritika szerint a macedón színháztörténet egyik antológiai előadása.


2009. november 28. szombat

12.00-16.00 Képzőművészeti Találkozó
Bacači Sjenki / Árnyékvetők (Zágráb/Horvátország)
EX-POZÍCIÓ írta és rendezte: Boris Bakal (Katarina Pejović és Stanko Juzbašić)

exp

Az Ex-pozíció a trilógia második része, mely a Per törvényről szóló példabeszédét veszi alapul. Ez egy láthatatlan előadás, vagyis egy egyedülálló utazás saját emlékeink, az érzések és a történelem mezsgyéjén. Mindkét előadás a Bitef fesztivál különdíjasa.

shadowcasters.blogspot.com
expozicija.blogspot.com

 

18.00 Kosztolányi Dezső Színház
Ivo Dimcsev (Bulgária)
SOM FAVES (60') rendező: Ivo Dimcsev

Ivo Dimcsev fiatal táncművész, a bolgár tánc- vagy inkább fizikai színházi szcéna egyik legígéretesebb és ma már legismertebb alakja. Lili Handel című szólóelőadása, amelynek premierje 2004-ben volt Stockholmban nagy meglepetés volt. Jelenleg az amszterdami Dasarts színházi akadémián tanul. Az elmúlt években számos európai fesztiválon vendégeskedett, több nemzetközi produkcióban dolgozott rendezőként, illetve koreográfusként, és tréningeket is tart. A színház mellett operaénekléssel és fotózással, fotó-installációk készítésével is foglalkozik.
„A Som Faves (Néhány kedvenc) olyan dolgokról, témákról vagy személyekről szól, akikhez/amelyekhez valamifajta viszony fűz. Kevésbé érdekel most a fizikalitás, annál jobban viszont a téma, az esztétika és a zeneiség által felvetett kérdések."

„Ha azt szeretnéd, hogy én legyek az anyád, el kell menned a színházba..." Ivo Dimcsev

www.ivodimchev.com

 

20.00 Kosztolányi Dezső Színház
Via Negativa (Ljubljana/Szlovénia)
PÉNZ, VÉR ÉS SZERELEM (MONEY, BLOOD & LOVE) - 3 performansz a Via Nova ciklusból
- Grega Zorc - Via Negativa: JÓ MUNKA (45')
- Boris Kadin & Kristian Al Droubi - Via Negativa: JÁTÉK A FOGPISZKÁLÓKKAL (35')
- Uroš Kaurin - Via Negativa: MA ESTE ÜNNEPELEK (TONIGHT I CELEBRATE) (50')
Rendező: Bojan Jablanovec

A Via Negativa 2002-ben alakult Ljubljanában, Bojan Jablanovec vezetésével, s merész előadásaival hamar ismertté vált szinte egész Európában. A társulat előadásai a színház és a performansz házasításából épülnek fel; alapállásuk, hogy a színházi előadás a néző és az előadó közötti dinamikus párbeszéd, ahol lehetőség nyílik reakciók és ellenreakciók, nézőpontok, elvárások, értékítéletek, következtetések ütköztetésére. Vagyis előadó és néző viszonyában nem az esztétikumot, hanem a kommunikáció lehetőségét tartják elsődlegesnek.
A Money, Blood & Love az új Via Nova ciklus három performanszát takarja, melyek alapvetően 3 kérdést intéznek a közönséghez: Hajlandóak-e annyit fizetni, amennyit mi megérdemlünk? Ha valami újra és eredetire vágynak, akkor miért vért akarnak látni? Mi mindent kell megtennünk azért, hogy szeressenek bennünket?

www.vntheatre.com


2009. november 29. vasárnap

19.00 Jadran Színpad
Pintér Béla és Társulata (Budapest/Magyarország)
GYÉVUSKA (80') írta és rendezte: Pintér Béla

Pintér Béla 1970-ben született. Színész, zenész, drámaíró, rendező. Színházcsinálóként saját társulata számára ír darabokat.

A Pintér Béla és Társulata 1998-ban alakult. Az elmúlt 10 év során tizenkét ősbemutatót tartott a budapesti Szkéné Színházban, egyet pedig a Nemzeti Színházban. A csapat sikeresen ötvözi a magyar népi hagyományokat a posztmodern színjátszással. Az alkotók célja, hogy a társadalom és saját személyük kritikus-ironikus megfigyelései alapján - a szó egészséges értelmében vett - nemzeti ihletettségű, kortárs színpadi műveket hozzanak létre. Sikereiknek köszönhetően a társulatot ma az egyik legjelentősebb és leginvenciózusabb független színházi alkotóműhelyként tartják számon. Számos európai turné után idén először átlépték az Atlanti-óceánt is: Montréalban és New Yorkban játszottak.

A Gyévuskában főtisztek, tisztek, honvédek, valamint hozzátartozóik és munkaszolgálatosok bonyolítják a cselekményt, laktanyában, bálteremben és a távoli orosz rónákon, feketén-fehéren és egy kissé elemelten. A cselekmény ideje a második világháború, de az előadás nem arról a korról szól, hanem abban a korban játszódik. Mindenkinek megvan a maga gyévuskája.

www.pbest.hu


21.00 Kosztolányi Dezső Színház
Via Negativa (Ljubljana/Szlovénia)
OUT (120') rendező: Bojan Jablanovec

out9

Az Out c. előadás a Via Negativa hétrészes főbűn-projetjének utolsó előtti darabja. A produkció a kevélységet veszi górcső alá: miként működik az emberi büszkeség színházi helyzetben, vagyis a nézők és előadók kapcsolatán keresztül.

 

Kísérő rendezvények:

Tomi Janežič, ismert fiatal szlovén rendező workshopja színészek részére, Haris Pašović, a szarajevói East West Theatre Company vezetőjének workshopja színészek és táncosok részére, western- és kortárstáncfilmek, beszélgetések/találkozók, színészsímogató, zene.


forrás és további információk: Desiré Central Station