Sorozatunk legújabb részében újra egy kortárs magyar szerzõpáros mûve kerül bemutatásra. A rendszeresen együtt alkotó Mundruczó Kornél - Bíró Yvette szerzõpáros darabjával kivonult a Bárka Színház színpadairól és játszóhelyként a kellékraktárként funkcionáló konténerek egyikét választotta. A POSZT-on sem ragaszkodtak a megszokott színpadokhoz, az elõadást a volt Zálogházban láthatjuk 2 alkalommal.
• MOZGÓKÉPES AJÁNLÓ INTERJÚKKAL
A teremtő gőgje. Az alkotás nagyratörő, de a létrehozott mű nagyobb lehet, mint a teremtő gesztus.
A Frankenstein-terv központi kérdése, hogy mit tehet és mit nem tehet a "más ember" ezen a helyen, ahol mi, a "többség" fogalmazzuk meg kényszerűen, hogy mi is a másság, napi érdekeink, lakóhelyünk és adott pozíciónk, sikerünk és sikertelenségünk tükrében. Az előadás azt a mechanizmust mutatja fel fájó és nagyon is valóságos, aktív módon, amiben minden idegenkedés megfogan.
A normalitás vadhajtások nélkül nem nyerheti el értelmét, tehát előállítja a maga démonait, a maga vadait, a maga rémálmait, szörnyeit, deviáns alakjait, hogy legyen mihez képest megfogalmaznia önmagát. Amikor ez a leválasztás megtörténik, a "normalitás" megütközik a saját vadhajtásain, elámul, és meghozza az ítéletet: ez már nem tartozik hozzám. Ezért már nem vállalhatok felelősséget. Ez már a hatáskörömön, értékrendemen kívül esik, nem az én asztalom. Az élet úgy rendezi aztán, hogy ezekkel a rémekkel, értsd bűnözőkkel, nyomorékokkal, deviánsokkal csak a legritkább esetben kell találkozni, hiszen a leválasztáskor az elkülönítés is gondosan megtörténik társadalmi és individuális szinten egyaránt. A társadalom intézetekbe, az individuum a legmélyebb tudatalattijába zárja a maga "persona non gratait".
|
Mundruczó Kornél, az előadás rendezője: "Filozófiai értelemben szerintem a fasizálódás lényege a félelemmel vegyes irigység. Szándékom szerint ezt a folyamatot kell a nézőnek az előadás alatt minél valódibb módon megélnie. A cél az lenne, hogy a kérdés ne az intellektuális csatornán merüljön fel, hiszen azon a csatornán helyes válaszokat tartunk raktáron, hanem olyan módon hasson a darab, hogy a meglepetéssel teli kiváncsiságtól, a szörny elutasításán keresztül szembesüljünk vele, hogy mi inkább vagyunk pultoslányok és konténerkereskedők, mintsem a mássággal, különlegességgel rendelkező egyén, a "más ember" . Amivel pedig végső soron szembe kell nézni, hogy mindennapi gyilkosságainkat és elutasításainkat nem a praktikum szüli, hanem a kínzó irigység és később a még kínzóbb megbánás, hogy nem tudtuk felvenni a harcot a szörnnyel. Hogy ő volt igazabb és erősebb nálunk. Ebben a felismerésben van a katarzis lehetősége. Ehhez az előadásnak olyan ajtókat kell döngetnie, ami túl van az értelem páncélajtóján."
|
Bárka Színház
Frankenstein-terv
Mundruczó Kornél ötletéből írta
Mundruczó Kornél és Bíró Yvette
játsszák
Monori Lili m.v.
Rába Roland m.v.
Mezei Kinga /Wéber Kata m.v.
Derzsi János m.v.
Spolarics Andrea
Stork Natasa e.h.
Frecska Rudolf
Kiss Ágota
díszlet és jelmez: Ágh Márton
dramaturg: Petrányi Viktória
produkciós vezető: Kenesei Edina
casting: Boros Mari, György János
rendezőasszisztens: Tüű Zsófia
rendező: Mundruczó Kornél
Fotók: Erdély Mátyás |
-----------
A POSZT versenyprogramjában megtekinthető:
2008. június 11. szerda 18:30
2008. június 11. szerda 22:30
Helyszín: Király utca 24. - volt Zálogház
Az előadás időtartama: 180 perc
Szakmai beszélgetés:
2008. június 12. csütörtök 12:00
Pécsi Kulturális Központ (Dominikánus Ház)
Bemutató 2007. október 15