Bizarr alkotások látványdíjas életre hívója. Vizuális mûvész. Art designer. De még ez is fokozható: special art designer. Ilyenbõl Hollywoodban is kevés van. Állati preparátumait vitte Pálfi György sokszorosan díjazott Taxidermiájába. Elektrosokkolót, hidroterápiás eszközt, nõmérõtáblát készített Szász János világszerte nagy elismerést kiváltó Ópium - Egy elmebeteg nõ naplója címû filmjéhez. Õ adott új formát annak a nõgyógyászati széknek is, amely Eszenyi Enikõ önálló estjében, A gyönyörben nincs középútban kapott nem mindennapi szerepet. Ezek mind alkalmazott munkák. Szöllõsi Géza azonban kiállította már a szerelmeit is. Nõi altesteket, formalinban. Állati húsból varrt emberi szobrokat. Naturalizmus? Brutális esztétika? Az elképesztés, mint mûvészeti kategória?
Szöllősi Géza mindenesetre sem kórboncnoknak, sem gépészmérnöknek nem készült. De mert, ahogy ő fogalmaz, nagyon magas az ingerküszöbe, itt kötött ki, ezen a pályán. Azok közül, akik ma a testtel foglalkoznak, két művészt tart nagyra: Joel- Peter Witkint és Damien Hirstöt. Witkin fotós, a feldarabolt emberrel dolgozik, Hirst a konkrét hússal.
|
Csáth Gézát olvasott és 19. századi gyógymódokat tanulmányozott. A sokkolás válfajait. Fizikai ráhatás a testre, hideg víz, meleg víz, áramütés, lenyugszik vagy felélénkül a test? - ez volt a kérdés. Más módszert alkalmaztak a skizofréniánál, mást a paranoiánál. Ezt tisztán kellett látnia.
"A történetbeli beteg, Gizella, a huszonnyolc éves nő, teljesen kiszolgáltatott az intézetben. Testileg bármit tehettek vele. Ezt kellett megjeleníteni a lehető legerősebb motívumokkal. Nekem a bemerítés tűnt a leglátványosabb megoldásnak. Fűzőkényszerzubbonyban teljesen leszorítják a nőt, bebandázsolják, és fejjel lefelé eresztik bele az akváriumba. Ez olyan kiszolgáltatott helyzet, hogy ennél erősebbet nem is tudtam volna elképzelni. A néző is úgy érzi: Gizella, a történet szenvedő alanya képtelen megakadályozni, ami vele történik. Egyszerűen elszenvedi, eltűri, hogy kísérleteket végezzenek vele. Ha fáj, akkor szenved, ha nem, átvészeli, de végig használva van, végigmegy a kísérleteken, anélkül, hogy előrelépés történne. Ezzel áll kontrasztban a pszichoanalízis, amellyel Brenner doktor lép be a képbe."
Háromfajta tárgyegyüttes szerepel a filmben. Az intézet eszközei, Brenner tárgyai és a Gizellához kapcsolódó motívumok. A forgatókönyv elektrosokkolót kért Szöllősi Gézától. Utánajárt, milyen sokkolókat használtak a 19. század végén és a 20. század elején.
"Formailag minden volt már. Ha hasonlót hozok létre, azt mondják: díszlet, holott 1890-ben már használták. Az nem érdekelt. Nekem arra kellett figyelnem, hogy motívumában, hangulatában belepasszol-e a filmbe. Az elektrosokkolóról képben a villamosszék- motívum jut az ember eszébe. Én egy normális, karfás tonettszékre gondoltam, kicsit átalakítva. Semmiképpen nem akartam olyan módszert alkalmazni, ami már sokszor megjelent, mint ahogy egyenesen abszurdnak találtam, hogy az embernek gyűrűkbe kellett bedugnia az ujjait, de még a lábujjait is, és úgy vezették bele az áramot. Kirsti Stubo, a Gizellát alakító norvég színésznő úgy eljátszotta a jelenetet, hogy amikor megcsapta az áram, az egész stáb azt gondolta: László Zsolt valóban beleengedte. Olyan szinten hiteles volt, hogy mindenki megvárta, míg a ’vége!’ után szusszant egyet, s csak akkor mozdultak. Amikor elkezdtem mutogatni Jánosnak a terveket, kértem őt, hogy képzeljen el egy skálát nulla és tíz között. A nulla az, ami korhű, könnyen megtalálható tárgyegyüttes, a tízes pedig a teljes fantázia. Mi hol vagyunk ezen a skálán? - kérdeztem. Lőjük be, hogy formailag mit szeretnénk. És megállapodtunk az ötben. Az illett ugyanis a rendszerbe. Gizella ír, nagyon sokat ír az intézetben, tehát nagyon sok papírra van szüksége. De honnan van a papír? Nem létkérdés, én mégis megpróbáltam végiggondolni. A nőmérőtáblához 2 méter × 80 centiméteres adatlap is tartozik, amelyen körberajzolják a beteget, hogy a különböző karaktereket össze tudják hasonlítani. Ilyen papírból tehát sok van az intézetben, egész nagy tekercsekben tárolják."
Kirsti Stubo. Kényszerzubbonyba fűzve a norvég színésznő. Merítésre készen. Még csak belógatják az akvárium fölé, de már veszi a kamera.
|
Van egy önetető szék is az Ópiumban. Tölcséres szék anorexiásoknak. A betegek kényszeretetésére.
"Nálam csak az erős élmények, az erős ízek működnek. A szobraim, a háromdimenziós képeim is ezért olyan agresszívek. Nálam minden ott kezdődik, azon a szinten, amikor a látvány teljesen felerősödik. Ha ez bűn, felvállalom. Az író is abból a tapasztalatból merít, amit megélt. Azt húzza fel a számára szükséges érzelmi szintre. Én a képzeletemből dolgozom. És nem klasszikus anyagból, fából, fémből vagy kőből, hanem húsból. Veszek egy borjú- vagy egy disznófejet, gipszmintát a modellről, az alapján aztán elkészítem a szabásmintát, azt kivágom az állat fejéből, a megfelelő formát a megfelelő helyre rakom, összevarrom és kész. Nekem nem kell tökéletes formai bravúrt létrehoznom, nálam az alkotás folyamata nem erről szól. Én ezzel a technikával tudok előállítani olyan portrét, amely nagyon közeli a modellhez, az emberdefinícióhoz. Bizonyos motívumok, tulajdonságok felerősödnek, másokat elhagyok. A végeredmény a modellált személy leegyszerűsített változata, amellyel játszani tudok. Egyébként pedig lusta vagyok. Ezért nyúlok olyan anyaghoz, amely már eleve tud valamit. Képzőművészettel egy évben egy hetet foglalkozom. A kiállítás helyszínén. Ha szólnak, hogy jövő héten állítsak ki, az nagyon erős motiváció. Olyankor azokat a projekteket valósítom meg, amelyek már rég készen állnak az agyamban. De csak ezzel, csak a művészettel foglalkozni nem tudok. Azt mondják, még tíz évet kell várnom, hogy eljuthassak arra a szintre, hogy a saját dolgaimmal törődhessek. Ez bosszant egy kicsit. Most vagyok harminc."
Szöllősi Géza. A magyar filmben már letette a névjegyét. A kredit kiharcolva. Folyt. köv. Már tudja, hogy kinél és miben.
SZABÓ G. LÁSZLÓ