Hosszú utat járt be. Tanulatlan ifjúként, csoportos szereplõként, arctalan bonvivánként indult Erdélybõl, és a világ legnagyobb mítoszteremtõinek egyike lett. Hollywood horrorcsillaga. Filmtörténetet írt és egy legendát testesített meg. Eljátszotta a halhatatlanságot, saját arcát, idegrendszerét, nyelvét, sõt, magyarságát adva hozzá, majd soha többé nem sikerült kimásznia Drakula koporsójából. Híres szörnyeteg lett, sûrûn foglalkoztatott rém. Végigzongorázta a gonoszság és lelki torzultság valamennyi skáláját, és minden módon meghalt a vásznon, ami csak az ezerszínû képzelet elõtt megjelenhet. Személye a sötét mûfaj védjegye lett, és pont e skatulya - amit õ mindvégig elviselhetetlen börtöneként élt meg - biztosította számára a túlélést napjainkig, a világ összes mozirajongó országában.
Miközben itthon kiverték a közönség emlékezetéből, másutt a leghíresebb magyar színészek, mi több, legismertebb magyar emberek között tartják számon. Öt évtizeddel a halála múltán sem telik el úgy huzamosabb idő, hogy ne jönnének a világ valamely tájáról hazai nyomait kutatni. Nemcsak filmtörténészek, hanem megszállott horrorrajongók és kultuszbúvárok is kíváncsiak múltjára, próbálják átlátni, megfejteni, mozaikokból összerakni széthullott életét.
|
|
A Bram Stoker 1897-es történetét feldolgozó Drakulának is van természetesen némafilmes előzménye, méghozzá a Murnau jegyezte Nosferatu, 1922-ből, miként Browning sem először kísérletezik 1931-ben a vámpírfilmmel, néhány évvel korábban forgatja kedvenc horrorszínészével, Lon Chaneyvel a London éjfél utánt. Ebből egyenesen következne, hogy a Drakulát is Chaney játssza, ám ő 1930-ban meghal, így Browningnak új hős után kell néznie. Az új hős pedig már nagyon ki van éheztetve a sikerre.
|
Az első világháború kitörésekor a színészetet rövid időre szünetelteti. Bár felmentést kaphatna, önként jelentkezik katonának. Fél év után megsebesül, egy budapesti kórházban ápolják. Miután talpra áll, visszamegy a frontra. Végül idegösszeomlást kap, súlyos állapotban kerül ismét kórházba - amint ez a Színházi Élet korabeli számából kiderül. Szabadságolják, ám hamarosan elunja a pihenést.
A színháziak kedvelik Lugosi figuráját, de nem ismerik el nagy színésznek. Jóképűsége, arisztokratikus tartása, méltóságteljes pózai, előkelő magatartása szinte kiáltott a társalgási darabok és az amorózók után. Következésképp a közönség körében roppant népszerű volt, a kritika fenntartásokkal kezelte. Kosztolányi Dezső a Görögtűz szerencsétlen szereposztását taglalva például így fanyalog a Pesti Napló hasábjain: "Lugosi Béla délceg jelenség, a frakk úgy áll karcsú termetén, mintha ráöntötték volna, s láttára a nézőtér hangosan felsóhajt, de vajon ki hiszi el ennek az egyébként kellemes színésznek, hogy civilben genfi egyetemi tanár? Nem, ő mindvégig csak igen csinos, magyar hősszerelmes. Szerepe pedig éppen arra épül, hogy csak játssza a vidékit, belül ő a ’kísérleti lélektan tanára’, ízig-vérig európai és tudós. Nem csoda, hogy a kifejletnél nemcsak a szereplők csodálkoznak ezen, de mi, nézők is, kiknek mindezt már régen tudnunk kellett volna, el kellett volna hinnünk."
|
|
Mi lehetne aktuálisabb a gazdasági világválságtól megrendült Amerika számára, mint egy ősi történet a parasztokat rémületben tartó, vérszívó arisztokratáról, a szexuális elfojtásokat sejtető agresszióról. A mozinak a látvány és szórakoztatás sokkoló, borzongató formájával kellett előrukkolnia a tömegfilmek terén. A stúdió nem bízta a sikert a véletlenre. Mestermunkát végzett, amit Lugosi játéka hitelesített. Drakula kanyargós utakon megközelíthető, vadregényes tájon magasodó kastélya többszintes, gótikus ablakaival, koporsóival, csúszómászóival és pókhálóival a mai napig a díszlettervek legütősebbjei között foglal helyet. A gróf úr pedig megtestesíti az emberek vámpírokról szóló olvasmányait. Maszkja tökéletes, szeme ijesztő villanását felerősítik a rá irányított tűfények. Feledhetetlen a fenyegetően dereka fölé emelt kar, a csontos fehér kezek, az egyenes hát, a sajátos akcentus - ami, a színész erdélyi születésű lévén, mondhatni, autentikus -, miként az is, ahogyan előlép a pókhálók közül, és bemutatkozik, ahogyan beleremeg vendége kibuggyanó vérének látványába, ahogyan öreg borát ajánlva megjegyzi: "I never drink... wine..." Hogy nem pusztán hordani, viselni tudja elegáns jelmezét. Volt benne titok a tengerentúli néző számára, valami idegen és szokatlan. Fájdalmas és hajszolt. Nyughatatlan. Meghasonlott. Hidegnek tűnt, akár a jég, miközben forrott az energiától. Félelmet keltett, és nem azért, mert vágási rafinériák és hanghatások rémisztgették a nézőt, hanem mert képes volt a vásznon hatalmat gyakorolni. Alakítása pontos munka, tetőtől talpig felépített szerep. Életet öntött egy köpennyel ékített frakkba. És bár nem volt már olyan délceg és karcsú, mint bonvivánkorában, a Drakula után állítólag több szerelmes levelet kapott, mint a szépséges férfihősök.
Ekkor már túl van a második váláson. 1917-ben Magyarországon vette feleségül Szmik Ilonát, egy budapesti jogász lányát, akitől három évvel később elvált. Egyes források szerint a lány családjának nyomására, mások szerint viszont kibírhatatlanságára hivatkozva hagyta el az asszony. Az Egyesült Államokban Ilona von Montagh színésznőnek fogad örök hűséget, házasságuk értelmetlen rivalizálásba fullad, hamar elválnak. Lugosi pillanatig sem fogta vissza a nők iránti rajongását, alaposan kihasználta népszerűségét, ráadásul nemigen szeretett egyedül élni. A lapok botrányos nőügyeiről cikkeztek, ami akkoriban nem volt egészen veszélytelen. Hatalmas vihart kavart például a szintén botrányhős Clara Bow-val való viszonya, akiért a házasságkötés után néhány nappal elhagyta harmadik feleségét, egy vagyonos San Franciscó-i özvegyet. Bow hatalmas szemű, csókos szájú tiniként robbant be a filmiparba. Évekig a Paramount színésznője volt, egyike az első szex-szimbólumoknak. 1927-ben, a Hula címszerepében meztelenül jelent meg a vásznon. Kora etikai mércéje szerint erkölcstelen életmódot folytatott.
|
Mindemellett, a horrordivat időszakában a gazdasági szakemberek kedvelt marketingfogása volt a két színész együtt szerepeltetése, például számtalanszor megesett, hogy kettős vetítéseket rendeztek a mozik a Drakulaés Frankenstein-filmekből. A Frankenstein fiában Lugosi játssza Ygort, a bitófáról menekült, púpos szolgát, aki ráveszi a halott doktor fiát, támasszák fel újra a csupán mély álomba merült szörnyet. A két hős egymás kultuszát is táplálta. A filmvilágon belül egy kasztba tartoztak, a lenézettségben éppúgy osztoztak, mint a sikerben.
Amit Lugosi gyűlölt, az épp a Drakula- köpeny lett. Hisztérikusan próbálta levetni, de képtelen volt elpusztítani maga teremtette szörnyét. Talán sikerülhetett volna, ha újra nagyot dob, de a Drakula művészi és nézői elismertségét soha nem múlta felül. Az Elveszett lelkek szigetében játszott mutáns szőrmók egyik markáns alakítása, de hiába, ez is csak egy szörny. Kényszerűen ismételte önmagát. Elégedetlensége éppúgy tetőfokára hágott, mint egykor otthon. Pedig magánélete rendeződni látszott. 1933- ban feleségül vette élete legnagyobb szerelmét, Stevan Arch magyar emigráns lányát, a nála jócskán fiatalabb Lilliant. 1938-ban fiuk született, Lugosi Béla jr., aki ügyvéd lett Los Angelesben. 1939-ben Greta Garbóval forgatott Ernst Lubitsch örökbecsű vígjátékában, a Ninocskában, amelyben először kacagott felszabadultan a vásznon az "isteni Garbo". Lugosi egészen kiváló a komor, vaskalapos Razinin elvtárs szerepében. De képtelen volt megnyugodni. Békét nem ismerve küzdött démonaival. S mint Hollywood elit köreiben sokak, ő is az alkohol- és a kábítószermámortól várta a feloldást. Egyre alacsonyabb kategóriákba csúszott a gázsilistán, a család a Lugosi-villából lakásba költözött. Majd az a pillanat is elkövetkezett, amikor koporsójában felülő Drakulaként haknizott szerte az országban - hogy előteremtse a megélhetésre valót. Az ötvenes évek elején kimondták negyedik válását is, felesége elvesztése ezúttal komolyan megrázta. Elvonókúrának vetette alá magát, kicsit gyermeke anyjának visszaszerzése reményében, ám az asszony hajthatatlan volt, nem bírt el több drámát. A nagy magyar színész magánytól való rettegésében mondja ki az utolsó boldogító igent. Rajongóját, egy negyvenhez közeledő vágót vesz feleségül, a melegszívű, gondoskodó Hope Liningert. Olyan mértékben elszegényedik, hogy támogatásra szorul. Frank Sinatra többször kisegíti.
Rendező barátja, Edward D. Wood jr. - ismertebb nevén "Ed Wood, a filmtörténet legrosszabb rendezője" - hozta vissza a vászonra az elvonók folytán kikopott színészt. A Wood rendezte Glen vagy Glenda és A szörny menyasszonya után igazi kegyelemdöfés Lugosi életművének utolsó közös vállalásuk, A 9-es terv a világűrből. Már a cím is sokat sejtet, de semmi ahhoz képest, hogy a forgatás befejezését a producer-rendező a színész halála ellenére is bátran magára vállalta. Így történhetett meg, hogy 1959- ben, mintegy három évvel Lugosi Béla halálát követően, bemutatták az utolsó filmet, amelyben kamerák előtt állt. Foroghatott a koporsójában. 1956 nyarán, néhány héttel hetvennegyedik születésnapja előtt temették el, végakaratához híven Drakula jelmezében.
Lugosi Béla egykori Los Angeles-i otthonában ma Johnny Depp él. Depp 1994-es Ed Wood-alakítását mára beárnyékolta A Karib-tenger kalózai-trilógia fergeteges sikere. Az öreg, keserű Lugosit Martin Landau keltette életre. A filmakadémia Oscar-díjjal jutalmazta a szellemidézést. Itthon Darvas Iván kóstolt bele szenvedéseibe, a Madách színpadán, Müller Péter darabjában. Az előadást Szabó István rendezte.
Lugosi Bélát őrült feladat elé állította az álomgyár. Egész életében ugyanazt a szerepet kellett játszania. Százféle gonoszt, ezerféle színben. És ő megkísérelte a lehetetlent. A kegyetlen orvosok, tébolyult tudósok, ocsmány szörnyek, megszállott hipnotizőrök, vérszívó grófok arzenáljában aprólékos műgonddal igyekezett felépíteni az egyes jellemeket. Tucatjával vitte hátán a rémfilmeket, és még a huszadik ugyanolyanban is érdekes tudott lenni. Bírája lehet mindenki, aki utánacsinálja. Mégis egyarcúvá vált és egysejtűvé. Nagy színész Landau, átérezte a fogatlan vámpír tragédiáját, elveszett tehetségéhez való kétségbeesett ragaszkodását, mégis úgy hiszem, részben a Lugosiéletművet jutalmazó szobrocskát vitte haza.
KŐVÁRI ORSOLYA