A Trafó 5 éve zajló "Beavató Program" címû programsorozata születésnapját ünnepelendõ "Bevató Konferenciát" szervez 2008. október 17-18-án, melynek során beszélgetések, elõadások láthatók-hallhatók a színházi, táncszínházi "beavatásról" - a kortárs mûvészeti programokhoz kapcsolódó oktatási programok formáiról, céljairól és lehetõségeirõl.
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
BEAVATÓ KONFERENCIA
2008. OKTÓBER 17-18. (PÉNTEK-SZOMBAT)
A Trafó 2003. szeptemberében indította útjára különleges programját középiskolásoknak "Beavató Program" címmel, melynek célja azóta is a kortárs előadóművészet - táncszínházi előadások, speciális színházi produkciók, képzőművészeti alkotások, installációk - megismertetése, közös feldolgozása, befogadásának megkönnyítése.
A program 5. születésnapját ünnepeljük most, ám egy ilyen évforduló gyertyafújásnál komolyabb és fontosabb eseményekre is kiváló apropó: alkalom arra, hogy hátteret és közeget teremtsünk ennek a programnak, programsorozatnak, színházi (színház- és táncpedagógiai) formának. Mit jelent és miként kommunikálható a kortárs művészet a középiskolás korosztály számára? Hogyan működik, miért lehet fontos egy konkrét műalkotásokhoz kapcsolódó, speciális oktatási program? Mik a korlátok, problémák, célok, lehetőségek? Milyen intézmények érintettek ebből a szempontból? Vannak a beavatásnak világosan elkülöníthető "műfajai" és stratégiái?
|
KONFERENCIA-PROGRAM
• OKTÓBER 17. (PÉNTEK)
BEAVATÁS "ELMÉLETBEN"
09:30-10:00 ÉRKEZÉS, KÖSZÖNTŐ
10:00-10:30 "KULTÚRÁT KOMPLEXEN" - TÁNCMŰVÉSZET ÉS BEAVATÁS
ELŐADÓ: ANGELUS IVÁN (TÁNCOS, KOREOGRÁFUS, ELMÉLETI SZAKEMBER)
10:30-11:00 BEAVATÁS, SZÍNHÁZ ÉS DRÁMAPEDAGÓGIA
ELŐADÓ: VIDOVSZKY GYÖRGY (RENDEZŐ, DRÁMAPEDAGÓGUS)
11:00-11:30 "KISS - CULTURE IN SCHOOLS AND UNIVERSITIES" KULTÚRA AZ OKTATÁSBAN, OKTATÁS A KULTÚRÁBAN. NÉMETORSZÁGBAN.
ELŐADÓ: ANNA MAYRHUBER (A KISS PROGRAM MUNKATÁRSA, HAMBURG, NÉMETORSZÁG)
11:30-12:00 TÁNC. OKTATÁS. TÁNCNÉPSZERŰSÍTÉS. ANGLIÁBAN.
ELŐADÓ: RACHEL EVANS (OKTATÁSI REFERENS, SADLER’S WELLS, LONDON, EGYESÜLT KIRÁLYSÁG)
12:00-12:30 A BEAVATÓ PROGRAMOK PEDAGÓGIAI ÉS PSZICHOLÓGIAI VONATKOZÁSAI
ELŐADÓ: PAIZS DÓRA (KULTURÁLIS MENEDZSER)
12:30-13:00 FELMEGY A FÜGGÖNY - ÉS HA NINCS IS FÜGGÖNY? KORTÁRS MŰVÉSZET ÉS MŰVÉSZETI ÉLMÉNY
ELŐADÓ: WESSELY ANNA (MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ, SZOCIOLÓGUS)
BEAVATÁS "GYAKORLATBAN"
15:00-17:00 BEAVATÓ FOGLALKOZÁS KÖZÉPISKOLÁSOKNAK A TRAFÓ NAGYTERMÉBEN
SANNE VAN RIJN (NL) - GENTI HOLLAND SZÍNHÁZ: ÜBER / SZÍNHÁZ
(RÉSZLETEK A DARABBÓL)
A FOGLALKOZÁST VEZETI: VIDOVSZKY GYÖRGY (DRÁMAPEDAGÓGUS)
GYEVI-BÍRÓ ESZTER (DRÁMAPEDAGÓGUS)
A FOGLALKOZÁS TÉMÁJA: A NÉZÉS EREJE ÉS A SZÍNHÁZ
• OKTÓBER 18. (SZOMBAT)
10:00-13:00 KÁVÉ ÉS KEREKASZTAL
KÖTETLEN KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS - KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A KORTÁRS MŰVÉSZETI ELŐADÁSOKHOZ KAPCSOLÓDÓ OKTATÁSI PROGRAMOKRÓL, PROBLÉMÁKRÓL, LEHETŐSÉGEKRŐL, UTAKRÓL, TAPASZTALATOKRÓL
14:00-16:00 KONFERENCIA-ZÁRÓ FILMVETÍTÉS
A BEAVATÓ KONFERENCIA A BUDAPESTI ŐSZI FESZTIVÁLLAL KÖZÖS PROGRAM.
A BEAVATÓ KONFERENCIA TÁMOGATÓJA: NKA, GOETHE INTÉZET, BRITISH COUNCIL
A konferenciára előzetes bejelentkezés: a beavato@trafo.hu email-címen!
******************
KORTÁRS MŰVÉSZETI BEAVATÓ PROGRAM A TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZÁBAN
KÖZÉPISKOLÁSOK RÉSZÉRE
A PROGRAM CÉLJA
A kortárs művészetet bemutató munkánk során gyakran szembesülünk azzal a ténnyel, hogy sokakat riaszt a "kortárs művészet" kifejezés, ami részben természetes reakció, hiszen sok néző nem érti, nem tudja, hogyan kell, hogyan lehet egy kortárs művet megközelíteni. Különösesen igaz ez a táncművekre és a vizualitásra kiemelten építő előadóművészeti produkciókra. Ezért a Trafó Kortárs Művészetek Háza 2003. szeptemberében új programot indított útjára középiskolásoknak "Beavató Program" címmel, melynek célja a kortárs előadóművészetek megismertetése, befogadásának megkönnyítése.
Szeretnénk közelebb hozni a középiskolás korosztályhoz a kortárs művészetet, alkotókat és alkotásokat, valamint lehetőséget nyújtani számukra, hogy átélhessék a kortárs műalkotásokkal való találkozást (legyen az tánckoreográfia, színházi előadás vagy épp képzőművészeti installáció) és lehetővé tenni, hogy bepillantást nyerjenek az alkotási folyamatba, az előadás kapcsán felmerülő szakmai kérdésekbe is. A program a Trafó szezonjában szereplő, hazai és külföldi tánc-, illetve színházi társulatok egyes előadásaiból áll össze, amelyet egy-egy délelőtti, ingyenes előadás keretében mutatunk be - teljes egészében, vagy részleteiben -, és amelyet az alkotókkal való személyes találkozás és egy szakértő illetve a témát, műfajt és a középiskolás korosztályt ismerő, hozzáértő tanár által moderált beszélgetés követ.
A beavató előadások megszervezésekor az egyik legfontosabb szempont, hogy a diákok valódi, élményben részesüljenek a műalkotással való találkozáskor, illetve, hogy maguk az alkotók vezessék be a diákokat a mű világába, "emberközelivé" téve ezzel a művészet és az alkotás folyamatát. Mindemellett nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy a hagyományosnak tekinthető, a nézők legelemibb kíváncsiságát kielégítő, "közönségtalálkozó" típusú beszélgetésen túl a szakértő vezetésével olyan, a szakmai kérdéseket sem nélkülöző párbeszéd alakuljon ki a látottakról, amely segít eloszlatni a kortárs művészet iránti értetlenséget és egyben egypár általános fogódzót is adhat kortárs művészeti alkotások befogadásához.
A Beavató sorozat tulajdonképpen a Trafóhoz hasonló külföldi intézményekben működő oktatási programok mintájára jött létre. A folytatást pedig nem csak azért tartjuk fontosnak, hogy a Kortárs Művészetek Házába eljövő közönség értő szemmel, érzékeny befogadóként nézze meg, hallgassa a Trafóban bemutatott előadásokat. Azért is, mert úgy érezzük, hogy a Trafó Kortárs Művészetek Házának feladata, hogy egy olyan közegben, ahol a kortárs, főleg előadó-művészetek elméleti ismeretei nem, vagy csak nagyon csekély mértékben találhatóak meg írott formában, megteremtse az alapjait azok befogadásának. Hosszútávon azt szeretnénk, hogy a művészeti élmény - legyen az kortárs tánc, színház, videó-művészet, zene, képzőművészet, vizuális vagy interdiszciplináris produkció - az oktatás, a képzés része legyen, és ne korlátozódjon a klasszikus kőszínházi tradícióra.
A BEAVATÓ PROGRAM A 2008/2009-ES ÉVADBAN
Az évad Beavató Programjának egyik legfontosabb állomása a 2008. októberében megrendezésre kerülő BEAVATÓ KONFERENCIA, melynek célja, nem csupán az, hogy megünnepeljük a program 5. születésnapját, hanem hogy inspiráló, összefoglaló módon beszéljünk arról, hogyan zajlanak, működnek a kortárs művészeti alkotásokhoz kapcsolódó oktatási programok és foglalkozások különböző intézményekben itthon és külföldön!
A szezon beavató programjának összeállításakor elsősorban továbbra is a sokszínűségre törekszünk. Különböző műfajú,nyelvű, látásmódú darabokat (kiállításokat) válogatunk-válogattunk, figyelve arra, hogy legyenek a programban a befogadás szempontjából könnyebb és nehezebb előadások, korábban már bemutatott darabok és premierek egyaránt. Ennek szellemében dolgoztunk-dolgozunk majd együtt többek között olyan társulatokkal és alkotókkal, mint a Frenák Pál Társulat, a Fortedanse - Horváth Csaba Társulata, a Krétakör Színház vagy a Budapest Tánciskola. Rendkívül fontos dolog, hogy olyan külföldi alkotók is vállalták az együttműködést, mint a belga Sanne van Rijn és az NTGent színházi kollektíva, vagy francia-finn új cirkuszi csapat a Circo Aereo.
Ebben az évadban is nagy figyelmet fordítunk a Trafó Galériával való együttműködésre, ahol "beavató" tárlat-vezetéseket, a kiállított műveket játékos, interaktív formában feldolgozó foglalkozásokat szervezünk a Vivo Alapítvány közreműködésével.
Fontosnak érezzük, hogy a program ne csak a művészeti iskolák tanulóinak nyújtson élményt, (hiszen ők pályaválasztásukból adódóan nagyobb figyelemmel követik az előadó és a képzőművészetek legfrissebb változásait), hanem egy általános tantervű középiskola diákjainak is. Az előadásokat követő beszélgetések levezetését szeretnénk olyan szakemberekre bízni, akik képesek a diákokat interaktív módon, játékos és elgondolkodtató gyakorlatokkal bevonni a mű világába, valódi kapaszkodókat adni a megértéshez.
Célunk ugyanis, hogy a Trafó Kortárs Művészetek Házába (talán első ízben) látogató középiskolás diákok olyan közegben találkozzanak a kortárs művészettel, amelyben egyáltalán nem érzik magukat kényelmetlenül, amelyben képesek elsajátítani a termékeny kételkedés képességét, olyasfajta gondolkodó és nyitott szemléletmódot, amely minden műalkotás befogadásához alapvető.
Fontos, hogy a résztvevő diákokban megfogalmazódjanak kérdések az előadásokkal-produkciókkal kapcsolatban, és fontos, hogy valamilyen választ kapjanak ezekre - az alkotótól, a beszélgetést vezető hozzáértő tanártól, egymástól, önmaguktól.
Forrás: TRAFÓ