Akár a magyar színdarabok hónapjának is nevezhetnénk az októbert Párizsban, ahol a Párizsi Magyar Intézet (PMI) támogatásával négy magyar-érdekeltségû darabot is bemutatnak a francia színházak. Kosztolányi Dezsõ Pacsirtája, Agota Kristof Trilógiája, Pintér Béla Parasztoperája, valamint Mundruczó Kornél és Bíró Yvette a VIII. Pécsi Színházi Találkozón (POSZT) elsõ díjat nyert Frankenstein projektje tölt meg francia színházakat.
Szeptember végén kezdték el játszani a Párizs melletti Vincennes-ben Kosztolányi Dezső Pacsirta című művéből készült színdarabot. A Vajkay család történetét, a szülők lányukhoz, Pacsirtához fűződő viszonyát és vegyes érzelmeit franciául először a Párizsi Magyar Intézetben mutattak be. Ekkor figyelt fel a darabra, az újító formákkal dolgozó rendezésre (Sylvia Folgoas) és az előadókra a Daniel Sorano színház és rögtön megvásárolta az előadás jogát, amelyet október 25-ig tekinthet meg a francia közönség.
Október legelső napján mutatták be az 1956-ban Svájcba menekült magyar származású Agota Kristof Trilógiájából készült színpadi adaptációt. A hétfő kivételével október 28-ig mindennap megtekinthető "A létfenntartás stratégiái" címmel színre vitt darabot a világhírű rendező, Ariane Mnouchkine alapította Théâtre du Soleil (Napszínház) tűzte műsorára. A második világháború idején játszódó történet, az ikerpár Claus és Lucas gyerekkorát meséli el az általuk vezetett "Nagy Füzetben". Vagy csak Claus hasadt elméjének öncsalásáról van szó és Lucas létezése csak az ő kitalációja lenne? Ahogy Agota Kristof, Mnouchkine argentin tanítványa, Paula Giusti is - aki színpadra állította a művet - mindvégig bizonytalanságban tartja a nézőket, akik ezúttal a történet kezdetét tekinthetik meg, a háború miatt eltorzult gyerekkori elme világképeit.
Mundruczó Kornél és Bíró Yvette a VIII. POSZT-on első díjat nyert darabja, a Frankenstein projekt október 11-től lepi meg az érdeklődőket a Párizs melletti Marne-la-Vallée-ban. Frankenstein, a társadalom perifériájára szoruló, a többség által "persona non gratanak", azaz nemkívánatos személynek nyilvánított szörnyeteg ereje a szabadságában rejlik. Ki a "más", ki a "normális" és mit tesz az alkotó a szörnyetegével, ha ráébred ez utóbbi erejére? Ezt meséli el minimális nyelvezetével, de annál erőteljesebb improvizatív képeivel a Bárka Színház.
A Párizsi Őszi Fesztivál előadási között szerepel Pintér Béla Parasztoperája október 16-tól 21-ig. A balladisztikus történetet opera formában vitte színre a rendező, zenéjének alapja ugyanakkor az erdélyi magyar népdalok, a barokk és a rock bizarr, mégis homogén elegye. Családi titkok és drámák, múlt és jelen keveredése egy esküvőn, ahol nincs vesztegetni való idő, hiszen a menyasszony terhes...
A darabok bemutatásában a PMI közvetetten működött közre, segítette a kommunikációt és a kapcsolattartást.
Forrás: Párizsi Magyar Intézet