Régi-új vendégeket köszönthetünk a 3. Bárka Fesztiválon: immár hagyomány, hogy korunk egyik legjelentõsebb koreográfus-táncosa, Nagy József itt mutatja be valamelyik friss elõadását: 2006-ban az Éden, 2007-ben a Tájkép vihar után, az idén, 2008-ban pedig a Sho-bo-gen-zo, az igazlátás ösvényei kerül a Bárka színpadára.
|
A Bárka és a magyar színház régi ismerőse Tim Carroll, aki 2005 telén izgalmas és rendkívül sikeres Hamlet-kísérlettel próbálkozott: a színházi jelenidőt végletesen kihasználó, a születés pillanatát megragadó improvizatív játékkal bolydította meg a Bárka társulatát és a magyar színházi életet - s ezt a kísérletet folytatta később Londonban a The Factory csapatával. 2008. november 9-én este hét órakor ez a két csapat találkozik a Vívóteremben, és ha valamikor, most kimondhatjuk: nem tudhatjuk, mi fog történni. De azt tudhatjuk, amire minden színházcsináló vágyik: ez a Hamlet csak itt és csak most történik.
Andrej Mogucsij és társulata, a szentpétervári Formalnij Tyeatr sokadszor jár Magyarországon, de a Bárkán először üdvözölhetjük őket. Leghíresebb előadásukat, a Szokolov regényéből készült Bolondok iskoláját hozzák a fesztiválra, és a rigaiakhoz hasonlóan ők is a kelet-európai álmokat és valóságot ütköztetik egy látomásos, fantáziában gazdag előadásban.
A 3. Bárka Fesztivál meghívott magyar előadásai azt az irányt jelzik, amerre e színházi találkozó nyitni szeretne a jövőben: egyfelől a mozgást, zenét, akár prózát is ötvöző, komplex színházi nyelv felé - ezt képviseli két kivételes táncos-koreográfus egy-egy munkája: Jorma Uotinen Piaf Piaf című produkciója a Bárka társulatával, valamint Ladányi Andrea és Borlai Gergő BL című, végtelenül pontosan kidolgozott és mégis a jelen pillanat által meghatározott estje; másfelől a fiatalokat színpadra szólító és a fiatal közönséget is megszólító két előadás: Vidovszky György legújabb Bárka-rendezése: Ödön von Horváth Istentelen ifjúság című magyarországi bemutatója, és a Színművészeti Egyetem végzős osztályának remek vizsgaelőadása Forgács Péter rendezésében (Agota Kristóf: Fáj). Ez utóbbi meghívásával is jelezni kívánjuk, hogy szándékunk szerint a 4. Bárka Fesztiválon és később egyre több vizsgaelőadást szeretnénk látni magyar és külföldi színiiskolák előadásban.
Kesztyűgyár Közösségi Ház
A fesztivál külső helyszíne a Mátyás téri Kesztyűgyár. 10-én a Hamlet c. előadást láthatják az érdeklődőt.
"A "Kesztyűgyár" Közösségi Ház, Budapest egyik legszegényebb negyedének fő terén, a Mátyás téren áll. A főváros nyolcadik kerületében található Magdolna Negyedben 12000-en élnek. A negyed minden társadalmi, gazdasági mutatójában messze alulmúlja a fővárosi átlagot. Nagyon magas az általános iskolát el nem végzettek aránya, magas a munkanélküliség, és sokan tartoznak a kimondottan szegény népcsoportba. Súlyos problémát jelent a területen a kábítószer-használat és terjesztés, és magas a bűncselekmények száma is az utcákon. A negyed lakásainak 40%-ban nincs fürdőszoba-vécé. A rendszer változott az országban, de ezt a negyedet mindenki elfelejtette. Az emberek egyre kiúttalanabb helyzetbe kerültek...
...2005-ben a Józsefvárosi Önkormányzat és a Rév8 Zrt. elindította a Magdolna Negyed Programot, melynek célja: megállítani a további romlást, megszűntetni a családokban felhalmozódott és generációkon keresztül öröklődött hátrányokat, megakadályozni a társadalomból való kirekesztettség és a szegénység újratermelődését. A negyedben élők aktív részvételével bonyolított programok hozzá tudják segíteni az embereket, hogy vállalható és felemelkedésüket szolgáló életstratégiákat alakítsanak ki. A megvalósítás legfontosabb elemei: az itt élők bevonásával megvalósuló bérház és közterület megújítás, a közösségi házépítés és működtetés...
...A program másik, a térhez kapcsolódó eleme az üresen álló egykori kesztyűgyár átalakításával megszülető komplexum, amely teret ad alternatív kulturális és oktatási programoknak, közösségi helyet, kulturált környezetet biztosít a környéken élők számára. Amikor a Rév8 munkatársai rátalálták a 19. század végi gyárépületre rögtön érezték, hogy ez a hely lehet a negyed új központja. A rendszerváltás előtt előbb lakóház, majd cipész szövetkezet volt az épületben. Amikor megleltük, talán az utolsó pillanatban, a nagy része már üres volt és csak két család élt benne. A nagykapus, családi ház karakterű utcai homlokzat egy fantasztikus udvart és egy belső ipari épületszárnyat rejtett. A legfontosabb feladatunk a "Kesztyűgyár" tereinek újraértelmezése volt: az együttest alkalmassá tenni arra, hogy szemérmesen, nem tolakodón becsábítsa a negyed lakóit - fiatalokat, öregeket egyaránt...."
FESZTIVÁLPROGRAM
November 4. (kedd)
16.30 Kávézó
40 éves a SZÍNHÁZ - beszélgetés a folyóirat szerkesztőivel
Koncz Zsuzsa kiállításának megnyitója
18.45 Amphiteátrum
Fesztiválmegnyitó
19.00 Vívóterem - (az előadáshoz szinkrontolmácsolást biztosítunk)
Szasa Szokolov: BOLONDOK ISKOLÁJA
Szentpétervári Formalnij Tyeatr
Rendező: Andrej Mogucsij
20.45 Beszélgetés Andrej Mogucsijjal és a társulattal
Gyere, és lépj be az 1950-es évek szovjet tömbházába, ahol a névtelen család lakik névtelen fiával - egy autista fiúval (két színész játssza), aki hasadt személyisége miatt szenved. És mégis olyan gyönyörű lelke van, hogy vízililiommá tud változni...Gazdag álom-színház, telis-teli lenyűgöző, költői képzelettel, lágysággal, pátosszal, örömmel és reménnyel.
November 5. (szerda)
19.00 Stúdió
Agota Kristof: FÁJ
Budapesti Színművészeti Egyetem
Rendező: Forgács Péter
20.30 Beszélgetés Forgács Péterrel és az osztállyal
Az előadás Agota Kristof "A nagy füzet" című írása alapján készült, egy ikerpárról szól, akiket anyjuk a háború elől vidékre menekít. A színészhallgatók felváltva játsszák a két ikret és a történet tizenegynéhány egyéb szerepét, és hol szöveggel, hol némán, hol zenével, hol énekkel mesélik el egy feje tetejére állított világ történetét.
November 6. (csütörtök) - November 7. (péntek)
19.00 Vívóterem
A CSEND HANGJAI avagy Simon és Garfunkel sosemvolt rigai koncertje, 1968
Rigai Új Színház (a Rigai Új Színház és a Berliner Festspiele közös produkciója)
Rendező: Alvis Hermanis
22.00 Beszélgetés Alvis Hermanissal és a társulattal
Egy üres, ötajtós, falak nélküli szobában - a múlt és a képzelet játékterében - tizennégy különös, szavak nélküli, metaforikus nyelvet beszélő színész az emberiség aranykorának utópisztikus mítoszát rekonstruálja: a 60-as évek hippikultúráját. Alvis Hermanis közelmúltbeli rendezései közül mindenképpen a legköltőibb és a legszívhezszólóbb, vagy ahogyan maga a rendező fogalmaz: gyengédségével sújt a porba.
November 8. (szombat)
15.00 Stúdió
Ödön von Horváth-Gyarmati Kata: ISTENTELEN IFJÚSÁG
Bárka Színház
Rendező: Vidovszky György
17.30 Nyitott "beavató színházi" foglalkozás Vidovszky Györggyel, Gyevi Bíró Eszterrel és a társulattal
A fekete égen villám cikázik, Mária sír a Kereszt tövében, János vigasztalja, a római százados pedig sisakban-páncélban áll a kép előterében. Ő vezette a kivégzést, és ő az, aki a Megfeszített halálának pillanatában felismerte és kimondta, hogy Isten. Mégsem tett semmit, nyugodtan őrködött tovább, noha már tudta, hogy az ő világa (azaz a mi világunk), halálra van ítélve.
19.00 Vívóterem
Juha Siltanen-Jorma Uotinen: PIAF PIAF
Bárka Színház
Rendező: Jorma Uotinen
21.30 Beszélgetés Ladányi Andreával és a társulattal
Eszem ágában nem volt szabályos élettörténetet mesélni, egyáltalán, történetet mesélni. Az alaphelyzet a sajátunk: színházban vagyunk, színészek vagyunk, akik meg akarjuk idézni Edith Piafot. Az életéből vett szereplők felvillantásából, jelenetszilánkokból, saját kínlódásunk vallomástöredékeiből, egy társulat hétköznapjaiból reményeink szerint összeáll egy mozaik, melyben ott az életünk, maga a színház.
November 9. (vasárnap) és 10. (hétfő)
19.00 Vívóterem
Shakespeare: HAMLET (színházi kísérlet)
The Factory London - Bárka Színház
Rendező: Tim Carroll
22.00 Beszélgetés Tim Carrollal és a két társulattal
A The Factory esetében, melynek Hamletje talán a legkurrensebb színházi árucikk napjaink Lodonjában, a tér egyszerre hangsúlyos és hangsúlytalan. Hiszen minden héten máshol játsszák az előadást, s a helyszín mindig csak néhány nappal az előadás előtt derül ki. A lényeg: egy bárban, kinn az utcán vagy a folyóparton egyaránt színház születik.
NOVEMBER 10-ÉN (HÉTFŐN) 19.00 ÓRAKOR MEGISMÉTLŐDIK A HAMLET CÍMŰ SZÍNHÁZI KÍSÉRLET A "KESZTYŰGYÁRBAN" (1082 Bp. MÁTYÁS TÉR 15.)!!! (Jegyek a Bárkán kaphatók)
November 10. (hétfő)
19.00 Vívóterem
BL
Borlai Gergő - Ladányi Andrea
20.15 Beszélgetés Ladányi Andrával és Borlai Gergővel
Nincsenek monológok, párbeszéd zajlik, két olyan, egymásra valóban kíváncsi lény között, akik szépen lesétáltak saját talpazatukról, és vállat rándítva a "Magyarország legjobb táncosnője/dobosa" címkére, úgy döntöttek, hogy ezen az estén mindent az alapoktól kezdenek újra, méghozzá közösen.
November 11. (kedd)
ELMARAD !!!
19.00 Vívóterem
SHO-BO-GEN-ZO
Nagy József Regionális Kreatív Műhely, Magyarkanizsa
Rendező: Nagy József
20.15 Beszélgetés Nagy Józseffel és a társulattal
SÓ kínaiul és japánul azt jelenti, igaz, helyes, legmagasabb, legnagyobb, abszolút. BÓ jelentése dharma, örök, halhatatlan, univerzális, mozdíthatatlan igazság. A sóbó tehát azt jelenti, a legmagasabb elv, abszolút igazság, a buddhizmus lényege. GEN szemet, szemgolyót, legfontosabb pontot, alapelvet jelent. Egyúttal jelenti azt is, felébredni, visszatérni az igazi értelemhez, az eredendő tudat normális állapotához és végül elérni a szatorit. ZÓ azt jelenti raktár, tárház, valamint azt, hogy kincstár.
------------------
3. Bárka Fesztivál
Nemzetközi Színházi Találkozó
2008. november 4. - november 11.
-----------------
Jegyinformációk
Bárka Színház Jegypénztár
1082 Budapest, Üllői út 82., Tel.: 3036505
Hétköznapokon: 14.00-19.00
jegy@barka.hu
Bárka Kikötő Jegyiroda
1092 Budapest, Ráday u. 37., Tel.: 4831325
Szervezés: 3231978
Hétköznapokon: 10.00-18.00
jegyiroda@barka.hu
Támogatók: NKA, Józsefvárosi Önkormányzat, OKM, RÉV8
Forrás: Bárka Színház