Miért igen, ha nem? És miért nem, ha igen? Az Örkény Színház bemutatta Mácsai Pál tiszta, világos, jóízû rendezésében Feydeau vaudevillejét A hülyéje címmel, sikerrel ment már sokfelé A balek cégérrel. Izsák Lili négy dupla lengõajtót szerzett a hetvenes évek mûvelõdési házaiból, alumínium fogóval. A lengõajtók megoldják a párizsi körúti bohózat ki-berohangászását, egymás ûzését, fergeteges kergetõzését. A színpad fenekén is nézõk ülnek. Minden színész jó. Ízléses, mulatságos, õszintén bohóc, kedvvel mulattat. Hamvai Kornél fordítása csattanó, csillogó, frissen tréfás, színész-szájra álló.
Az előadás 11 után végződik, három felvonás két szünettel. Miért mégis, hogy már nyolc óra után a premierpublikum savanyú pofát vág? Miért érezzük lomhának a kiszámítottan működő nevető-gépezetet?
|
Feydeau házasságtörösdije egy népmesére hasonlít. Elszabadul egy félreértés. Meglódul lejtőjén. Mind több embert rant magával. Egyre vadabb helyzeteken száguld keresztül. Gyorsuló tempóval szilajon vágtat a semi felé. Végzetes katasztrófa felé sodorja a szereplőket.
Az Örkény Színház előadása a végén nem lassul le. Az elején gyorsabb a kelleténél. Ráérősen siet a színpadi mesélés. Nem gyorsul a sebesség, mert mindvégig egyformán sürgetős.
Az új színház egyik kerékkötője a színészi mozgásokat betanító koreográfiai munka. A színháznak különös és ritkán sikeres feladata. A többségükben mozgásgátolt, ritmusérzéketlen színészek rejtett képességeit kell előcsalni. A feladatot a képességhez illeszteni. A képességet felhasználni a kifejező és mutatós célhoz. Balett koreográfus nem automatikusan alkalmas erre. Speciális ravasz színészpedagógia, színpadi fantázia kell hozzá. A meghalt Imre Zoltán volt a legalkalmasabb alkotó e célra. Fejes Kitty a Feydeau-darabhoz szellemes táv-verekedéseket szerkesztett. Mutatósak színpadilag, mégis lassítják a cselekményt, gátolják a meglóduló színpadi időt.
|
Ami pedig a színházművészeti részét illeti: a Víg tagjai ezeken a darabokon tanultak meg szalonian csevegni, hétköznapi lélegzetet venni, a dölyfös fenköltségű színpadi dagály helyére. Most ugyanezekkel a darabokkal felejtik el a színészek a lazaságot, a könnyeden lebegtetett szót és a természetességet.
|
|
Debreceny Csaba nekem rejtély. Hogyan képes a színészi múlt időt jelenné változtatni. Tudniillik, olyan könnyedén, annyi eleganciával, magától értetődöttséggel bamba dandy, hogy Ráday Imre jut eszembe a két háború közötti filmekből selma megbízhatatlanságával és tenyérbe mászó kedvességével. Széles László Vatelinje nagy ugrás a színész pályáján. Kedvvel tréfálkozik nagy komolyan. Csapdába szorult férj. Polgár Csaba tátott szájú csábító. Egyszerre mamlasz és fineszes. Áldozat és asszonytipró. Máthé Zsolt színjátszásunk legkedvesebb kajlája. Csuja Imre azon ritka színészek közé tartozik, akik képtelenek szerepben hazudni. Most egy mordizom adta nyugdíjas katonát recseg el. Mohai Tamás színinövendék termetre csőtészta. Hosszú, cérnavékony. Két szerepe is van. Két inas. Fekete és fehér. Cipőkrémmel bekent arccal szolgálatra idomított szótekerő. Szállodai inasként pedig hotel-Cherubin.
|
MGP
Fotók: Gordon Eszter/forrás: Madách Színház