Elõadásunk Bond három, az ezredforduló óta született egyfelvonásosát fogja össze. A Szék címû drámát elõször az Avignoni Fesztiválon mutatták be, Alain Françon rendezésében. Az eredetileg - az Angliában komoly hagyományokkal rendelkezõ - ifjúsági színház számára írt Ki jön a házamba? nagy sikerrel szerepelt a világ számtalan színpadán, többek között Brazíliában, Kanadában, Svédországban, Németországban, Montenegróban, Franciaországban és Portugáliában. Az Embereket a Katona a világon elsõként állítja színpadra.
|
|
|
Edward Bond
Kétezerhetvenhét (egyfelvonásosok)
Fordította: UPOR LÁSZLÓ
SZÉK
Alice - BODNÁR ERIKA
Billy - MÉSZÁROS BÉLA
Katona - HAJDUK KÁROLY
Fogoly - OLSAVSZKY ÉVA
Ügyintéző - REZES JUDIT
KI JÖN A HÁZAMBA?
Jams - LENGYEL FERENC
Katherine - REZES JUDIT
Grit - KERESZTES TAMÁS
EMBEREK
Postern - BEZERÉDI ZOLTÁN
Lambeth - FULLAJTÁR ANDREA
Margerson - FODOR TAMÁS m.v.
Valaki - HAJDUK KÁROLY
Díszlet - KHELL CSÖRSZ m.v.
Jelmez - SZABÓ C. MÁRIA m.v.
Dramaturg - VÁRADY ZSUZSA
Zenei munkatárs - SÁRY LÁSZLÓ
A rendező munkatársa - TÓTH JUDIT
Rendező - ZSÁMBÉKI GÁBOR
Munkatársak:
Boncza Anita, Tóth László, Bokor László, Botka Zoltán, Pető Sándor, Tőzsér Gábor, Benke Gábor, Pető József, Kovalcsik Anikó, Nedár Barnabás, Petróczy László, Horváth József, Ignácz Éva, Pintér Mária, Végh Attila, Budavári Réka
Bemutató: november 15. 19:00 Kamra
|
Thomas Edward Bond, angol drámaíró, költő, forgatókönyvíró, színházrendező és elméletíró, Harold Pinter mellett Nagy-Britannia leghíresebb és legelismertebb kortárs színpadi szerzője. 1934. július 18-án született Londonban. Már fiatalon elkezdett drámát írni, de műveit csak 1962-től játszották színpadon, elsőként A pápa lakodalmát. Saved (Kinn vagyunk a vízből) és Early Morning című, naturalisztikus elemekkel sokkoló drámáit a cenzúra betiltotta, de éppen ezek a művek játszottak jelentős szerepet abban, hogy 1968-ban végleg eltörölték Angliában a színházi cenzúrát. Az elmúlt fél évszázad egyik legradikálisabb angol drámaírója. Darabjaival a zsarnokság, a mindennapivá lett erőszak, a faji megkülönböztetés, a társadalmi-politikai egyenlőtlenségek ellen emeli fel szavát. Az 1980-as évek közepén újabb műveinek - Bond számára elfogadhatatlan - angliai bemutatója után lényegében megszakadt a kapcsolat közte és a brit színház között. Európa színházaiban az 1970-es évektől kezdve rendszeresen műsorra tűzik a mai napig aktív drámaíró műveit.
"Válság idején a lehetetlen szükségszerűvé válik, az elképzelhetetlen elkerülhetetlenné. Ha megértenénk, miért van ez így, magyarázatot találnánk a társadalom majd minden gyötrő bajára. A felfoghatatlan könnyen lesz magától értetődő, sőt a közösség szemében kívánatos - lásd a fasiszta társadalmakat -, mert eleve benne rejlik a liberális demokráciák irracionalitásában és bosszúszomjas természetében. A múltbéli erőszak megdöbbenést vált ki belőlünk, és talán ugyanígy kiváltana a jövőbeni is: mert nem élünk benne az adott hazugság-zárványban. Nem létezik "emberi természet", amelyet alapul vehetnénk, az emberit, mint olyat, folyamatosan újra kell teremteni. 1900-ban a tömeges elgázosítás elképzelhetetlen volt. Ötven évvel később már nem. Ötven vagy hetvenöt év múlva vajon mi számít majd elképzelhetőnek vagy éppen magától értetődőnek?"
/Edward Bond/
Fotók: Szilágyi Lenke
Forrás: Katona József Színház